Buustia jäsenhankintaan - Taito lukea ihmisiä on jäsenhankinnan kulmakivi

Omakotiyhdistykseen liitytään monesta syystä, kertovat jäsenet ja aktiiviset jäsenhankkijat. Monenlaiset motiivit ja tarpeet kysyvät jäsenhankkijoilta ja yhdistyksiltä kekseliäisyyttä ja taitoa lukea ihmisiä.

Erilaiset tempaukset ovat mainiota paikkoja houkutella jäseniä omakotiyhdistykseen. Kuvassa Sastamalan Omakotiyhdistys markkinoimassa kaupungin omakotitonttitarjontaa. Tapahtumasta tarttui mukaan yhdeksän uutta jäsentä.

Kun Martti Nykänen lähestyy toista ihmistä jäsenhankkijana, häntä kiinnostaa ensimmäisenä, mistä toinen on kotoisin. Parhaassa tapauksessa hän muistaa, onko alueella omaa omakotiyhdistystä, ja sen tiedon hän ujuttaa keskusteluun.

Mäntsäläläinen Nykänen on mainio henkilö antamaan vinkkejä, miten itse kukin voi hankkia lisää jäseniä omakotiyhdistykseen, sillä hänelle on kertynyt asiasta kymmenen vuoden kokemus. Höpöttämisestä siis, kuten hän itse sanoo.

”Jollain keinolla pitää saada ihminen pysähtymään ja kuuntelemaan”, Nykänen vinkkaa.

Helpointa on lähteä liikkeelle paikkakunnasta. ”Jos yhtään tuntee paikkakuntaa, josta toinen on, vähän kehumalla sitä saa toisen kuuntelemaan. Jokainen tykkää, kun omaa kotiseutua kehutaan.”

Seuraavaksi hän profiloi ihmisen nopeasti sen mukaan, mistä tämä olisi kiinnostunut mahdollisena jäsenenä: henkilökohtaisista eduista vai yhteiskunnallisesta edunvalvonnasta.

”Noin puolet uusista jäsenistä on kiinnostunut jäseneduista, neljännes neuvontapalveluista ja loput ei erityisemmin mistään, tai yleisestä edunvalvonnasta”, hän arvioi.

Vastaus siihen, mitä toinen jäsenyydestä saa, pitää olla valmiiksi muotoiltuna. Omakotiyhdistys on ainoa yhdistys, josta saa moninkertaisesti tuloa verrattuna menoihin. Sen seikan Nykänen usein kertoo. Omakotiliiton valtakunnalliset edut kannattaa tuoda esiin, sillä paikalliset edut eivät aina ole tiedossa. Esimerkiksi RTV:n 5-35 %:n alennus vetoaa moniin.

Neuvontapalvelutkin on hyvä mainita. Lakineuvonta sähköpostin päässä on kuin vakuutus tarpeen varalle.

Vaikka rakennusmessut ja -tapahtumat ovat helpoin paikka lähestyä uusia jäseniä, nostaa Nykänen aiheen esiin myös kadulla ja harrastuksissa tuttujen ja puolituttujen kanssa.

”Keskustelun lomaan voi helposti lipsauttaa, että tiedätkös, että on tällainen omakotiyhdistys olemassa.”

”Kaikkien kannattaa mainita sukulaisille tai naapureille, että tämä on hyvä juttu ja pieni sijoitus, ja jäsenkorttia näyttämällä saa jäsenmaksun moninkertaisesti takaisin”, Nykänen kannustaa.

Yhdistyksiä Nykänen kannustaa kertomaan eduista uudestaan ja uudestaan. Ne unohtuvat eikä tietoa löydä silloin, kun sitä tarvitsisi. ”Esimerkiksi kokouskutsun mukana voisi laittaa muistutuksen paikallisista ja valtakunnallisista eduista.”

Uudenlaisia avauksia yhdistyksille

Sastamalan Omakotiyhdistys on ollut jäsenhankinnassaan nousukiidossa, ja ennen koronaa jäseniä liittyi kovaa vauhtia. Soitetaanpa siis heillekin ja kysytään, miten yhdistyksissä voisi saada jäsenhankintaan buustia.

Langan päässä ovat yhdistyksen puheenjohtaja Pentti Haapahuhta ja varapuheenjohtaja Rauno Hepokorpi. Yhdessä puuhastelevat miehet ovat saaneet ympärilleen porukan, joka innostuu helposti ja keksii uudenlaisia lähestymistapoja jäsenhankintaan.

”Meillä on rento ote, on kyseessä sitten tapahtuma tai kokous. Ei nipoteta, niin jäsenetkin viihtyy. Tärkeää on luoda me-henki ja muistaa, että kyseessä on vapaaehtoistoiminta. Toiminnan pitää olla miellyttävää puuhastelua, jossa viedään samalla asukkaiden etuja eteenpäin”, miehet kertovat.

Miellyttäviltä kuulostavat jäsenedutkin. Esimerkiksi hyvinvointi-iltapäivissä voi käydä jäsenhintaan eli pienellä alennuksella vaikka jalkahoidossa ja hiustenleikkuussa. Ei suinkaan vain naisten juttu, sillä kyllä ”äijienkin tukkaa täytyy leikata”, toteavat miehet. Varapuheenjohtaja Hepokorvenkin tukka on haastattelupäivän aamuna siistiytynyt kahdellatoista eurolla. Oppilaitos on ollut puolestaan iloinen omakotiyhdistyksen kautta tulleista uusista asiakkaista.

Mietimme ääneen myös jäsenetuja, joilla voisi tavoittaa nuoria. Kuntosalietu kuulostaa heti yhdistyksen pirtaan sopivalta, Hepokorpi innostuu. Yhteensä yhteistyökumppaneita paikallisista yrityksistä on toistakymmentä, ja ne ovat ehdottoman tärkeitä. "Niiden avulla on helppo noukkia jäseniä mukaan, sillä liittymisvaiheessa etujen merkitys korostuu."

”Sanomme usein jäsenyyttä harkitsevalle, että meidän ja liiton tarjoamilla eduilla saa vuosimaksuun verrattuna moninkertaisen hyödyn hyvin vähäiselläkin käytöllä”, summaa Hepokorpi. Esimerkiksi paikallisen autonkorjaamoyrittäjän 10 %:n alennus huollosta ja varaosista kattaa jo sellaisenaan vuosimaksun. Myös kaveri pääsee jäsenen hinnalla.

Tapahtumia yhdistyksellä on myös aina ollut paljon etukäteen suunniteltuna. Syksyn ensimmäinen tapahtuma, kaupungin liikuntatoimen kanssa järjestettävä liikuntatapahtuma, on ovella. ”Koronan jälkeen on aika tekeminen lähteä viemään uudelleen eteenpäin hommaa”, miehet arvelevat. ”Intoa meillä kyllä riittää.”

Jäsenhankintavaiheessa keskustelu kääntyy usein vanhan asunnon kunnostamiseen ja rahoitusmahdollisuuksiin, Hepokorpi sanoo. Silloin uudelle jäsenelle vinkataan liiton antamasta rakennus- ja muustakin neuvonnasta. Yhdistyksenä he ovat järjestäneet tietoiskuja mm. ilmalämpöpumpuista, aurinkoenergiasta ja puutarhanhoidosta. Uusilla jäsenillä tiedon ja neuvon tarve on usein suuri.

Uusilla jäsenillä tarvetta monenlaiseen neuvontaan

Uusien jäsenten tiedontarve kävi ilmi myös haastatteluista, joita tehtiin hiljattain liittyneille jäsenille. Noin kaksi kolmasosaa vastaajista kaipasi tahoa, josta kysyä tarvittaessa neuvoa kaikenlaisiin asumiseen liittyvissä asioissa. Myös taloudellinen hyöty ja konkreettinen avuntarve tuotiin esiin.

Neuvontakysymyksissä auttavat liiton neuvontapalvelut. Neuvoa voi kysyä niin lakikysymyksissä kuin rakentamiseen, energiaan ja pihaankin liittyvissä kysymyksissä. Yhteystiedot löytyvät omilta jäsensivuilta.

Konkreettista apua saa puolestaan omakotitalkkarilta. Omakotitalkkarien piirit ja yhdistykset talkkareineen löydät Omakotiliiton sivuilta kohdasta Omakotiliitto -> Tutustu meihin -> Yhteystiedot -> Talkkariyhdistykset

Jäsenhankinnan aktiivit neuvovat uusia jäseniä kysymään rohkeasti liittymisvaiheessa, millaista apua mistäkin on tarjolla.

Aktiiveja Martti Nykänen kannustaa pitämään nykyisistä jäsenistäkin huolta. "Itse kysyn, että onko tullut hyödynnettyä jäsenetuja, ja tiesitkö, että tällaistakin on tarjolla."

Sastamalan puheenjohtaja Haapahuhta puolestaan huolehtii siitä, että turhan usein jäsenet eroavat yhdistyksestä omakotitalosta muuton vuoksi luullessaan, että näin täytyy tehdä.

"Tähän pitää kiinnittää huomiota, kun asiasta puhuu. Kerrostaloasujat ovat samalla viivalla jäseninä, se on tulevaisuutta. Meidän pitää katsoa eri kulmista asioita ja ajaa kaikkien etuja", summaa Haapahuhta.

"Kaikkien kannattaa mainita sukulaisille tai naapureille, että omakotiyhdistys on hyvä juttu ja pieni sijoitus. Jäsenkorttia näyttämällä saa jäsenmaksun moninkertaisesti takaisin."

Martti Nykänen, Mäntsälän Omakotiyhdistys

Tutki Omakotiyhdistyksiä eri paikkakunnilla