Yhteen hitsautunut porukka

Kouvolan omakotiyhdistyksen toiminta on pitkään pyörinyt Haikosen perheen varassa. Uusia aktiiveja houkutellaan mukaan rennolla toiminnalla.

Tarkka vuosimäärä ei muistu mieleen, kun Ritva-Liisa ”Titta” Haikonen alkaa kerrata, kuinka kauan hän on toiminut Kouvolan omakotiyhdistyksen puheenjohtajana. Sen sijaan on erittäin helppo muistaa, milloin hän tuli mukaan yhdistyksen hallitukseen. Siitä on nimittäin yhtä kauan kuin hänen nyt 18-vuotiaan poikansa syntymästä.

– Minua kysyttiin yhdistyksen sihteeriksi kesken kauden ja pyydettiin tulemaan kevätkokoukseen. Sanoin, että suostunhan mie, ja varmisteltiin pääsenkö paikalle. Lupasin, mutta jouduin soittamaan perään, että en mie voikaan tulla kokoukseen, kun mie synnytän, Haikonen nauraa.

Seuraavana päivänä yhdistyksen herrasmiehet kävivät tuomassa kukkia sairaalaan, ja siitä asti Haikosen ympärillä on ollut tärkeä yhteisö.

– Meillä on älyttömän hyvä porukka. Välillä on turnausväsymystä, jos kantaa liikaa vastuuta, ja silloin ajattelen etten päivääkään enää tee tätä hommaa. Jostain saan kuitenkin virtaa, esimerkiksi jos tulee uusia innostavia ihmisiä, ja sitten mie taas juoksen, hän kertoo.

Kouvolan omakotiyhdistyksen aktiivit Satu Laasonen, Ritva-Liisa "Titta" Haikonen, Juha-Pekka Haikonen, Janne Sani ja Kimmo Ahola esittelevät yhdistyksen monipuolista lainauskalustoa.

Pitkään Kouvolan omakotiyhdistys on henkilöitynyt perhe Haikoseen, sillä myös Titan puoliso Juha-Pekka Haikonen on mukana toiminnassa. Perheen neljä lasta ovat kulkeneet mukana talkoissa, ja nuorimmainen, nyt 12-vuotias Sera Haikonen juhli vaunuissa nukkumalla yhdistyksen 40-vuotisjuhlat. Sama tyttö ilmoitti kuulemma jo 5-vuotiaana ryhtyvänsä aikuisena seuraavaksi puheenjohtajaksi, jotta äiti saa siirtyä puuhasta eläkkeelle. Nyt perheen nuoret aikuiset ovat ottaneet hoitaakseen yhdistyksen Instagram-tilin.

Uusimpana tulokkaana yhdistyksen 11 hengen aktiiviporukkaan on liittynyt Janne Sani, joka houkuteltiin toimintaan lämpöpumppuluennolta, jonka hän kävi työnsä puolesta pitämässä yhdistykselle. Hän ennustaa yhdistystoiminnan suosion nousevan lähitulevaisuudessa, mikä näkyy jo uuden yhteisöllisyyden nousussa kaupungeissa.

– On tärkeää, että otetaan uusia keinoja käyttöön ja herätellään eri sukupolvien ihmisiä, hän sanoo.

Kouvolan omakotiyhdistys tuo toimintaansa aktiivisesti esille kaupungin asukkaille uusien jäsenten houkuttelemiseksi mukaan. Suuri jäsenmäärä – miltei 1400 kotitaloutta – ja toimintaan sitoutuneet aktiivit takaavat sen, että yhdistyksen ääni kuuluu jatkossakin kaupungin päätöksenteossa. Yhdistyksellä on toimintaa teatteri- ja konserttikäynneistä makkaranpaistoon ja omenapuiden leikkausopastukseen. Jäsenet hyötyvät myös monipuolisesta lainauskalustosta.

Kouvolan kaupunkia yhdistyksen väki kehuu kohtuullisista asumiskustannuksista ja tonttitarjonnasta. Omakotitaloasumiseen kiinni pääsemiseksi ei tarvitse uhrata kaikki tienestejään. Moitetta kaupunki saa siitä, ettei se ole tähän asti hyödyntänyt järvenrantatontteja sallimalla niille pysyvää rakentamista. Myös vapaa-ajan asuntojen muuttaminen ympärivuotiseen käyttöön on ollut hankalaa. Molemmissa asenne on alkanut kuitenkin muuttua lähiaikoina.

Titta Haikonen saa virtaa yhdistyksen puheenjohtajuuteen muilta innokkailta omakotiasujilta.

Kouvolan omakotiasujien määrä suureni kertaheitolla kymmenen vuotta sitten, kun Valkeala, Anjalankoski, Kuusankoski, Elimäki ja Jaala liittyivät Kouvolaan. Asukkaissa olisi yhdistykselle paljon sarkaa uusien jäsenten hankkimiseksi.

Vaikka Janne Sani liittyi omakotiaktiiveihin vasta viime syksynä, hän kokee hitsautuneensa porukkaan kiinni. Rennot tilaisuudet parsivat ryhmää kasaan. Niissä puhutaan paljon muustakin kuin asumisesta, mutta ollaan kuitenkin asian äärellä.

– Joka kerta, kun on vapaamuotoisempaa, tulee uusia ideoita. Ne ovat onnistumisia, joista saa virtaa ja voimia, sanoo myös Titta Haikonen.

Kuin yksi suuri perhe!

Omakotiliittoon kuuluu 233 paikallisyhdistystä ja yli 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa pientaloa ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa. Omakotiyhdistyksen tarkoituksena on koota yhteen alueen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaat ja sen myötä yhdessä vaikuttaa paikallisesti asumisen asioihin. Tervetuloa mukaan!

Lue tästä miksi omakotiyhdistyksen jäsenyys kannattaa!

Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin. Kouvolan Omakotiyhdistyksen jäsenyys maksaa 26 euroa vuodessa (12 kk). Jokaisen yhdistyksen jäsenmaksun suuruus löytyy sen kotisivuilta, jotka löydät täältä.

Jos et tiedä yhdistystäsi, jätä valinta tyhjäksi liittymislomakkeella ja me etsimme sinulle sopivan yhdistyksen osoitteesi perusteella.

Liittyminen käy helposti ja nopeasti klikkaamalla tästä.