Valkeakosken Talonäyttely tarjoaa oivan retkikohteen tulevalle kesälle

Rakentamisen, remontoimisen ja sisustamisen inspiraatiota on tarjolla tänä kesänä 24.7.–4.8. Valkeakosken Talonäyttelyssä. Näytteillä on kymmenen uniikkia, tavallisten kotitalouksien budjetteihin sopivaa kotia. Ainutlaatuisiin koteihin tutustumisen lisäksi inspiraatiota tarjoavat kymmenet asiantuntijapuheenvuorot. Lavalla nähdään muun muassa sisustustoimittaja Hanna Sumari, sisustussuunnittelija Tytti Seppi, siirtolapuutarhuri ja blogisti Jani Kinnunen sekä arkkitehti Juuso Horelli.

Juusonniityllä on käynnissä kohteiden rakentaminen. Myös yleisiä alueita viimeistellään kesän aikana. Kuva: Tommi Käppi

Kevät on edennyt kohisten ja sen myötä myös Talonäyttelyn kohteet alkavat valmistua vauhdilla. Iso osa kohteista on jo lähes valmiina, ainoastaan sisustus ja pihatyöt odottavat vielä. Yksi mielenkiintoisimmista projekteista on ollut Kiiruna Talon hirsitalon pystytys. Talopaketti saatiin kaikkiaan valmiiksi vain neljässä viikossa; maanrakennus aloitettiin maaliskuun lopulla ja talo pystytettiin huikeasti neljässä päivässä. Parhaillaan käynnissä on ulkorakennuksen pystytys ja terassin rakentaminen.

Ensimakua Kiiruna Talon Hirsi-Kuusiluodon keittiöstä. Kuva: Tommi Käppi.

Talonäyttelyn yksi mielenkiintoisista vetonauloista on Älvsbytalon Saara-kohteeseen toteutettava sisustus, joka tehdään täysin kiertotaloutta kunnioittaen. Sisustusalan yrittäjä Tytti Seppi Aesthetica Fabrilta toteuttaa ainutlaatuisen sisutuksen vain second handia käyttäen. Tällaista ei ole tietääksemme toteutettu aikaisemmin! Kiertotalouden periaatteita kunnioittaen kalusteet ja tuotteet ovat ostettavissa Talonäyttelyn aikana.

Ekologiseen rakentamiseen pääsee puolestaan tutustumaan Arkkitehtitoimisto Outolinnun kohteessa. Valkoinen talo –nimellä kulkevassa kohteessa on kompaktilla massoittelulla vähennetty ulkovaipassa tarvittavien rakennusmateriaalien tarvetta. Eristeet, alapohja- ja yläpohjarakenne ovat kaikki täysin puupohjaisia, samoin välipohjat ja väliseinät. Parhaillaan kohteessa ollaan sisätöissä ja ulkorakennuksen pystytysvaiheessa.

Talonäyttelyssä on paljon nähtävää ja koettavaa talokohteiden lisäksi. Jokaisena Talonäyttelyn aukiolopäivänä on oma teema, johon liittyen ohjelmalavalla on tietoiskuja ja asiantuntijoiden haastatteluja. Esimerkiksi lauantaina 3.8. ohjelmassa on Omakotiliiton järjestämä Riidaton asuntokauppa –paneeli. Tapahtuma-alueella on myös toistakymmentä näytteilleasettajaa.

Tapahtuma on suunnattu koko perheelle. Lauantaina 27.7. vietämme Talonäyttelyssä lasten päivää. Ohjelmassa on luvassa muun muassa poniratsastusta, glittertatuointeja ja Taikametsän Tomero –lasten esitys. Jaamme 200 ensimmäiselle lapselle pillimehut. Lapsille on tapahtuma-alueella myös leikkipaikka sekä lapsiparkki näyttelyn molempina perjantaina 26.7. ja 2.8. klo 10-14.

Tutustu ohjelmaan ja kohteisiin tarkemmin Valkeakosken Talonäyttelyn verkkosivuilla!