Osallistu Paras pörriäispiha -kisaan

Etsimme erilaisia pölyttäjäystävällisiä pihoja Paras pörriäispiha -kisaan! Paranna pölyttäjien elinoloja ja voita 100 €:n lahjakortti puutarhamyymälään!

Osallistu kisaan lähettämällä viesti 31.7.2020 mennessä osoitteeseen omakotilehti@omakotiliitto.fi

Kerro viestissä, miten olet huomioinut pölyttäjät pihallasi, ja lähetä pihastasi kuvia. Muista myös kuvaajan nimi. Kuvia kannattaa jakaa myös somessa käyttämällä tunnisteita #paraspörriäispiha, #pelastapörriäinen, #hyönteishotellit2020.*

Pörriäisiä voi huomioida hyvin eri tavoilla. Pihallasi voi kasvaa monipuolisesti pölyttäjäystävällisiä kukkia, siellä voi olla paljon luonnontilaisia alueita, sen maaperä voi olla monipuolinen tai pihasi lähellä voi kasvaa metsä. Ehkä otat pölyttäjät huomioon välttämällä torjunta-aineita, tai onko sinun juttusi ennen kaikkea hyönteisten pesäpaikkojen rakentelu? Kaikenlaiset toimet ovat tärkeitä ja kisaan voi osallistua monenlaisella pihalla.

Ota rohkeasti osaa kisaan, sillä nyt on mahdollisuus innostaa muitakin tärkeän asian puolesta! Yleisradio ja Omakotiliitto tekevat jutun kisan voittaneesta pihasta. Raadissa ovat mukana ötökkätiedon asiantuntija Leena Luoto sekä Yleisradion luontotoimittaja Minna Pyykkö.

Näin teet pihastasi pörriäisystävällisen

Huolehdi lajien runsaudesta ja valitse kasveja, joita pölyttäjät rakastavat ja jotka kukkivat keväästä syksyyn. Pitkälle jalostetut kerrannaiskukkaiset perennat eivät ole pölyttäjille hyviä ravintokasveja, joten suosi mieluummin luonnonkasveja.

Millaisia ja minkäkokoisia luonnontilaisia alueita pihallasi on? Jätä pihalle ekokäytäviä, joissa luonnonvaraiset lajit, kuten horsmat, nokkoset, voikukat ja leskenlehdet, kasvavat vapaasti. Auta luonnonkasvien muuttoa omalle pihallesi keräämällä siemeniä kasveista tai siirrä maanomistajan luvalla kasveja luonnosta.

Tarjoa pesimispaikkoja maassa pesiville lajeille ja huolehdi maaperän moninaisuudesta. Kuiva hiekansekainen maa tarjoaa pesäpaikkoja. Jätä puuainesta maahan lahoamaan tai rakenna hyönteishotelli.

Anna keväisin heräämisrauha. Älä murmeloi (käännä ja kitke) maata liian aikaisin tai liian paljon, vaan anna kimalaisten ja muiden maassa talvehtivien herätä rauhassa, hörpätä voimajuomaa kasveista ja alkaa kerätä yhdyskuntaa.

Innostu öittiäisistä. Kuinka monta lajia bongaat pihaltasi? Saatat hämmästyä, kuinka paljon niitä onkaan! Ötökkätieto.fi on mainio apuri ötököiden tunnistamisessa. Sivulla on noin 1000 lajin kuvaus, joista 80 prosenttia on sivuston tekijän, Leena Luodon, pihalta.

Älä listi ötökkää, jota et tunne. Tutki ensin, onko kyseessä haitallinen, hyödyllinen vai harmiton kaveri. Se selviää Ötökkätieto.fi -sivustolta tai kysymällä netin erilaisista neuvontaryhmistä tunnistusapua.

Unohda pesuaineet pihassa, ne ovat luonnolle haitallisia. Myöskään keittiöaineet, kuten suola, eivät kuulu pihaan. Harkitse tarkkaan, milloin on tarpeen käyttää hyväksyttyjä torjunta-aineita.

Lue biologi ja ötökköasiantuntija Leena Luodon haastattelu pölyttäjien hyvinvoinnin huomioimisesta pihalla ja puutarhassa.

Merkitse pölyttäjäystävälliset tekosi Yleisradion pörriäislaskuriin.

Paras pörriäispiha -kisa liittyy maa- ja metsätalousministeriön Hyönteishotellit2020 sekä Yleisradion Pelasta Pörriäinen -kampanjaan. Kampanjassa ovat mukana Omakotiliiton lisäksi Metsähallitus, Metsäteollisuus, Ruokavirasto ja monia muita tahoja. Seuraa Instagramissa #hyönteishotelli, #pelastapörriäinen ja @hyonteishotellit2020.

Huom.! Kisa on päättynyt.

Teksti: Viivi Handolin

Lähde: Leena ja Heikki Luoto: Puutarhan parhaaksi (Readme.fi 2020), Yleisradio, Pölyttäjähotellit2020

*Omakotiliitto voi käyttää kilpailun kuvia tai tekstejä viestinnässä.