Toimiva ja turvallinen valaistus pihalle

Sopiva pihavalaistus luo turvaa ja tunnelmaa. Ulkona käytettävien valaisimien, valosarjojen, muuntajien ja ajastimien kanssa pitää olla tarkkana, jotta ne ovat ulkokäyttöön soveltuvia.

Korosta ja valaise. Siirrettävä ja maapiikillä varustettu kohdevalo Ottawa(IP44) sopii myös pieneen pihaan. Valon voi suunnata tarkasti ja naapureita häiritsemättä.

Päivien lyhetessä moni toteaa pihapiirinsä valaisun puutteet. Jos pimeään jää monta jäistä kulkureitin kohtaa, tapaturmariski on ilmeinen. Talven kynnyksellä ei ehkä huvita asennuttaa pihavalaistusta perusteellisesti kaivamalla ja kaapeloimalla, mutta kevyempiäkin vaihtoehtoja on.

Pihan pimeää sopukkaa voi esimerkiksi valaista siirrettävällä kohdevalolla tai valonheittimellä, joka samalla korostaa kaunista puuta. Entä saisiko vanhoihin valaisimiin lisää valotehoa? Valosarjojakin voi viritellä kausivaloiksi.

Ulkovalot luovat turvallisuutta ja tunnelmaa, mutta ulos ei käy mikä tahansa lamppu, valaisin, muuntaja tai johto.

”Ulkona käytettävien valosarjojen ja valaisimien on oltava vähintään sateenpitäviä (IPx3). Mitä suurempi numero, sitä parempi on suojaus vedeltä. Tavallisimmin ulkokäyttöön tarkoitettu kotelointiluokka on IP44”, sanoo sähkötuotteiden markkinavalvonnasta ja turvallisuudesta vastaava ylitarkastaja Seppo Niemi Tukesista.

Myös muuntajan ja ajastimien on oltava ulkokäyttöön soveltuvia. Ajastimessa tai sen myyntipakkauksessa on kerrottu alin käyttölämpötila, esimerkiksi – 40 °C. Ulkokäyttöön tarkoitetussa ajastimessa pitää olla läppäkansi.

Kiinteästi ruuveilla asennettavat tehokkaat valonheittimet Onnline (IP65) 10 W ja 30 W.

Ei miten tahansa ulos

Kun ulkona ei ole pistorasiaa, valoa järjestetään joskus turvallisuudesta tinkien. Sähköjä vedetään sisältä terassin oven tai ikkunan välistä.

”Koskaan ei saa viedä jatkojohdolla verkkosähköä (230 V) sisältä ulos tai huoneesta toiseen. Eri tiloissa voi olla erilaiset suojausmenetelmät ja oven tai ikkunan välissä johto voi vahingoittua”, korostaa Seppo Niemi.

”Nykyään ulkopistorasiat on suojattu vikavirtasuojalla, joka antaa lisäsuojan vaarallista sähköiskua vastaan, jos käyttäjä koskettaa vahingossa esimerkiksi vioittuneen valaisimen tai jatkojohdon jännitteisiä osia. Vanhempiin suojaamattomiin pistorasioihin on hyvä hankkia erillinen vikavirtasuojakytkin sulakkeen tai johdonsuojakatkaisijan kanssa toimivaksi lisäsuojaksi”, Niemi sanoo.

Tarkista tuotepakkauksesta ulkovalon lampun pakkasen­kestävyys. Parhaissa lampuissa se on -30 asteeseen asti.
”Jatkojohtona saa käyttää vain ulkokäyttöön tarkoitettua johtoa (IP44). Ne ovat kumieristeisiä, useimmiten mustia, pistorasiassa on läppäkannet ja pistotulpan pitää olla rakenteeltaan tiivis. Tavalliset muoviset jatkojohdot eivät kestä pakkasta eikä niitä ole suojattu kosteutta vastaan. Yksi pitkä johto on turvallisin, sillä ketjutetut jatkojohdot lisäävät asennuksessa olevien liitosten määrää.”

Turvallinen vaihtoehto monirasiallisille jatkojohdoille on esimerkiksi terassin yhteyteen kiinteästi asennettava ulko­pistorasiatolppa. Asennus on ammattilaisen työtä, samoin kaikkien kiinteiden ulkovalaisimien asennus.
Säilytä valosarjat osineen myyntipakkauksissa. Jos kaapissa on epämääräinen kasa valosarjoja ja muuntajia, varmista niiden yhteensopivuus arvokilvistä.

Sisätila vai ulkotila?

Omakotitonteilla on nykyään paljon kylmiä tai puolilämpimiä tiloja, joita käytetään ympäri vuoden: lasitettuja terasseja ja kesäkeittiörakennuksia, grillikotia ja pihasaunoja. Mikä on ulkotila ja sisätila, kun puhutaan sähköturvallisuudesta?

”Ulkotilassa sähkölaitteet ja -asennukset ovat alttiina sateelle ja kosteudelle. Ulkotiloihin kuuluvat seinättömät rakenteet, esimerkiksi autokatokset. Osittain lasitettua tai liikuteltavilla lasiseinillä varustettua tilaa voidaan myös pitää ulkotilana. Eristämätöntä ja lämmittämätöntä varastotilaa pidetään kosteana tilana. Muualla kuin kuivissa sisätiloissa käytettävien valojen ja valosarjojen tulee aina olla ulkokäyttöön soveltuvia”, opastaa Niemi.

Valittaessa näihin valaisinta, asennustapaa, jatkojohtoa ja lamppua, tarvitaan tapauskohtaista harkintaa. Oikeanlaisten ulkovalojen valinnassa voi kääntyä valaisinliikkeen tai sähköalan ammattilaisen puoleen.

Teksti: Teija Aaltonen
Kuvat: Timo-Pekka Aaltonen

Juttu on julkaistu Omakotilehdessä 4/2021.

Katso myös Energianeuvontaa jäsenille

Muista minimoida häiriövalo valaisua suunnitellessasi. Lue lisää aiheesta Omakotiliiton sivuilta.

Pihasaunan terassilla voi vilvotella lehteä lukien hämärtyvässä illassa säänkestävän jalkalampun alla. Valaisin Airam Garda (IP44).

Jäsen, muista Omakotiliiton energianeuvonta.