Nurmeksessa tehdään eikä tuumailla

Ylä-Karjalan Omakotiyhdistys Nurmeksessa järjestää jäsenilleen aktiivisesti toimintaa ja rahanarvoisia etuja. Yhdessä tehdään esimerkiksi suosittuja bussiretkiä puutarhakohteisiin ympäri Suomea.

Ylä-Karjalan Omakotiyhdistyksen hallitus kokoontuu usein Nurmestalolla, josta on upeat järvimaisemat. Vasemmalta oikealle puheenjohtaja Anna Hölttä, hallituksen jäsenet Jukka Pihlatie ja Ulla Martin sekä varapuheenjohtaja Matti Pasanen.

Pohjoiskarjalainen pikkukaupunki Nurmes on kauniiden järvimaisemien ja aktiivisten ihmisten tyyssija.  Nurmeksen kaupungissa on kolme keskustaa. Puu-Nurmeksessa on järvi, rautatieasema, kirkko, koulut ja tori. Läheisessä Porokylässä sijaitsee suurin osa kaupoista. Nurmekseen liitetystä Valtimon kunnasta 20 kilometrin päästä löytyy kolmas keskus. Nyt kaupungissa on runsaat 9 000 asukasta.

Vireä omakotiyhdistys perustettiin vuonna 2006. Yhdistyksessä on 825 jäsentä, välillä on menty yli tuhannen. Aktiivista jäsenten hankintaa tehdään koko ajan tapahtumien yhteydessä ja esimerkiksi kesätorilla. Parhaita porkkanoita uusille jäsenille ovat alennukset.

Varapuheenjohtaja Matti Pasanen lohkaisee, että yleensä jäsenyys loppuu vasta hautausmaalle.

”Olemme pystyneet järjestämään jäsenillemme etuja ja alennuksia paikallisten liikkeiden ja toimijoiden kanssa. Myös sähkösopimuksen saimme edullisesti jäsenillemme. Näitä arvostetaan”, hän toteaa.

Yhdistyksen kuomullista peräkärryä ja lämpökameraa voi vuokrata paikallisesta koneliikkeestä. Jäsenet saavat alennuksia myös esimerkiksi rakennusliikkeestä, kirjakaupasta ja fysioterapiasta. Jopa Höljäkän ja Bomban kesäteatterilipuista jäsenet saavat viiden euron alennuksen. Lisää neuvotellaan koko ajan.

Yhdistyksen puheenjohtaja Anna Hölttä

Yhtä tärkeä asia ovat lukuisat elämykset, joita yhdistys järjestää. Tilausbussilla reissataan porukalla konserttiin tai kesäteatteriin esimerkiksi Kuopioon tai Joensuuhun, ja ennen teatteria syödään yhdessä.

”Viime kesänä teimme puutarhat ja puistot -teemaisen matkan Kotkaan ja Loviisaan. Tänä kesänä puutarhamatka suuntautui Pietarsaareen ja Strömsöhön, ja kaikki 42 paikkaa varattiin hetkessä”, kertoo puheenjohtaja Anna Hölttä.

Omakotitalojen ja vapaa-ajan-asuntojen energia- ja turvallisuuspäivä Haikolan talossa keräsi runsaasti kiinnostuneita.

”Meillä oli siellä yrityksiä ja yhteistyökumppaneita puhumassa erilaisista energiamuodoista, esimerkiksi aurinko- ja maalämmöstä. Saimme tutustua muun muassa aurinkokennoihin, varaaviin uuneihin, erilaisiin räystäisiin, kattoihin ja niiden turvatuotteisiin, lämpöpumppuihin ja kameravalvontaan”, Anna Hölttä kertoo.

Konesola esitteli polttopuun tekoon sahat, pilkkojat ja turvavarusteet. Lämpöomavaraisuutta ja puuta polttoaineena käsiteltiin laajemminkin. Myös Nurmeksen kaupungin rakennusvalvonta kertoi omakotitalojen ja vapaa-ajan asuntojen energiaratkaisuista, avustuksista ja lupamenettelyistä.

Yhdistys on mukana liikenneturvallisuustyöryhmässä. Se jakaa vuosittain kolmisen sataa heijastinta Nurmeksen kaikille kolmasluokkalaisille sekä opettajille ja koulunkäynnin ohjaajille.

Pohjois-Karjalan piirin kanssa yhdessä järjestettiin tapahtuma, jossa joensuulainen asianajaja Harri Kontturi puhui edunvalvonnasta ja testamentin tekemisestä. Tilaisuudessa oli runsaat 80 ihmistä.

”Lähetän usein materiaalia tilaisuuksista sähköpostitse jopa 70 jäsenelle. Jäsenistämme vain 45 prosentilla on sähköposti, mutta kirjepostiin emme silti lähde. Pääosa viestinnästä on yhdistyksen Facebook sivuilla. Kutsut tapahtumiin laitetaan myös paikalliseen Ylä-Karjala-lehteen ja kauppojen ilmoitustauluille”, Anna Hölttä toteaa.

Kaupunki on järjestänyt kahdesti kestävän kehityksen tapahtuman eli pulaviikon. Kukin toimija martoista seurakuntaan on järjestänyt aiheeseen sopivaa ohjelmaa, niin pettukeksien leivontaa kuin mahlankeräystä.

Omakotiyhdistys järjesti pienen ”näytelmän” museossa Rantolan talossa. Hallituksen jäsenillä oli roolit, ja he olivat pukeutuneet 1950-luvun tyyliin näytelmäkerholta lainattuihin vaatteisiin.

Jukka Pihlatie kertoo nauraen, että mitään varsinaista juonta ei ollut, vaan he puhuivat kuin olisivat talon entisaikojen asukkaita.

”Meillä oli piiat ja rengit, isäntä, emäntä ja syytinkimummo. Jokainen tarinoi oman osuutensa. Piika kertoi nousevansa neljältä ja menevänsä viimeisenä nukkumaan. Vieraille tarjottiin marjapuuroa.”

Ulla Martin muutti Porvoosta Nurmekseen vuonna 2014. Hän asuu vuonna 1881 rakennetussa hirsitalossa Puu-Nurmeksessa.

”Viime vuonna kotini oli auki Puu-Nurmeksen Vanhan kauppalan avoimet ovet -tapahtumassa. Se oli hauskaa, mutta aika työllistävää”, hän toteaa.

Jukka Pihlatien koti on Pielisen rannalla ja Anna Hölttä asuu Valtimon taajamassa Haapajärven rannalla. Matti Pasanen asuu Karhunpään kylässä, joka on entistä Valtimoa. Hän kertoo Elias Lönnrotin aikoinaan runonkeruumatkallaan kuvanneen Karhunpäätä näin:

”Kauniimpaa paikkaa Luoja tuskin on luonut koko Suomen niemelle.”

Testi Reija Ypyä
Kuvat Sanna Liimatainen