Asuminen on perustarve - Omakotiliitto valvoo etujasi

Valtaosa suomalaisista haluaisi asua omakotitalossa. Omakotiliitto haluaa edistää pientalovaltaista asumistapaa ja tuoda suomalaiseen asuntopolitiikkaan lisää todellisia vaihtoehtoja. Liitto kunnioittaa yksilöllistä asumismuotoa, yhteisöllisyyttä ja viihtyisää asuinympäristöä.

Omakotiliiton tavoitteet ovat:

• Turvata omakotiasumisen ja pientaloasumisen kustannusten ja velvoitteiden kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus.
  • Edistää pientalon remontointiin, peruskorjaukseen ja rakentamiseen sekä näiden teettämiseen liittyvää tietoutta ja neuvontaa.
  • Saada pientalon omistajan ääni kuuluviin edistämällä kansalaisvaikuttamista.

Lue lisää vaikuttamistyöstämme >>

Omakotiyhdistykset ja vapaa-ajan asukasyhdistykset tekevät paikallista edunvalvontatyötä

Paikallinen edunvalvonta suuntautuu yleensä kuntaan päin. Kyse on asuinalueen viihtyisyyteen, terveellisyyteen ja turvallisuuteen vaikuttamisesta ‒ asioista, jotka liittyvät pientaloasukkaiden arkeen ja asuinympäristöön.

Pientaloasukkaita edustavat paikalliset yhdistykset ovat kaavoituksen osallisia, joilta kysytään automaattisesti lausuntoja vireillä olevista kaavahankkeista.

Yhdistykset voivat tehdä myös aloitteita kuntaan päin pientaloasumisen edistämiseksi. Yhdistysten edunvalvonnan kohteena ovat erityisesti kuntien päättäjät. Kunnalliset maksut ja taksat, sekä kiinteistövero vaikuttavat merkittävällä tavalla pientaloasukkaiden arkeen.

Omakotiliitto tukee jäsenyhdistyksiään mahdollisuuksiensa mukaan näiden edunvalvontatyössä.

Lue lisää paikallisesta vaikuttamisesta >>

Kansainväliset verkostot

Asumista koskevaan kansainväliseen lainsäädäntöön vaikuttamisessa Omakotiliiton kannalta olennaisin tieto ja tulokset saavutetaan Brysselissä toimivan UIPI:n (Union Internationale de la Propriété Immobilière) sekä naapurimaiden kollegajärjestöjen, kuten Ruotsin Villaägarnan sekä Viron Eesti Omanike Keskliiton, kanssa tehtävässä yhteistyössä.

Omakotiliitto on toiminut UIPI:n jäsenenä vuodesta 2014 alkaen ja osallistuu aktiivisena sen Euroopan asioiden valiokunnan toimintaan.

UIPI on perustettu vuonna 1923 Pariisissa ja on johtava yleiseurooppalainen kiinteistöalan edunvalvontajärjestö. UIPI edustaa 28 maasta olevien sekä kodinomistajia että vuokranantajia edustavien järjestöjen kautta yli 5 miljoonaa kiinteistönomistajaa ja 20–25 miljoonaa asuntoa.

UIPI seuraa EU-tason asumiseen ja kiinteistönomistukseen liittyvää päätöksentekoa ja vaikuttaa EU-lainsäädäntöön ja -politiikkaan. Keskeiset teemat liittyvät kiinteistöjen verotukseen, asumiseen kohdistuvaan lainsäädäntöön, kuten rakennusten energiatehokkuuteen, ja kuluttajien oikeuksiin. Vaikuttamisessa tarvitaan johdonmukaista ja kokonaisvaltaista työtä asukkaiden eteen. Tulevina vuosina energiatehokkuusvaatimukset kiristyvät, ja ilmastopolitiikka vaikuttaa yhä enemmän myös pientaloasumiseen.

Omakotiliitto tuo EU-keskusteluihin suomalaisen pientalo- ja vapaa-ajan asumisen näkökulman. Varhainen osallistuminen on tärkeää, koska EU-säännösten toimeenpanovaiheessa kotimaiset tulkintamahdollisuudet ovat jo rajoitettuja.

UIPI logo

Omakotiliitto edistää pientaloasumista. 60-80 % suomalaisista haluaisi asua pientalossa.

Vaikuttaminen-Lisää-todellisia-vaihtoehtoja
Haluamme tuoda suomalaiseen asuntopolitiikkaan lisää todellisia vaihtoehtoja. Kaupungistuminen ei sulje pois eri asumismuotojen yhteiseloa. Kuva: AdobeStock