Näin huolehdit katosta, kotisi kruunusta!

Oppaasta löydät tietoa kiinteistönomistajan vastuusta, katon huoltotoimenpiteistä, kattotuotteiden kunnossapidosta. Lue myös, mitä tehdä, kun remontin aika koittaa, ja miten valita sopiva remonttiyritys.

Katto-opas pientaloille (pdf) (1.2 MB)

Tunne oman talosi riskirakenteet

Eri vuosikymmenten taloissa on tunnistettu aikakauteen tyypillisiä riskirakenteita. Oman talon kunnossapidon tueksi kannattaa käydä tutustumassa riskirakenteisiin osoitteessa www.hometalkoot.fi. Sivustolta löydät havainnolliset kuvat, sekä vinkkejä riskirakenteiden tunnistamiseen ja vahinkojen estämiseen.

Turvaa asuntokauppasi

Suomessa on jatkuvasti vireillä satoja asunto- ja kiinteistökauppariitoja, joiden taustalla on kosteus- tai homevaurio. Liian monen kaupan yhteydessä korjaustarve tulee esiin ikävänä yllätyksenä kaupanteon jälkeen ja seuraukset ovat usein raskaita ja hankalia kaupan molemmille osapuolille.

Tunne talosi, turvaa kauppasi on opas ostajalle ja myyjälle kiinteistön kunnon arviointiin ja turvallisempaan kaupantekoon. Tutustu oppaaseen.

Pientalorakennuttajan työturvallisuusopas

Ryhtyessäsi pientalohankkeeseen sinun on hyvä tietää ja muistaa, että rakennuttajana vastaat viime kädessä itse hankkeesi työturvallisuudesta. Työturvallisuuteen liittyvät vastuut määrittyvät lainsäädännön kautta. Noudattamalla rakentamista koskevia työturvallisuusohjeita ja -määräyksiä työmaasi on turvallisempi paikka työskennellä.

Työsuojeluhallinto on julkaissut Pientalorakennuttajan työturvallisuusoppaan (pdf), jossa kerrotaan mm. yleisimmät tapaturmavaarat pientalotyömailla. Lataa opas tästä.