Juttu on julkaistu Omakotiliiton jäsenlehdessä - Omakotilehti 3/2020

Kodin terveystarkastus kannattaa aina

Talon piilossa olevia rakenteita kannattaa tutkia jo asumisaikana ennen talon myyntiä. Tällöin välttää paitsi vaurioiden laajenemisen, myös ongelmat asuntokaupassa.

Omakotitalossa asuva tulee usein miettineeksi talonsa todellista kuntoa. Vaikka julkisivu vaikuttaisi ikäisekseen moitteettomalta, sadevedet on ohjattu poispäin rakennuksesta ja sokkelin viereen istutetut kukkapenkit siirretty kauemmaksi, omistaja saattaa silti olla huolissaan.

Onko jossain rakenteiden sisällä piilossa muhimassa sittenkin jotain odottamatonta, jolla voi olla vaikutusta kiinteistön arvoon? Miten asukas voisi vaikuttaa asiaan ja ehkäistä vaurioiden pahenemisen, tai jopa kunnostaa rakenteet itse asumisen aikana?

”Uutiset varsinkin iäkkäämpien talojen kaupoista virinneistä oikeusjutuista pelottavat monia. Myyjä voi helposti joutua antamaan ostajalle hinnanalennuksen ja jopa maksamaan vahingonkorvausta rakenteiden vikojen vuoksi. Pahimmassa tapauksessa eteen voi tulla koko kaupan purku”, toteaa asianajaja, laamanni Harri Kontturi. Kontturi on toiminut vuosia yhtenä Omakotiliiton lakineuvonnasta vastaavana asiantuntijana.

Hänen mukaansa menetellään viisaasti, jos jo omana asumisaikana kiinnitetään huomiota piilevien rakenteiden kuntoon ja selvitetään hyvissä ajoin mahdolliset riskirakenteet asiantuntijalla.

Hyvän kuvan talonsa kunnosta saa jo teettämällä kohtuuhintaisen homekoiratarkastuksen. Jos tarkastuksessa ilmenee jotain, on harkittava laajempia kuntotarkastuksia.

”Kun tarkastuksessa saa tietoa rakenteista, asukas voi itse asumisaikanaan vaikuttaa siihen, etteivät mahdolliset vauriot laajene. Myös korjaustöihin on mahdollista usein osallistua itse, mikä säästää rahaa. Useimmiten, kun omistus on jo kaupan myötä siirtynyt ostajalle, ulkopuoliset korjaavat ilmi tulleet viat, ja laskun maksaa myyjä.”

Arvo vaikuttaa perintöveroon

Kontturin mukaan omakotitalon ja sen rakenteiden tarkastuksen tärkeyttä ei tiedosteta tarpeeksi myöskään perintötilanteissa.

”Moneen kuolinpesään kuuluu omakotikiinteistö, jonka todellisesta arvosta perillisillä ei ilman tarkastusta voi olla oikeaa käsitystä. Pelkässä kiinteistönvälittäjän arviossa ei voida tavallisesti huomioida rakenteiden piileviä vikoja, joilla on vaikutusta kohteen arvoon. Kun perukirjaan kirjataan kiinteistölle liian korkea arvo, maksavat perilliset myös turhaan liikaa perintöveroja. Tarkastuskulu on perunkirjoituskuluna vähennyskelpoinen, kuten kiinteistönvälittäjänkin arviostaan lähettämä lasku.

”Kun tiedossa on todellinen kunto ja kohteen arvo, kukaan perillisistä ei pety vastaanottaessaan omakotitalon perintöosakseen. Jos perintötalo on tarkoitus jatkossa  myydä, homekoiratarkastus antaa myös viitteitä siihen, onko kohteen laajempi kuntotutkimus tarpeellinen ennen myyntiä”, Kontturi kertoo.

Koirat kertovat

Homekoira tunnistaa talon vauriokohdat nopeasti pintoja rikkomatta.

Saara Pulkkinen ja Sampsa Väntsi tekevät homekoira­tutkimuksia koiriensa Jussin, Kuitin ja Sirpan kanssa.

Riskirakenteiden tarkistamisessa hyvin koulutettu koira on lyömätön. Koiran avulla päästään pintoja rikkomatta tarkistamaan esimerkiksi valesokkelirakenteen kuntoa tai rintamamiestalon yläkerran vinolappeita, joissa usein on puutteellisesta tuu­­let­tuvuudesta aiheutuneita vaurioita.

Uusissa rakennuksissa vauriot johtuvat usein rakennusvirheistä. Vauriot eivät siis edellytä putkivuotoa tai muuta vesivahinkoa. Maanvastaiset seinärakenteet ovat yksi merkittävä vauriokohde.

”Rakennuksen ikä ei yksin vielä kerro sen kunnosta juuri mitään. Vaurioita löytyy sekä vanhoista että uusista taloista. Uusin tutkimamme kiinteistö, josta löytyi laajat rakenne- ja rakennusvirheistä johtuneet kosteus- ja homevauriot, oli vain kaksi vuotta vanha”, toteavat Saara Pulkkinen ja Sampsa Väntsi Homekoirat S&S -yrityksestä. He ovat suorittaneet tarkastuksia yli 1 500 kohteeseen Lappeenrannasta käsin kaikkialla Suomessa.

Asuntokaupan kuntotarkastajan koulutuksen käyneen Sampsa Väntsin mukaan rakennepiirrosten perusteella voidaan usein jo arvioida vaurion laatua. Rakenteita avaavat jatkotutkimukset voidaan koiran ilmaisujen perusteella suunnata oikeaan paikkaan, ja näin säästetään niin jatkotutkimus- kuin korjauskustannuksissakin.

”Vaikka koiratarkastuksia tilataan tavallisesti asuntokauppatilanteissa, tilaajina ilman myyntitilannetta ovat usein myös asukkaat, jotka haluavat varmistua talonsa kunnosta siitä huolehtiakseen. Myös perinnönjakotilanteissa ja osituksissa halutaan selvittää rakenteiden todellinen kunto, jotta perintöverot, jaot ja ositukset menisivät oikein eivätkä aiheuttaisi riitaisuuksia”, Pulkkinen ja Väntsi toteavat.

Asiantuntijana Harri Kontturi, asianajaja ja laamanni, Kontturi & co

Jäsenyys kannattaa

Lisää aiheesta myös homekoirawebinaarissa. Omakotiliiton webinaarit ovat avoimia ja ilmaisia kaikille jäsenyhdistyksen jäsenille.

Etkö ole vielä yhdistyksen jäsen? Jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja.