Elävät joulukalenterit ilahduttavat ympäri Suomen

Yhä useampi omakotiyhdistys, kaupunginosa tai kyläyhteisö järjestää omia eläviä joulukalentereitaan, joissa ”luukkuina” voivat toimia erilaiset jouluikkunat, asetelmat tai tapahtumat. Pyysimme jäseniä lähettämään kuvia kotiseuduiltaan ja kokosimme kuvat yhteen ilahduttamaan muita. Kiitokset kaikille kuvia lähettäneille!

Oritmurron yhdistyksestä Järvenpäästä lähetettiin kuvia joulumetsästä, jossa polun varrelle on pystytetty pieniä mökkejä. Niihin kurkistamalla näkee erilaisia jouluteemoja. Polun varrella on myös pieni laavu, jouluisia runoja ja kynttilälyhtyjä, joissa palaa led-kynttilöitä. Yksi asukasyhdistyksen jäsen teki metsästä löytyneistä puun paloista asetelman eläinten joululounaasta (alempi kuva). Kuvat: Kristiina Saarnikko.

Valon polku on Turun kaupungin toteuttama valotaidekokonaisuus. 10 000 askeleen pituisen reitin voi kiertää kerralla tai useampana päivänä. Valotapahtumaviikonloppuna oli esillä 14 erilaista valoteosta, ja osa teoksista jäi ilahduttamaan kulkijoita pidemmäksi aikaa. Valopolusta vinkkasi Anne Raille Pöytyän omakotiyhdistyksestä, ja kuvat on ottanut hänen kummityttönsä Aliisa Siivonen.

Gillobackan kartanon metsässä Kirkkonummella itse rakennettu tonttu- ja joulupolku ilahduttaa aikuisia ja lapsia. Kuvat: Minna Elo.

Ylä-Savossa Iisalmessa joulua odotellaan näin lumisen idyllisissä maisemissa. Kuva: Seppo Moilanen .

Uuteenkaupunkiin rakentui kuvien lähettäjän Kerttu Aaltosen ideoima ja toteuttama joulupolku (kuva oikealla), koko perheen aktiviteetti kaupungin Rauhanpuistossa. Kuusia oli joulupolulla useita kymmeniä, joista 24:stä löytyi joulukalenterinomaisesti numerot ja joistakin niistä pieni tehtävä. Joulumuorina toimi Kerttu Aaltonen ja kuvaajana Jaana Pieniniemi-Lahikainen.

Hurmaavat jouluikkunakuvat (kuvat yllä) ovat Kerttu Aaltosen yrityksen, Nukketeatteri Piironginlaatikon toimipaikasta, Uudenkaupungin Vaakahuoneelta, joka on pieni puutalo kaupungin keskustassa. Kuvaaja Anne Itäranta.

Niin ikään Uudestakaupungista, kaupungin joulukadulta lähetti kuvan Hillevi Wallin.

Alavudenjärven rannasta löytyvät huvimaja ja yhdistetty lasikota-näkötorni-laavu. Kuvien lähettäjä Timo Rintala on rakennuttanut ne Luomanpuistoon lähelle keskustaa rantojen virkistyskäytön kehittämishankkeessa. Lasikodan lasit ovat paikallista sähkölämmitteistä lasia, ja valaistuksessa on käytetty led-valonauhaa yli 60000 lumenen valoteholla. Alakerrassa on "hiillosvalojäljitelmä", joka luo lisätunnelmaa kylän pimeyteen. Lähirantaan on lisätty maisemapolun 800 metrin matkalle myös puistovalaistus, joka on lisännyt ympärivuotista liikkumista ranta-alueella. Kuvat: Timo Rintala.

Merimaskussa katuvalot eivät häiritse ikkunakynttilöiden kauneutta. Kuva: Anne-Maj Palmgren.

"Luomukalenterin" luukku toimii yksinkertaisesti: kun avaa kannen, pääsee avantoon! Kuva: Hilu Honkanen.

Joulunodotusta pihavalojen saattelemana. Kuva: Tuomo Hytönen.

Valaistu joulukauris ilahduttaa ohikulkijoita Espoossa, Lounais-Espoon omakotiyhdistyksen alueella. Kuva: Marja Lillandt.

Kylän joulukalenteri Espoon Kuurinniitystä. Kuva: Jouni J Särkijärvi.

Kuopion joulutorilla tunnelmoidaan tällaisessa valaistuksessa. Kuvat: Raija Purkunen.

Helsinkiläisellä Puistola-seuralla on tapahtumista koostuva elävä joulukalenteri. Yksi luukku avautui Puistolan kirkossa, jossa laulettiin lasten kauneimpia joululauluja. Kuva: Maija-Liisa Pennanen.

Maununnevan yhteisöllisen joulukalenterin neljäs luukku löytyy Ulla Klemetin pihalta Helsingistä. Hän muutti autokatoksen joulukalenteriksi ja rakensi sinne upean joulumaailman. Kuva: Ulla Klemetti.

Siilinjärveläisen talon olohuoneen ikkunasta avautuu jouluinen näkymä. Kuva: Risto Skottman.

Jouluikkunaluukku joulukalenteritapahtumassa Teuvalla. Kuva: Pertti ja Leila Kiuru.

Selin kylässä Vihdissä kyläläiset ovat tehneet kotinsa pihapiiriin tietyn päivän luukun. Luukut aukesivat joulukuun alussa ja ovat näytillä Nuutinpäivään. Kuvassa luukku 15. Mieluisinta luukkua voi äänestää 'vanhanaikaisesti' laittamalla numerolapun varta vasten pystytettyyn postilaatikkoon. Kuva: Ritva Juhantalo.

Kuva: Tapio Raittila