Uusimmat uutiset

Eduskunnan asumisverkosto on huolissaan asumiskustannusten noususta ja kiinteistöverosta.

Eduskunnan asumisverkosto on huolissaan asumiskustannusten noususta sekä valmisteilla olevan kiinteistöverouudistuksen mahdollisista vaikutuksista asumiskustannuksiin.

17.6.2024 Hyvä aurinkosuojaus vähentää viilennystarvetta

Toukokuu toi mukanaan peräti 15 hellepäivää. Vaikka hellejakso jo hellitti, kesää on vielä jäljellä ja lisää paahteisia päiviä tulossa. Kiinteistön omistajat voivat aurinkosuojata kiinteistön sisätiloja monella tapaa niin pienissä kuin suurissakin kiinteistöissä.

5.6.2024 Mökin sijainnilla vaikutusta maksuihin

Millaisia kustannuksia mökkeily tuo mukanaan kiinteistöveron, sähkön ja jätemaksujen osalta? Tätä tarkasteltiin Omakotiliiton selvityksessä. Kalleimmalla mökkipaikkakunnalla mökkeilevä joutuu maksamaan jopa kaksinkertaisia kunta- ja aluekohtaisia maksuja verrattuna edullisimpaan kuntaan, joten ei ole samantekevää, missä kunnassa oma mökki sijaitsee.

Toiminnanjohtajan terveiset

14.12.2023 Vaikuttamisen kulisseissa - kaksi viikkoa hyvän asumisen puolesta

Miten kansanedustajiin vaikutetaan? Entä asumisen veroihin tai sähkön hintaan? Seurasimme kaksi viikkoa asumisasioiden vaikuttajan, Omakotiliiton toiminnanjohtajan Marju Silanderin työtä päiväkirjan muodossa.

16.11.2023 Edistysaskelilla eteenpäin

Vaikuttamistyömme ytimessä on ollut asumismenojen alentaminen. Olemme vastustaneet jyrkästi esimerkiksi kiinteistöveroon kohdistuvia korotuksia. Saimme myös uutta tietoa EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin neuvotteluiden etenemisestä: valmistelussa on tapahtunut erittäin merkittävä muutos pientaloasukkaiden näkökulmasta parempaan suuntaan.

8.11.2023 Omakotiliiton näkemykset asumisen kysymyksiin uudessa hallitusohjelmassa. Katso Omakotiliiton kuulumisia -videosarjan osa 4

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander käy lyhyesti läpi Omakotiliiton näkökulmasta, mitä asumiseen liittyviä asioita kirjattiin uuteen hallitusohjelmaan.

Yhdistysuutisia

10.6.2024 Iisalmen Omakotiyhdistyksestä Ylä-Savon Omakotiyhdistys

Iisalmen Omakotiyhdistys ry päätti vuosikokouksessaan 21.3.2024 muuttaa yhdistyksen nimeksi Ylä-Savon Omakotiyhdistys ry.

3.6.2024 Suonenjoen Omakotiyhdistyksen Kesäfestarit 27.7. Myllykosken kievarilla

Suonenjoen Omakotiyhdistys järjestää kesäsäpinät koko perheelle ja kaikille kesähenkisille.

30.5.2024 Orimattilan Omakotiyhdistyksen kesän jäsentapahtumia

Orimattilan Omakotiyhdistyksen kesän ohjelmassa on illanvietto maatilalla ja saunomista Salusjärven leirikeskuksessa.