Uuden alun innostamat – Teuvan yhdistys vältti hiipumisen

”Ei huono!” – Näin eräs mies lausahti Teuvan Omakotiyhdistyksen nykytilasta. Runsas vuosi sitten tunnelma oli toinen, yhdistys veteli viimeisiään. Luja tahto elvytti hiipuvan yhdistyksen.

Teuvan Omakotiyhdistyksen virvoittivat eloon Pertti Kiuru, Matti Lindfors, Seija Salo, Jarmo Käkelä, Kirsi Siljamäki, Antti Siljamäki, Jorma Salo, Päivi Siljamäki, Eeva Lindfors ja Leila Kiuru. Kuvasta poissa Jarmo Piikkilä.

Uuteen nousuun on tarvittu ahkeruutta, intoa ja taitoa. Teuvan Omakotiyhdistyksen toimintaan lähti vuoden 2021 lopulla mukaan uusia ihmisiä, joiden myötä löytyi uusiakin toimintamuotoja. Vuonna 1999 perustetun yhdistyksen aikaisemmat toimijat olivat tehneet hyvää työtä ja halusivat siirtyä taka-alalle. Hallitus vaihtui lähes kokonaan.

Puheenjohtaja Seija Salon sisälle syttyi uusi liekki, joka oli vuosien aikana päässyt sammumaan.

Yhdistyksellä on nyt Facebook-sivu ja nettisivut, joita päivitetään jatkuvasti. Paikallislehdessä yhdistys on ollut esillä viikoittain tavalla tai toisella yhteistyön merkeissä. Myös eri yhdistysten välille on lähdetty luomaan yhteistyötä.

"Meillä on nyt tekemisen meininki. Olemme pystyneet toteuttamaan kaikki ideat, joita hallituksen jäsenet ovat esittäneet", puheenjohtaja Salo iloitsee.

Silta yhdistysten välille oli helppo rakentaa, sillä omakotiyhdistyksen hallituksen jäsenistä moni on mukana muissakin teuvalaisyhdistyksissä. Toiminnan elpymiseen ovat vaikuttaneet myös hallituksen jäsenten puolisot, jotka ovat aktiivisesti mukana tilaisuuksien ja tapahtumien järjestämisessä.

”Meillä on 15 hengen ydinporukka. Kun tekijöitä on useita, yhdelle ei kerry liikaa hommia."

Uutta on myös se, että puheenjohtaja keskittyy hallinnollisiin töihin ja varapuheenjohtaja vastaa operatiivisista asioista.

Tänä vuonna uutta ovat Tullaan kylille -tilaisuudet, jossa omakotiyhdistys jalkautuu Teuvan kuudelle kylälle. Niiden ideana on tuoda sivummalla asuville tietoa yhdistyksestä, asiaa asumisesta sekä Omakotiliiton tietopankista.

"Moni ei esimerkiksi tiedä, että tähän yhdistykseen voivat kuulua kaikki asumismuodosta riippumatta. Tilaisuuksissa on hallituksen jäsenten lisäksi joku asiantuntijaluennoitsija. Meillä on omassakin porukassa muun muassa rakentamisen ammattilaisia”, kertoo varapuheenjohtaja Pertti Kiuru.

Vuoden 2022 aikana yhdistys on järjestänyt muun muassa kotipihakirppis-tapahtuman, pitänyt sunnuntaikahvilaa ja pannut toimeen huutokaupan.

”Kirppiksiin osallistui yli 50 pihaa, ja jäsenet saivat alennusta osallistumismaksuun, johon sisältyi kartta, rekvisiitta ja tapahtuman markkinointi. Viikonlopun aikana toukokuussa toteutettu tapahtuma veti hyvin väkeä ja saimme omakotiyhdistykseen uusia jäseniäkin.”

Joulumyyjäiset ja -konsertti onnistuivat yli odotusten. Sekä varainhankinta että jäsenhankinta saatiin vuoden aikana kuntoon.

”Jäsenedut pyritään tekemään niin houkutteleviksi, että yhdistykseen halutaan liittyä. Jäsenmäärä onkin kasvanut edellisvuodesta yli 30 prosenttia”, Kiuru sanoo.

Tapahtumien lisäksi yhdistykseltä saa vuokrata erilaisia laitteita, jotka osin ovat yhdistyksen jäsenten omistamia.

Tärkeänä uusi hallitus piti myös oman edustajan saamista Omakotiliiton Pohjanmaan

piirin hallitukseen. Nyt piirin hallituksessa on yhdistyksestä Antti Siljamäki. Pertti Kiuru on varajäsen.

Puheenjohtaja Seija Salo ja varapuheenjohtaja Pertti Kiuru ovat jakaneet vastuutehtävät.

Vuosien hiljaiselon jälkeen syksyllä 2021 Teuvan omakotiyhdistys lähetti jäsenkirjeen, jossa kerrottiin, että seuraavassa syyskokouksessa otetaan esiin yhdistyksen purkaminen. Vaihtoehtoa liittyä naapurikuntien yhdistyksiin oli myös selvitetty.

Kirje herätti Pertti Kiurun. Hän otti yhteyttä Seija Saloon ja kysyi, mitä pitää tehdä, että toiminta jatkuisi itsenäisenä yhdistyksenä.

”Seija luetteli asioita ja totesimmekin, että meidän kannattaa yrittää vielä pelastaa yhdistys. Jotenkin tuntui, että teuvalaisten asioita ei toisessa yhdistyksessä välttämättä ehdittäisi ajaa.

Kun kysytään hallituksen jäseniltä ja muilta aktiiveilta, miksi he ovat liittyneet omakotiyhdistykseen, selviää, että vaikuttimena ovat olleet muun muassa Omakotiliiton kautta saadut edut, esimerkiksi edullinen sähkösopimus. Yhteisöllisyys ja mukava porukka sekä asiapitoinen jäsenlehti ovat heidän mielestään hyvä syy kuulua yhdistykseen.”

Teksti ja kuvat Outi Rantala

Juttu on julkaistu Omakotilehdessä 1/2023.

Kuin yksi suuri perhe!

Omakotiliittoon kuuluu 233 paikallisyhdistystä ja yli 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa pientaloa ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa. Omakotiyhdistyksen tarkoituksena on koota yhteen alueen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaat ja sen myötä yhdessä vaikuttaa paikallisesti asumisen asioihin. Tervetuloa mukaan!

Lue tästä miksi omakotiyhdistyksen jäsenyys kannattaa!

Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin. Teuvan Omakotiyhdistyksen jäsenyys maksaa 25 euroa vuodessa (12 kk). Jokaisen yhdistyksen jäsenmaksun suuruus löytyy sen kotisivuilta, jotka löydät täältä.

Jos et tiedä yhdistystäsi, jätä valinta tyhjäksi liittymislomakkeella ja me etsimme sinulle sopivan yhdistyksen osoitteesi perusteella.

Liittyminen käy helposti ja nopeasti klikkaamalla tästä.