Mitä mökillä pitää tehdä syksyllä?

Syksyn lähestyessä on aika miettiä mökin talviteloille laittoa.  Keräsimme listan tehtävistä, joiden avulla varustat mökin talveen.

Kuinka perusteellisesti mökki on syytä varustaa talviteloille riippuu siitä, käydäänkö mökillä vuoden ympäri vai sulkeutuuko mökin ovi säppiin koko talveksi.

Mitä kauemmin mökki on tyhjillään, sitä useampaan asiaan on syytä kiinnittää huomiota. Huolellisella hoidolla kesämökin saa pidettyä hyvässä kunnossa pitkään ja välttyy keväällä ikäviltä yllätyksiltä.

Neuvoja mökkiläiselle antoi Vapaa-ajan asukkaiden Liiton puheenjohtaja Tapio Tervo, joka asuu mökillään vapusta syyskuun loppuun. Syystoimiin hän varaa kaksi viikonloppua. Ideologiaan kuuluu, että kun jotain omistaa, siitä huolehditaan kunnolla.

Apuna niin syys- kuin kevättoimissakin hänellä toimii itse tehty Excelin muistilista, joka helpottaa asioiden muistamista. Työn on jaettu ulko- ja sisätöihin, ja liikkeelle hän lähtee ylhäältä, katosta.

Huomioi nämä asiat ulkona

Jos katto vuotaa, kaikki muu on turhaa. Tarkista siis katon kunto huolella. Katto on hyvä puhdistaa roskista, oksista ja lehdistä syksyisin ja keväisin, apuna voi käyttää vaikka lehtipuhallinta tai vesiletkua. Varmista kuitenkin kiipeämisen turvallisuus! Katolle jäävä kasvillisuus voi alkaa muodostaa sammalta, joka puolestaan haurastuttaa kattoa ja kerää kosteutta.

Sadekourut puhdistetaan samalla lehdistä ja havunneulasista. Jos mökin räystäs on matalalla, voi haravasta tehdä putsarin, vinkkaa Tervo, joka on itse korvannut haravaosan kumisella läpällä. Se myötäilee räystään muotoa. Vesiletkuakin voi käyttää hyväksi kourujen puhdistuksessa. Katso Omakotiliiton neuvontavideo rännien huoltamiseen. (linkki)

Nurmikon syysleikkauksesta ollaan kahtaa mieltä, mutta itse Tervo ajaa nurmikon syksyllä. Samalla voi pienentää tai kerätä keräävällä leikkurilla nurmelle sataneet lehdet, jolloin erillistä haravointia ei tarvita.

Ulkokalusteet on syytä siirtää hyvin ilmastoituun varastoon tai sisälle. Puiset kalusteet on hyvä öljytä ainakin kerran vuodessa, keväällä tai syksyllä.

Laiturit nostetaan tarpeen mukaan maalle, etenkin meren tai ison järven rannalla. Pienen järven rannassa jäät eivät välttämättä riko laituria.

Vesiletkut pitää tyhjentää vedestä, samoin kastelupistoolit ennen yöpakkasten tuloa, yleensä syyskuun loppupuolella. Kyyneleenkin kokoinen pisara riittää rikkomaan laitteen pakkasessa. Pumpun päällä voi pitää paksua huopaa, jos pelkää ennenaikaisia yöpakkasia ja pumppu on yhä käytössä, neuvoo Tervo. Varmuudeksi pakkaselle herkät laitteet, kuten pumpun, voi viedä talveksi lämpimään tilaan.

Ulkona oleva vesihana kannattaa jättää talveksi auki ja ravistella ja koputella sitä, jotta vesi lähtisi pois. Järvessä olevan mahdollisen imuvesiletkun voi nostaa puuta vasten rannalle. Vesijärjestelmissä olevat suodattimet kannattaa poistaa talveksi ja vaihtaa keväällä uudet tilalle.

Moottorit, kuten ruohonleikkurin ja lehtipuhaltimen polttomoottorit, on hyvä huoltaa syksyllä. Tervo itse puhdistaa niiden ilmanpuhdistimet, vaihtaa öljyt, tarkistaa tulpan kunnon ja tiputtaa pari tippaa öljyä moottoritilaan. Se leviää moottoriin muutaman kerran käynnistyshihnasta vetämällä. Kirveeseen ja vesuriin Tervo sivelee syksyisin puhdasta vaseliinia.

Kasvihuoneeseen ja kaikkiin kevytrakennuksiin kannattaa asettaa lumituki, jollaisena toimii harjan kohdalle pystyyn asetettu kakkosnelonen. Jos istutukset ovat olleet ruukuissa tai kasvusäkeissä, mullan voi laittaa pois, sillä lannoitteet on kulutettu kesän aikana loppuun. Kun keväällä laittaa uuden mullan, pääsee keväällä helpommin alkuun uusien istutusten kanssa, tuumaa Tervo, harrastajapuutarhuri.

Vesi-wc:n säiliö pitää tyhjentää vedestä ja pönttöön jäävään pieneen vesimäärään voi kaataa pullollisen jäänestoa, Tervo neuvoo. Kompostoivalle wc:lle ei tarvitse tehdä mitään.

Terassilta ja pihalta nostetaan pois urheilu- ja harrastusvälineet. Tikkataulu ei kestä kosteutta, ja koripalloteline voi taipua lumen alla.

Ilmanlämpöpumpun päälle on syytä tehdä katos lumikuorman estämiseksi. Luiskamainen katos auttaa lumen poisvalumisessa.

Saunasta on tarpeen tyhjentää vesisäiliöt ja viedä pesuaineet lämpimään, etteivät jäätyneet purkit poksahda ja sotke paikkoja pakkasella.

Huomioi nämä asiat sisällä

Kaikki vettä sisältävät hanat ja laitteet on tyhjennettävä. Varmuudeksi ne voi viedä myös lämpimiin sisätiloihin. Sähkölaitteet laitetaan pois päältä ja paristot irrotetaan, paitsi palohälyttimistä. Paristot voivat liueta pakkasella laitteen sisään ja rikkoa sen.

Tervo itse vie hanan, lämminvesiboilerin ja astianpesukoneen talveksi lämpimään, jottei niihin mahdollisesti jäänyt vesi hajota niitä. Sähkölaitteista hän jättää ainoastaan jääkaapin ja pakastimen mökkiin. Niiden päälle hän nostaa lakanan poistamaan kosteutta.

Syystoimiin kuuluu Tervon perheessä myös mökin perusteellinen siivous. Sisältä viedään pois liinavaatteet, peitot voi nostaa roikkumaan, tai sänkyjen päälle voi levittää suojakankaat. Myös huonekalut voi suojata kankaalla.

Hiiriltä voi suojautua loukuilla ja sähköllä tai akulla toimivalla hiirenkarkottimella. Tervon mökissä ei ole näkynyt kutsumattomia vieraita. Mökki on remontoitu tiiviiksi ja käytössä on hiirenkarkottimia.

Arvoesineet, aseet, alkoholi ja muun muassa veneen perämoottori kannattaa viedä kotiin tai piilottaa hyvin näkyvistä, niistä pitkäkyntiset ovat kiinnostuneita.

Turvallisuudesta mökillä huolehtivat valvontakamerat, joihin Tervo jättää akut sisään ja internetyhteyden päälle, sillä niiden avulla hän pystyy seuraamaan kotoa käsin valvontakameroista ilmankosteutta, lämpötilaa ja mahdollisia vierailijoita mökillä. Kameroita hän suosittelee kaikille. ”Nykyisin on tarjolla edullisia kamerajärjestelmiä, ja ne ovat suhteellisen helppoja asentaa”, hän sanoo. ”Kamerat lähettävät kuvaa tietokoneelle netin kautta ja antavat rauhaa, että mökillä on kaikki hyvin.”

Viimeisellä käynnillä Tervo napsauttaa vielä peruslämmön pois. Sitten mökki onkin valmis nukahtamaan talven kuukausiksi.

Teksti: Viivi Handolin

Kuva: Adobe Stock

Talon huoltokirja on hyödyllinen myös mökillä! Omakotiliiton jäsenenä saat sen käyttöösi maksutta. Lue lisää ja liity jäseneksi!