Narsissit ikkunalla

Lakineuvoja vastaa: miten talon kunto merkitään kauppakirjaan?

Jäsen kysyy:

Olen myymässä hiljattain perimääni rintamamiestaloa. Edellisten asukkaiden elinaikana talo pidettiin hyvässä kunnossa. Itse talo oli rakennettu vuonna 1950, mutta siihen tehtiin vuonna 1970 kyseisen ajan mukainen energiaremontti. Energiaremontin jälkeen talon sisätiloja on remontoitu ja taloon on rakennettu lisäsiipi. Sittemmin taloon on tehty myös putkiremontti ja putkistot on pääosin uusittu. Talossa sattui kuitenkin kolme vuotta sitten talvella vesivahinko pakkasen rikkoessa vesiputken. Putkirikon seurauksena talon kellari täyttyi vedellä. Onneksi talo saatiin kuivatettua vakuutusyhtiön ja ammattilaisten avulla. Kuivaamisen jälkeen uusimme varmuuden vuoksi kellarin vahingoittuneet rakenteet. Talo on tällä hetkellä vuokralla. Kun kiinteistö myydään, mitä kauppakirjassa tulisi mainita, että talon ikä ja tämänhetkinen kunto tulee varmasti riittävällä tavalla ostajan tietoon?

Lakineuvoja vastaa:

Suositeltavaa on, että tulevan kauppakirjan laatii asunto- ja kiinteistökauppariidat tunteva ammattilainen, esimerkiksi asianajotoimisto. Toinen vaihtoehto on, että pyydätte asianajotoimistoa tarkistamaan laatimanne kauppakirjan ennen allekirjoitusta. Ammattilainen osaa kiinnittää huomiota seikkoihin, jotka on hyvä ottaa huomioon ennen kauppakirjan allekirjoitusta ja kauppakirjassa. On tärkeää, että kauppakirja laaditaan yksityiskohtaisesti käsillä olevaa kauppaa varten ja sen yksityiskohdat huomioon ottaen.

Myyjän tulee antaa ostajalle kaikki tiedot, jotka voivat vaikuttaa kauppaan ja kohteen on vastattava annettuja tietoja. Tämä kannattaa huomioida kauppakirjassa. Kauppakirjaan on esimerkiksi tärkeää kirjata materiaali, johon ostajalla on ollut mahdollisuus tutustua ennen kaupantekoa. Kauppakirjaan kannattaa kirjata myös kaikki mahdolliset kaupan kohdetta koskevat erityistiedot, jotka ostajan tulee tietää ja jotka vaikuttavat tai voivat vaikuttaa kaupan talon kuntoon ja arvoon. Esimerkiksi tiedossanne oleva vesivahinko ja remontit kannattaa tuoda ostajan tietoon.

Ostajalle tulee antaa mahdollisuus tutustua kaupan kohteeseen haluamassaan laajuudessa, koska ostajalla on kaupassa ennakkotarkastusvelvollisuus. Tämäkin seikka kannattaa kirjata kauppakirjaan.

Kauppakirjassa kannattaa tuoda esille myös, että talon kuntoa määrittäviä tutkimuksia ei ole tehty (mikäli asia näin on). Voitte sopia ostajan kanssa kuntotutkimusten tekemisestä, mikäli katsotte sen tarpeelliseksi tai ostaja tätä edellyttää. Tehdyt tutkimukset kannattaa liittää kauppakirjaan.

Jukka Laitila
OTM, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja