75 kullanarvoista vinkkiä tuoreelle omakotiasukkaalle

Kukaan ei ole seppä syntyessään, kuuluu sanonta. Sama pätee omakotiasumiseen. Omakotitalossa asujalla on kontollaan monenmoista huolehdittavaa asiaa, joista on vaikea tietää uutena asukkaana. Omakotiliitto juhli viime vuonna 75-vuotisperustamisjuhlaansa ja keräsi sen kunniaksi asiantuntijaverkostoltaan saman verran vinkkejä uusille asukkaille. Olisiko vinkeissä sinulle hyödyllistä tietoa?

Vinkit on julkaistu myös somekanavillamme Instagramissa, Facebookissa ja Linkedinissä

Remontointi

• "Asu vuosi tekemättä mitään isompaa, jos ostat vanhan talon. Sen jälkeen tiedät, millaisia ratkaisuja kaipaat arkeen ja mikä toimii juuri sinulle parhaiten. Pintaremontti on edullista, mutta rakenteiden muuttaminen kallista, joten silloin kannattaa  olla varma päätöksistä."
  • "Remonttia suunnitellessasi pyydä aina useampi tarjous, vaikka tietäisitkin tutun remontoijan tai saisit suosituksen tekijästä. Pyydä kolme tai neljä tarjousta ja tarkista yritysten tausta: rekisteri, talous, referenssit. 'Erot tarjouksissa voivat olla uskomattoman suuria. Esimerkiksi tiilikaton muuttamisessa peltikatoksi halvin saamamme tarjous oli 5600 euroa, kallein 13 500 euroa', kertoo neuvon antanut."
  • ”Notku tien varressa tai puutarhassa naapurin aidalla. Tutustu naapureihin, kysele mitä he ovat remontoineet ja miten, ja suosittelevatko he jotakuta. Ehkä pääset sisätiloihinkin katsomaan heidän ratkaisujaan. Tämä on hyödyllistä suunnitteluvaiheessa. Ylipäätään elä hötkyä remontin kanssa, jos ostat vanhan talon.”

Talon huolto

• "Kerää itsellesi lista luotettavista, paikallisista tekijöistä, jotta tiukan paikan tullen saat heihin nopeastikin yhteyden. Kartoita lähiympäristön vesi- ja viemäriammattilaisia, nuohoojia, sähköammattilaisia, puunkaatajia, salaojantekijöitä, katontekijöitä. Kysy vinkkejä esimerkiksi naapureilta ja paikallisista yhdistyksistä, kuten omakotiyhdistyksestä."
  • "Keskustele entisen omistajan kanssa ja kysy kaikkea mahdollista; miten rakennusta on hoidettu ja miten mikäkin laite toimii. Näin säästyt paljosta ihmettelystä. Samalla saat tietoa odotettavista huoltotoimenpiteistä."
  • "Jos talossasi on joku pienikin esiin tullut kunnostamisen tarve, tee se tänään, älä jätä huomiseksi. Kun kaiken eteen tulevan korjaa heti, ei tule kerralla suurta remonttia. Yksinkertaisemmillaan; jos lamppu palaa, vaihda se heti eikä sitten kun suuri osa talosta on pimeänä."
  • "Tarkasta ilmanlämpöpumpun suodattimien puhtaus puolen vuoden välein. Vaihda tai puhdista suodattimet laitevalmistajan ohjeita noudattaen."
  • "Tarkasta vuosittain julkisivun alkavat vauriot kuten lohkeamat, halkeamat ja pintakäsittelyn kunto. Poista lika, sammal ja pihka ja varmista, ettei ympäröivä kasvillisuus ole kosketuksissa julkisivun kanssa. Tarkista myös ikkunapellitysten kaadot ja talotikkaiden kunto."
  • "Lämminvesivaraajan veden lämpötilan tulee olla 55 astetta bakteerikasvuston ehkäisemiseksi."
  • "Tarkista kerran vuodessa, että katon katemateriaali on kauttaaltaan ehjä. Jos pääset katsomaan vesikaton alapuolelle yläpohjaan, tarkista, ettei vuotojälkiä esiinny. Jos havaitset sellaisia, tee tarvittavat korjaustoimenpiteet välittömästi. Muista turvallisuus ja turvavarusteet, ja käytä tarvittaessa ammattilaisen apua."
  • "Pidä huoli, että rakennuslupatiedot ovat ajan tasalla. Kunnassa olevien piirustusten on vastattava todellisuutta. Luvattomat rakennelmat alentavat kiinteistön arvoa, kunnossa olevat piirustukset, luvat ja muut tiedot puolestaan nostavat arvoa. Muutenkin kannattaa pitää kaikki piirustukset ja suunnitelmat hyvin arkistoituna tallessa. Ne auttavat ylläpitoa."
  • "Varmista palovaroittimien kunto kuuden kuukauden välein. Huomioi, että sähköverkkoon kytketyt palovaroittimet on varustettu myös akulla. Varmista myös akun kunto valmistajan ohjeiden mukaan."
  • "Varmista vuosittain, että tonttisi pintavedet ohjautuvat poispäin sokkelista eivätkä lätäköidy sokkelin viereen. Poista myös mahdollisuuksien mukaan sokkelin vierustalla oleva kasvillisuus, sillä puiden ja pensaiden juuret voivat vahingoittaa paitsi sokkelia myös rakennuksen sadevesi- ja salaoljaputkistoja."
  • "Jos sinulla on koneellinen ilmanvaihto kotona, tarkasta ilmanvaihtokoneen tulo- ja/tai poistoilmasuodattimien likaisuus puolen vuoden välein. Puhdista ja vaihda suodattimet valmistajan ohjeiden mukaan."
  • "Tarkasta kerran vuodessa, että laatoitetut pinnat ja laattasaumat ovat ehjiä. Mikäli havaitset vaurioita, tutustu turvallisiin korjausmenetelmiin, jotta laatoituksen alla oleva vedeneristys ei vaurioidu korjauksen yhteydessä. Tarkasta samalla myös silikonisaumat. Niissä ei saisi esiintyä värimuutoksia ja niiden tulisi olla tiukasti alustassaan kiinni."
  • "Tunne oman talosi riskirakenteet. Eri vuosikymmenten taloissa on tunnistettu aikakauteen tyypillisiä riskirakenteita. Oman talon kunnossapidon tueksi kannattaa käydä tutustumassa riskirakenteisiin osoitteessa www.hometalkoot.fi. Sivustolta löydät havainnolliset kuvat, sekä vinkkejä riskirakenteiden tunnistamiseen ja vahinkojen estämiseen."
  • ”Tarkista alueesi nuohousaikataulu ja tilaa nuohooja kotiin kerran vuodessa, mökille kolmen vuoden välein. Nuohouksen tarkoitus on poistaa hormeihin kertynyt palamisjäte ja samalla tarkastaa hormien kunto ja paloturvallisuus.”
  • "Jos ovelle ilmestyy kotimyyntiä tekevä kauppias, pyydä aina harkinta-aikaa, vaikka olisitkin kiinnostunut remontista. Pyydä vähintään kaksi muutakin tarjousta samasta työstä muilta toimijoilta. Silloin voit vertailla myös sitä, mitä töitä eri tarjoukset sisältävät. Tutki myös peruutusehdot huolella."
  • "Talon ulkoseinien huoltomaalausta suositellaan noin 10 vuoden välein, koska maalinvalmistajat lupaavat maalien ominaisuuksien kestävän vain rajallisen ajan. Talvet ovat etelässä muuttuneet leudoiksi ja kosteiksi, mikä asettaa ulkomaalit aiempaa kovemmalle koetukselle. Kosteita talvia ei ole osattu huomioida maalien kehityksessä vielä kovinkaan kauaa."
  • "Mikäli huonetilassa on tulo/poistoilmaventtiileitä, puhdista ne tarvittaessa pölystä. Kun puhdistat venttiilejä, älä koske niiden säätöihin, jottei rakennuksen ilmanvaihdon tasapaino muutu."

Rakentaminen

• "Kun taloa suunnittelee, kannattaa kaikki huoneet rakentaa niin, että pinta-alaan tulee kaappien verran lisää tilaa joka suuntaansa. Silloin talosta tulee  tilava ja asuminen on miellyttävää. Nykyasunnot ovat usein ahtaita koppeja, joita on vaikea sisustaa."
  • "Lupien saaminen voi kestää arvioitua kauemmin. Aloita ajoissa ja tunnista sudenkuopat."
  • "Kun taloa suunnittelee, kannattaa valita siihen käyttövintti. Huonekokoon kannattaa lisätä joka seinustalle kaapin verran lisää tilaa. Keittiö kannattaa tehdä tilavaksi ja sinne runsaasti kaappitilaa."
  • ”Oman kodin suunnittelussa kannattaa lähteä konkreettisesti miettimään omaa tilan tarvetta. Kannattaa piirtää useita erilaisia versioita itselle ja miettiä miten omassa kodissa liikkuu ja mitä asioita tekee eri tiloissa ja mihin ilmansuuntaan eri tilat sijoittuisivat.”

Asuntokauppa

• "Ennen ostopäätöstä tutustu kattavasti: talosi toimivuuteen ja tekniikkaan, asuinympäristöön ja mahdollisiin kulkuyhteyksiin. Mieti, onko sinulle tärkeintä sijainti vai talo."
  • "Taloa myydessäsi listaa talon virheet ja puutteet, asumiskulut, tehdyt remontit sekä kauppasopimukseen liittyvät asiat ja hyväksytä ne mahdollisella ostajalla ennen tarjouksen hyväksymistä."
  • "Talokauppoja tehdessäsi kysy edelliseltä omistajalta, miten mikäkin laite toimii ja miten ja kuinka usein sitä huolletaan."
  • "Mieti, oletko halukas omakotitalon huoltoon. Jos joudut tekemään lumitöitä, harkitse, onko omakotitalo silti sinun haaveesi. Kun näet huoltotyöt elämäntapana eikä rangaistuksena, asuminen on kivempaa."

Energia ja lämmitys

• "Älä pidä ilmalämpöpumppua (ILP) Auto-asennolla, vaan valitse joko lämmitys- tai viilennysasento. Kun viilennät kesäkelillä, muista viilennyksen lopuksi käyttää ILP:iä hetkinen lämmitysasennossa, jotta se kuivaa kondensaatiovedestä. Näin vältät homekasvuston syntymistä pumpun rakenteisiin."
  • "Jos ILP on talvella auto-asennolla ja lämmität takkaa, ILP ryhtyy viilentämään ja takalla hankittu lämpöenergia valuu harakoille."
  • "Seuraa energian kulutustasi säännöllisesti, esimerkiksi energiayhtiösi asiakasportaalista. Kun tunnet kulutuksesi, voit myös suunnitella toimenpiteitä sen pienentämiseksi."
  • "Sähkön hinta määräytyy kaikille pörssisähkön hinnan mukaisesti. Niille, joilla on sähkön myyntiyhtiön kanssa pörssisähkön tuntihintaan pohjautuva sopimus, hinta määräytyy reaaliaikaisesti. Kiinteähintaisen sopimuksen tehneillä hinta määräytyy  viiveellä. On kaikkien etu, että sähkön käyttöä ajoitetaan pörssisähkön tuntihinnan mukaisesti. Valitsemalla pörssisähkön ja ajoittamalla käytön sen mukaisesti säästät selvää rahaa. Mutta myös kiinteällä kWh-hinnalla jatkavat hyötyvät ajatuksesta välttäessään ylisuuret hinnankorotukset tulevaisuudessa. Suurimmat ja samalla helpoimmin ajastettavat sähkön kulukohteet ovat lämmitys, veden lämmitys, sauna, astian- ja pyykinpesukoneet."
  • "Kodin kylmälaitteet keräävät pölyä, jolloin ne käyttävät enemmän energiaa, ja myös tulipalon vaara lisääntyy. Poista pöly laitteista ainakin kerran vuodessa. Varmista myös, että laitteen ylä- ja alapuolella on riittävästi ilmankiertotilaa."
  • "Purueristyksen parannus vähentää 10 prosenttia energian kulutusta. Korjaa painumat puruissa ja vaihda yläpohjan eriste. Investoinnin takaisinmaksuaika on noin viisi vuotta."
  • "Ullakon lisäeristys on helppoa, se säästää lämmityskustannuksia. Sisälämpötilan laskeminen yhdellä asteella vähentää noin viisi prosenttia energiankulutusta. Maalämpö on kallis investointi, mutta antaa turvaa ja on usein edullisin pitkällä aikavälillä."
  • "Tarkasta kerran vuodessa sähkölaitteet ja niiden johdot sekä pistorasioiden kunto. Tarkista sähkölaitteiden kunto, puhtaus ja pölyttömyys, ja että johdot ovat ehjiä. Pistorasioiden tulee olla hyvin kiinnitettyjä ja niiden suojakansien tulee olla ehjät sekä puhtaat pölystä, liasta ja rasvasta. Varmista myös, ettei yksittäiseen jatkojohtoon ole kytketty liian montaa laitetta. Muista, että sähkökalusteisiin liittyviä vikoja saa pääsääntöisesti korjata vain sähköalan ammattihenkilö."
  • ”Huolehdi, että kotona on riittävästi korvausilmaventtiileitä. Muuten asunnon korvausilma saattaa tulla rakenteiden vuotokohdista, kuten alapohjasta tai postiluukusta, mikä voi tuoda mukanaan epäpuhtauksia. Älä tuki korvausilmaventtiileitä, vaikka tuntisit vetoa. Korvausilmaa tarvitaan myös kylmänä vuodenaikana. Painovoimaisessa ilmanvaihdossa tuloilmaventtiili säätyy automaattisesti ulkoilman lämpötilan mukaan.”
  • "Lattialämpö on silloin sopiva, kun lattia ei tunnu kylmältä jalan alla. Pidä suihkutilojen lattialämmitys päällä ja kuivaa lattiat lastalla suihkun jälkeen, niin pesutilojen kosteusrasitus vähenee huomattavasti. On hyvä idea ajastaa lattialämpö päälle vain suihkun ajaksi ja vähäksi aikaa sen jälkeen, niin säästät lämmityslaskussa. Jos lattia tuntuu selvästi lämpimältä jalan alla, lämpöä on varaa pudottaa."
  • "Saunaa on turha lämmittää 80–100 asteeseen, 70-80 astetta riittää mainiosti. Mene saunaan heti kun se on lämmin eläkä turhaan pidä saunaa yhtään päällä kun olet valmis."
  • "Vähennä lämpimän veden käyttöä. Kosketusvapaa hana vessassa vähentää myös veden käyttöä selkeästi. Lyhennä suihkuaikaa ja vaihda suihkupää vettä säästävään. Kun tavanomainen suihku käyttää 12 l /min., säästösuihku vain 7 l/min. Minuutissa vettä säästyy 5 litraa, viidessä minuutissa jo 25 litraa. Suihkupäästä riippuen veden paine vaihtelee, ja ilman säästösuihkuakin veden määrää voi vähentää, kun harjoittelee käyttämään suihkua pienemmällä paineella. Säästömerkitys voi olla yllättävän suuri."

Puunpoltto

• "Sytytä takkaan tai saunan kiukaaseen tulet päältä: laita isompien puiden päälle pieniä puunpaloja, lastuja ja tikkuja, pieni määrä tuohta. Sytytyksen pitää tapahtua nopeasti, ei kituen. Käytä alussa pienempiä klapeja, lopussa järeämpiä."
  • "Sytyttäessä tulta lado klapit irti tulipesän seinästä. Jos tarvitaan voimakkaampaa palamista, jätä kasa väljemmäksi. Jätä kolmasosa tulipesästä tyhjäksi."

Jäte ja kierrätys

• "Jätteet kannattaa kierrättää ja biojätteet kompostoida. Pohjois-Savon alueella voi saada sekajätteen tyhjennysvälin kahdeksan viikon välein, jos kierrättää kaikki jätteet. Tulee säästöä ja luontokin kiittää."
  • "Ota selvää, mikä taho järjestää tai ylläpitää jätehuollon alueella ja voiko oman jätehuollon kilpailuttaa? Missä sijaitsevat lähimmät keruuastiat muoville, raudalle, lasille ja jätepaperille?"

Vesi ja jätevesi

• "Hyödynnä rännivesi keräämällä, se pienentää veden kulutustasi ja jätevesimaksua."
  • ”Tunne putkistosi, niin huolen määrä viemärin tukkeutuessa putoaa neljäsosaan, ja sekin on vain ensipelästys. Muista, että nopein tie ei ole aina halvin.”
  • "Tarkasta kerran kuussa, ettei hana vuoda sen ollessa suljettu. Tarkista myös, ettei WC-pönttö vuoda. Yksinkertainen helppo testi on laittaa WC-pöntön sisäpuolelle pieni pala WC-paperia ja seurata sen kostumista."
  • "Seuraa vedenkäyttöäsi säännöllisesti kuukausittain. Jos kulutuksessa tapahtuu muutoksia, niiden syy kannattaa aina selvittää. Silloin voit havaita myös talossasi olevan piilovesivahingon."
  • "Puhdista pari kertaa vuodessa sadevesikaivon ympäristö ja rännit roskista, ennen kuin ne kulkeutuvat kaivon pohjalle."
  • ”Avaa salaojien tarkistuskaivon kansi joka toinen vuosi ja tarkista, ettei kaivon pohjalla ole hiekkaa, joka peittäisi salaojakaivoon tulevien salaojaputkien päät ja estäisi veden virtauksen. Mikäli hiekkaa kertyy kaivoon toistuvasti, on syytä selvittää sen alkuperä. Kaivoissa ei pitäisi myöskään olla vettä niin paljon, että salaojaputken päät ovat kokonaisuudessaan veden pinnan alapuolella. Tällöin on syytä epäillä tukosta. Muista sulkea tarkastuskaivot huolella.”
  • "Puhdista lattiakaivot ja vesilukot muutaman kuukauden välein. Säännöllinen puhdistaminen helpottaa siistinä pitoa ja ennalta ehkäisee tukosten syntymistä."

Turvallisuus

• "Laita jokaiseen makuuhuoneeseen sekä ulko-oven lähettyville palovaroitin. Tällöin kuulet ajoissa, jos pääsy ulos vaikeutuu. Jokaisessa kodissa on hyvä olla sammutuspeite ja käsisammutin. Ne kuuluvat alkusammutuskalustoon."
  • "Palovaroittimet pitää löytyä vähintään kaikista makuuhuoneista ja uloskäyntireittien varrelta. Jos talossa on yläkerta ja portaikon palohälytin piippaa, ei alas ole enää välttämättä asiaa. Siksi yläkerrasta pitää päästä poistumaan ikkunan kautta, jos tulipalo yllättää. Onko ikkunan alla palotikkaat, ja onko testattu, että niille pääsee siirtymään?"

Puutarha

• "Tutustu puutarhaasi rauhassa vuoden verran, jotta näet sen koko vuodenkierron. Suunnittele vasta sen jälkeen muutoksia. Tarkkailemalla puutarhaasi opit tietämään, missä on valoa ja tuulensuojaa, millaiset kasvit voisivat viihtyä missäkin, ja miten itse haluat hyödyntää puutarhaasi."
  • "Hanki lämpökompostori ja kierrätä biojätteet. Pienennät jätelaskuasi, ja samalla saat ravinteikasta kompostia pihaan ja puutarhaan."
  • "Jätä puutarhaan tilaa pörriäisille." Pähkinänkuoressa: pihalle monipuolisesti luonnonkukkia ja ekokäytäviä, monipuolista maaperää ja ötököille elinrauha. Omakotiliiton sivuilta löydät kattavat ohjeet pörriäisystävällisen pihan luomiseen
  • "Puutarhan hoitoon ei tarvitse ostaa kaikkea tarvittavaa. Ruohonleikkuri, aitasakset, oksasakset, harava, pistolapio, istutuslapio ja istutushara riittävät mainiosti. Jyrsimet, oksasilppurit ja muut harvemmin tarvittavat voi yleensä vuokrata, joskus paikallisesta omakotiyhdistyksestä, joskus naapurustosta kyselemällä tai vuokravälineliikkeestä."
  • "Ole rauhassa ja nauti pihasta, tarkkaile sitä, anna monimuotoisuuden rehottaa ja ole avoinna yllätyksille. 'Joka vuosi tontti on kiinnostavan erilainen eri vuodenaikoina. Yllättäviä kasveja saattaa ilmaantua tontille tuulien ja lintujen mukana. Malva tupsahti tontille yllättäin toissa kesänä. Mäyräkin asusti aikanaan yhden kesän. Oravat ja linnut ovat vakkarinaapureita. Pihalla lapset ja lapsenlapset pääsevät tutustumaan luonnon ihmeisiin.'
  • "Suunnittele, minne kasaat lumet tontilla. Siihen kannattaa varautua, välillä lunta tulee päivässä 30 cm. Lumi pitää säilöä omalle pihalle, ei aidan toiselle puolelle. Älä kasaa lunta talon kivijalan viereen, koska siitä voi seurata kosteusongelmia."
  • "Kun aurausauto sujahtaa tontin ohi, ei kannata viivytellä, jottei auton tekemä lumivalli ehdi jäätyä jämähtää paikalleen. Tontin omistajan pitää nimittäin huolehtia, että tonttiliittymä on auki."
  • "Pidä lumikinokset kadun puolella alle metrin korkuisina, jotta näet metrin mittaisen kulkijan kinoksen takaa. Kun lunta sataa, harjaa heti irtonainen lumi portailta, ennen kuin se painautuu tiukaksi ja jäätyy. Katolle ei ole tarvetta kiivetä talvella, normaalikuntoinen katto kestää kyllä lumen painon."
  • "Kun valitset ulkovaloja, muista että niiden pitää olla sateenpitäviä (IPx3). Mitä suurempi numero, sitä parempi suojaus vedeltä. Tavallisimmin ulkokäyttöön tarkoitettu kotelointiluokka on IP44. Myös muuntajan ja ajastimien on sovittava ulos. Ulkona olevassa ajastimessa pitää olla läppäkansi."
  • ”Jos tarvitset ulkovaloihin jatkojohtoa, saa ulkona käyttää vain ulkokäyttöön tarkoitettua johtoa (IP44). Ne ovat kumieristeisiä, useimmiten mustia, pistorasiassa on läppäkannet ja pistotulpan pitää olla rakenteeltaan tiivis. Tavalliset muoviset jatkojohdot eivät kestä pakkasta eikä niitä ole suojattu kosteutta vastaan. Yksi pitkä johto on turvallisin, sillä ketjutetut jatkojohdot lisäävät asennuksessa olevien liitosten määrää.”
  • "Valitse pihalle valaisin, joka on suunnattu alaspäin eikä häikäise muita. Ettei valo esimerkiksi häikäise kotonaan istuskelevaa naapuria. Lämmin valo (3000 K) on miellyttävämpi silmään kuin kova valkoinen valo."

Lähiympäristö ja naapurusto

• "Liity paikallisen omakotiyhdistyksen jäseneksi. Siellä opit tuntemaan  alueen asukkaita ja historiaa, saat roppakaupalla arvokasta tietoa omakotiasumisesta ja voit osallistua tai järjestää monenlaista kivaa retkistä infoiltoihin ja kursseihin. Lisäksi voit hyödyntää valtakunnalliset edut."
  • "Naapurit on voimavara ja turva, joten yhdessä tekemisen meininki tuo iloa arkeen."
  • ”Voitko hankkia roska-astioita yhdessä naapurien kanssa? Yhteinen kompostori tai muovin tai kartongin keräys yhteisastiassa kannattaa. Kompostorikin toimii sitä paremmin, mitä täydempi se on.”
  • ”Remontteja kannattaa harkita yhteistoteutuksena naapurien kanssa. Se on kustannustehokkaampaa ja selvitettäviä asioita on vähemmän, kun on useampi selvittäjä. Naapurimme hankkivat yhdessä esimerkiksi aurinkopaneelit.”
  • Jaa kasvimaa ensi kesänä yhdessä naapurien kanssa. Tai jos et itse halua perustaa kasvimaata pihalle, tarjoa tilaa jollekulle toiselle. Ehkä voit maata vastaan saada käyttöoikeuden satoon.”
  • "Jos lähikauppa on kymmenen kilometrin päässä, kaikki ostokset kannattaa suunnitella huolella, jos ei halua ajella edestakaisin yhden tomaattimurskapurkin tai kananmunien vuoksi. On fiksua tutustua naapureihin ja harrastaa yhteistyötä - käyn kaupassa, tuonko samalla jotain sinullekin?"

Ekologisuus ja kestävä asuminen

• "Laita tavara kiertoon (mielellään jo ennen muuttoa), niin tarvitset vähemmän säilytystilaa ja siivoamistakin on paljon vähemmän. Voit myydä tai antaa tavarat pois esimerkiksi paikallisissa kierrätysryhmissä Facebookissa, tori.fi:ssä tai kierrätyskeskukseen. Tarjoa myös remontin yhteydessä syntyneitä purkutavaroita muille .Facebookissa on esimerkiksi purkutavarakirppis-ryhmiä."
  • ”Suosittelen valitsemaan hengittäviä maaleja, joista ei vapaudu sisäilmaan päästöjä. Hajuttomilla maaleilla maalaaminen on myös mukavaa. Yläkertaa remontoidessamme osasin jo valita luonnonmukaiset savimaalit ja pellavaöljymaalit, mutta alakerran seiniin tuli maalit sen kummemmin miettimättä. Pellavaöljymaali osoittautui lattioissa hitaasti kuivuvaksi ja pehmeytensä vuoksi vaikeaksi pitää puhtaana, vaikka muuten hyvä onkin.”
  • "Lämpökompostori on ollut yksi parhaista hankinnoista. Vaikka se oli hieman kallis investointi, siitä on ollut niin paljon iloa, kun biojätteet saa niin helposti ja nopeasti muutettua mullaksi. Lisäksi innostuin sen hoitamisesta, joka on tosi simppeliä. Joka kerta kun avaan lämpimän kompostin, joka tuoksuu hyvältä, iloitsen."
  • ”Hyödynnä purkumateriaalit remontoinnissa. Myös julkisten rakennusten materiaaleja voi hyödyntää pientaloissa ja kesämökeillä. Tarkista esimerkiksi tori.fi, Facebookin purkutavarakirppis- ja ryhmät ja paikalliset kierrätysryhmät ja -keskukset. Voit laittaa myös sanan kiertämään tai ilmoituksen kaupan ilmoitustauluille tai someen.”
  • "Kun hankit uuden kodinkoneen, tutki laitteen energiatehokkuusmerkintöjä. Kaupassa tai netissäkin on helppo vertailla tuotteita keskenään. Tarrasta selviää paljon tietoja, tuotteesta riippuen esimerkiksi energialuokka, tilavuus, veden kulutus, ekopesuohjelman kesto ja koneen äänitasoluokka."