Alivuokralaisia pönttöön

Huhtikuun alussa on vielä aikaa rakentaa linnunpönttö, ennen kuin asukkaat muuttavat sisään. Linnunpöntön rakentaminen on hauskaa, ja isoin kiitos tulee, kun pönttöön muuttaa asukas. Pöntön rakentamisessa tulee käyttää höyläämätöntä lautaa. Pöntön sisäpinnan tulee olla karkea, jotta poikaset pääsevät kiipeämään seinää pitkin ulos pöntöstä.

Kannattaa myös valmiiksi miettiä, miten pöntön saa kätevästi puhdistettua, ja katto kannattaakin kiinnittää puhdistusta varten ruuveilla. Pohja naulataan pöntön sisälle, jottei vesi pääse valumaan pöntön sisään ja pesä pysyy kuivana. Pohjaan porataan reiät jokaiseen nurkkaan, jotta vesi pääsee valumaan pois.

Pöntön rakentamisessa tärkeintä on mitat. Erikokoiset pöntöt sopivat eri linnuille. Lentoaukon koko ja pöntön sisäosan läpimitta, eli lautapöntössä lyhyemmän sisäsivun pituus vaikuttavat siihen, mille linnulle pönttö soveltuu.

Tästä pääset tutustumaan Omakotiliiton yhdistysten tapatumissa RTV-myymälöissä ja Helsingin Kevätmessuilla rakennettavan linnunpöntön ohjeeseen.

Kuvassa oleva pönttö soveltuu mitoiltaan tiaisille.

Kuvan ja tekstin lähde ja tarkemmat rakennusohjeet sekä lisää mittoja Birdlifen sivuilta.

.