Lumitöitä ei voi lykätä

Talvi lumitöineen lähestyy kovaa vauhtia. Lumityöt kannattaa ottaa hyötyliikuntana niin kauan kuin kunto sallii. Tarvittaessa lumitöihin voi kysellä apua omakotitalkkarilta tai yksityisiltä palveluntarjoajilta. Yleensä myös oman tontin kohdalla olevan jalkakäytävän hoito kuuluu asukkaalle, vaikka jotkin kunnat ovat vapauttaneet asukkaat talvihoidosta. Kysyimme, miten hoituvat lumityöt Jyväskylässä ja talkkaripalvelut Helsingin Marjaniemessä.

Yleinen ilmiö eri puolilla maata on, että lumet siirretään omalta pihalta kunnan puolelle. Lain mukaan omakotiasukkaan lumilla on vain kaksi sijoituspaikkaa: oma tontti ja kunnan lumenkaatopaikka.

Miksi lumia ei saa varastoida kadun reunaan, Jyväskylän katupäällikkö Tuula Smolander?
”Katutilaan siirretty lumi ajautuu usein auratessa seuraavaan tonttiliittymään tai vähintäänkin kaventaa katua ja vaarantaa siten turvallisuutta. Ylimääräinen lumi pihalta tulisi aina kuljettaa maksullisille keräyspisteille. Jyväskylässä lumen vastaanotto maksaa toistaiseksi euron kuutiolta. Lumen kuormaus- ja kuljetuspalvelua hintoineen voi tiedustella yksityisiltä urakoitsijoilta.”

Kuka huolehtii kiinteistön kohdalla olevan jalkakäytävän lumista?
”Lain mukaan kiinteistön kohdalla olevan jalkakäytävän talvihoito mukaan lukien liukkauden torjunta kuuluu tontinomistajalle tai -haltijalle. Jyväskylässä valtuusto on vapauttanut omakoti- ja paritalojen omistajat jalkakäytävien talvihoidosta. On myös kuntia, jotka hoitavat jalkakäytävät kokonaan tai vain määrätyillä alueilla. Kiinteistönomistajan pitää selvittää käytäntö omasta kunnasta.”

Miksi Jyväskylä auraa ikäihmisten tonttiliittymät?
”Auraamisella varmistetaan, ettei tonttiliittymään synny kovaa polannetta, jonka poistaminen käsin on vaikeaa. Näin tuetaan ikäihmisten kotona asumista. Jyväskylä auraa asemakaava-alueella tonttiliittymät kiinteistöille, joiden asukkaat täyttävät kyseisen vuoden aikana vähintään 75 vuotta. Tänä talvena mukana on noin 1 400 kiinteistöä. Kaupunki tekee aurauksen konetyön tarkkuudella ja kiinteistönomistajalle jää postilaatikon puhdistaminen käsityönä.”

Mitä seuraamuksia on talvihoidon laiminlyönnillä tai lumien keräämisellä kaupungin alueelle?
”Kunta päättää valvontaviranomaisesta, joka voi määrätä uhkasakon kiinteistönomistajalle, jos kehotukset eivät auta. On hyvä muistaa, että vaaratilanteissa, kuten liukastumisissa, korvausvastuu on lähtökohtaisesti kiinteistön omistajalla.”

Omalla tontilla lumi kannattaa kasata mahdollisuuksien mukaan asfaltille ja kivialueelle, koska nurmikolla lumikasat voivat aiheuttaa jääpoltetta

KYSYTYIN TALKKARIPALVELU

Helsingin Marjaniemessä lumityöt ovat omakotitalkkarin kysytyin palvelu. Miten olette organisoineet pihojen talvihoitopalvelut, Marjaniemen Kiinteistönomistajien hallituksen jäsen ja talkkarivastaava Hannu Huhtalo?
”Kaikkia muita pihatöitä voi tarvittaessa lykätä, mutta aurausta ja hiekotusta ei voi juurikaan siirtää. Talkkarin saa aamuisin puoleksi tunniksi auraamaan ja hiekoittamaan kulkureitin kotiovelta postilaatikolle. Aamun lumityöt pyritään tekemään klo 13:een mennessä, jonka jälkeen talkkarin voi tarvittaessa tilata jatkamaan pihan lumitöitä.”

Paljonko lumityöt maksavat ja mitä rajoituksia niissä on?
”Omatalkkaripalvelua tarjotaan yhdistyksen eläkeläisjäsenille ja liikuntarajoitteisille jäsenille. Hinta palvelulle on viisi euroa puolelta tunnilta. Talkkari tekee lumityöt asukkaiden omilla työvälineillä eikä hän pudota kattolumia.”

Millaisilla välineillä asukkaat tekevät lumitöitä Marjaniemessä?
”Useissa taloissa on oma lumilinko. Aika moni siirtää lunta kadun reunaan, josta kaupungin aura työntää lumen jalkakäytävälle niin, että ne kapenevat lopulta ihan käyttökelvottomiksi.”

Mihin sijoitat aurauslumet omalla pihallasi?
”Olen rakentanut lähes joka vuosi pihalle suuren kaksikerroksisen lumilinnan, johon olen haalinut lunta myös naapurista.”

Onko yhdistyksenne ollut yhteydessä kaupunkiin alueen talvihoidosta?
”Helsingissä kaupunki vastaa jalkakäytävien talvihoidosta kantakaupungin ulkopuolella. Jalkakäytävät bussireitin varrella pitäisi aurata nopeammin, koska ihmiset kävelevät täällä paljon bussipysäkeille ja metroasemalle. Harkitsemme kirjelmöintiä asiasta kaupungille.”

Teksti: Pirjo Kupila
Kuvat: Rodeo