Olemme yhdistysten tukena arjessa

Yhdistyksillä on käytössään Omakotiliiton monet yhdistyspalvelut.

Mikäli sinulla herää kysymyksiä yhdistyspalveluista, ota yhteyttä joko järjestöpäällikkö Sami Toivaseen (p. 040 847 4440, sami.toivanen@omakotiliitto.fi) tai järjestöasiantuntija Marianne Rekolaan (p. (09) 6803 7126, marianne.rekola@omakotiliitto.fi).

Jäsenrekisteri

Yhdistyksen käytössä on maksutta jäsenrekisteri, jota yhdistys voi käyttää netin kautta. Jäsenrekisterissä seuraat yhdistyksesi jäsenistön kehitystä ja maksuja. Koulutamme yhdistyksen jäsenrekisterikäyttäjät ja tarjoamme lähituen rekisterin käyttöön.

Sähköinen jäsenviestintä

Yhdistys voi lähettää jäsenille sähköisiä jäsenkirjeitä jäsenrekisterin viestityökalun kautta. Tarvittaessa Omakotiliitto avustaa jäsenkirjeen toteutuksessa ja lähetyksessä.

Jäsenen asiakaspalvelu

Omakotiliiton toimisto hoitaa yhdistyksenne puolesta jäsenien palvelun sähköpostitse ja puhelimitse. Osoitteenmuutokset, tietojen täydennykset, liittymiset ja erot sekä jäsenten neuvonta ovat tehtävämme. Lisäksi teemme yleisneuvontaa ja tarvittaessa ohjaamme jäseniä eteenpäin laki- tai rakennusneuvontaan.

Laskutus

Laskutamme jäsenet puolestanne aikataulussa sekä hoidamme jäsenmaksuperinnän. Järjestömme maksuprosentti on noin 97 %. Jäsenlaskutuksessa laskutetaan jäseneltä yhdistyksen jäsenmaksu per jäsen Omakotiliitolta sekä yhdistyksen oma osuus jäsenmaksusta. Vuonna 2024 liiton osuus jäsenmaksusta on 20 €. Tilitämme jäsenmaksut yhdistyksille 4 kertaa vuodessa.

Markkinointimateriaali ja yhdistyspostitukset

Yhdistys saa Omakotiliitosta veloituksetta jäsenhankintaesitteitä ja Omakotilehtiä markkinointitarkoituksiin. Omakotiliitto toteuttaa yhdistysesitteitä jäsenyhdistyksille veloituksetta, ja tulostaa yhdistysesitteitä tai markkinointikirjeitä veloituksetta aina 500 kappaleeseen asti. Muista tulosteita ja osoitetarroja voi tilata liitosta omakustannushintaan. Tarvittaessa avustamme myös postituksissa.

Jäsenhankinta

Tuemme yhdistysten jäsenhankintaa ilmaisin liittymislahjoin ja auttamalla yhdistyksiä jäsenhankintakampanjatoteutuksissa sekä vuosittain päätettävillä jäsenhankinnan kannustimilla.

Yhdistysaktiivi voi ilmoittautua jäsenhankkijaksi, ja hänelle maksetaan 6 € palkkio per hänen hankkimansa maksanut uusi jäsen. Palkkiosta pidätetään vero verokortin mukaan. Yhdistystä tuetaan jäsenhankinnassa vuosittain. Vuonna 2024 yhdistyksille maksetaan 5 € uusista maksaneista jäsenistä, jotka ovat liittyneet vuoden 2024 aikana. Tuki maksetaan ainoastaan, jos yhdistys on saanut uusia jäseniä enemmän kuin vuoden aikana yhdistyksestä on eronnut.

Kotisivut

Omakotiliiton yhdistykset voivat ylläpitää omia kotisivujaan veloituksetta liiton sivustolla. Omakotiliitto tarjoaa myös sivuston ylläpitoon päivitysapua ja kouluttaa yhdistysaktiivit kotisivujen ylläpitoon.

Some-kanavat

Autamme yhdistystä Facebook-sivujen perustamisessa ja opastamme some-viestinnän käynnistämisessä.

Yhdistysten kokoukset ja sähköinen allekirjoitus

Avustamme yhdistyksiä etäkokousjärjestelyissä ja koulutamme etäkokousten järjestämiseen. Omakotiliiton jäsenyhdistykset voivat ottaa käyttöön kokousasiakirjojen sähköisen allekirjoittamisen.

Yhdistyksen sähköposti

Yhdistys voi ottaa käyttöön Omakotiliiton sähköpostilaatikon @omakotiliitto.fi.

Ansiomerkit

Yhdistys voi anoa ja ostaa Omakotiliitolta ansiomerkkiä ansioituneille yhdistystoimijoille. Ansiomerkit myönnetään ansiomerkkiohjesäännön mukaan joko pronssisena, hopeisena, kultaisena tai timanttisena.

Toiminnan tuki

Omakotiliiton toimiston henkilöstö on yhdistystoimijoiden tukena muutostilanteissa, yhdistystoiminnan kehittämisessä ja paikallisessa vaikuttamisessa.

Omakotiliiton jäsensivuilta löydät tietoa yhdistystoimijoiden tueksi. Tiedot näkyvät, jos kirjautuneella on jäsenrekisterin tiedoissa yhdistyksen tehtävä.

Opintokeskus Sivis

Omakotiliittoon kuuluvien yhdistysten toimihenkilöt voivat osallistua maksutta Opintokeskus Siviksen järjestämiin koulutuksiin. Koulutuksen aiheina ovat kouluttaja- ja ohjaajakoulutus, järjestö- ja kansalaistoiminta sekä tieto- ja viestintätekniikka.

Sivua päivitetty 5.1.2024

Jäsenkortti

Toimitamme jäsenillenne jäsenkortin yhdistyksenne nimellä. Jäsenkortilla jäsen todistaa jäsenyytensä hyödyntäessään yhdistyksenne tarjoamia paikallisetuja. Jäsenkortti toimii suoraan myös St1-käteisalennuskorttina.

Yhdistyksen jäsen hyötyy

Jäsenyys kannattaa. Paikallisen yhdistystoiminnan lisäksi, jäsenet saavat tukea, neuvoja ja hyötyjä Omakotiliiton palveluista.

Neuvontaa

Jäsenien käytössä on veloituksetta laki-, rakennus-, energia-, jätevesi sekä pihasuunnittelu ja puutarhaneuvontaa.

Huoltokirja

Jäsenmaksuun sisältyy paperinen huoltokirjan ja/tai voivat tehdä omalle kodilleen maksuttoman, sähköisen huoltokirjan jäsentunnuksilla.

Etuja ja alennuksia

Jäsenmaksun, joka on 20-35 euroa 12 kuukautta riippuen yhdistyksestä, jäsen saa helposti takaisin hyödyntämällä yhteistyökumppaneidemme etuja.

Tietoja ja taitoja jäsenille: Omakotilehti, jäsenkirje, webinaarit

Jäsen saa neljä kertaa vuodessa kotiin Omakotilehden, joka on täynnä kiinnostavaa ja tarpeellista asiaa asumisesta, remontoinnista ja pihanhoidosta. Tätä tietoa löytyy myös säännöllisesti ilmestyvästä jäsenkirjeestä ja jäsenille suunnatuista koulutuswebinaareista, joista löytyy myös kattava tallennearkisto.

Yhdistyksen logo

Omakotiliitto voi toteuttaa yhdistykselle liiton logon kanssa yhteneväisen logon, jonka yhdistys saa käyttöönsä eri tiedostomuodoissa. Liiton logot.

ilmajoki vaaka lyhyt

Järjestövakuutus

Omakotiliitto on vakuuttanut If-järjestövakuutuksella järjestön, Omakotiliiton jäsenjärjestöt, sekä niiden jäsenet ja toimihenkilöt järjestötehtävissä ja -tilaisuuksissa ollessaan. Vakuutus sisältää omaisuusvakuutuksen, vastuuvakuutuksen sekä tapaturma- ja matkavakuutuksen.

Lisäksi vakuutukseen sisältyy linnunpönttötalkoot tapaturman osalta myös ulkopuolisille ei liiton jäsenille eri puolilla Suomea. Tapaturmasta korvataan vain hoitokuluja enintään 5.000 euroon saakka per tapaturma. Turva on toissijainen. Järjestötehtäviksi ei katsota säännöllisesti järjestettyä urheilu- ja harrastetoimintaa.

Lue tarinoita yhdistyksistämme

Omakotiliiton toiminnan sydän on paikalliset omakoti- ja vapaa-ajan yhdistykset. Tutustu yhdistystarinoihin

ISON YHTEISÖN VOIMA
Vastuuta jakamassa!