Näin omakotitontti muuttuu monimuotoiseksi pihaksi

Omakotipihat ovat erityisesti kaupungeissa asfalttiaavikon arvokkaita keitaita. Luonnontilaisuutta voi huomioida pienelläkin pihalla. Kaikkien on mahdollista parantaa pölyttäjien elinoloja.

3 helppoa tapaa lisätä oman pihan monimuotoisuutta

Omakotiliiton pihaneuvoja, puutarhaopettaja Kirsi Tuominen kertoi inspiroivassa ja monipuolisessa webinaarissa vinkkejä puutarhan luonnonmukaiseen hoitoon ja monimuotoisuuden lisäämiseen. Tässä Kirsin kolme vinkkiä monimuotoisuuden lisäämiseksi omassa puutarhassa. Nämä vinkit sopivat myös vähän laiskemmalle puutarhurille.

1. Jätä osa nurmikosta leikkaamatta – Leikattu nurmikenttä on pölyttäjien kannalta kuin autiomaa. Osan pihasta voi monimuotoisuuden lisäämiseksi jättää hyvällä omallatunnolla leikkaamatta, jos se omalle pihalle sopii.

2. Jätä puiden aluset leikkaamatta – Maa pysyy kuohkeana puun juurella, kun sen päältä ei ajeta ruohonleikkurilla, ja puun runko ei vahingoitu siimaleikkurista, kun antaa puun juuren kasvien kasvaa. Pitkän nurmikon kasvattamisen sijaan puun juurelle voi istuttaa myös monivuotisia perennoja.

3. Anna voikukkien ja apiloiden kukkia – Ne ovat tärkeää ruokaa pölyttäjille sekä hyviä maanparannuskasveja. Voikukka on myös maukas villiyrtti, jota voi kokeilla vaikka salaatissa!

Lisää vinkkejä luonnonmukaiseen puutarhaan, muun muassa niityn perustamiseen ja kasvien valintaan saat kuuntelemalla Luonnonmukainen puutarha tai alue omaan pihaan -webinaarin tallenteen Omakotiliiton jäsensivuilta.

Villiinnytä alue pihastasi

Kuva: Ola Jennersten / WWF Sweden
Antamalla osan omasta pihastasi takaisin pölyttäjille teet suuren palveluksen luonnon monimuotoisuudelle. Maailman luonnonsuojelujärjestö WWF aloittaa Ala villiksi -kampanjan pölyttäjien, niittykukkien ja muun lähiluonnon auttamiseksi. Haaste kannustaa kaikkia suomalaisia villiinnyttämään koti- ja mökkipihojaan ja parvekkeitaan ja ilmoittamaan neliöt mukaan kampanjaan. Ensimmäisen vuoden tavoite on miljoona neliötä lisää tilaa luonnolle.

Perusta oma kukkaniitty

Monen kauniisti kukkiva unelma on oma niitty. Kukkaloisto palkitsee, jos jaksaa tehdä pohjatyöt huolella ja nähdä vaivaa hoidon eteen. Monelle voi tulla yllätyksenä, että paikaksi pitäisi valita pihan kuivin ja vähäravinteisin kohta. Jos tässä onnistuu, niityn luvataan olevan lopulta nurmikkoa helppohoitoisempaa. Siitä kiittävät etenkin perhoset ja pörriäiset. Lue juttu niityn perustamisesta.

Näin teet pihastasi pörriäisystävällisen

1. Huolehdi lajien runsaudesta ja valitse kasveja, joita pölyttäjät rakastavat ja jotka kukkivat keväästä syksyyn. Pitkälle jalostetut kerrannaiskukkaiset perennat eivät ole pölyttäjille hyviä ravintokasveja, joten suosi mieluummin luonnonkasveja.
  2. Millaisia ja minkäkokoisia luonnontilaisia alueita pihallasi on? Jätä pihalle ekokäytäviä, joissa luonnonvaraiset lajit, kuten horsmat, nokkoset, voikukat ja leskenlehdet, kasvavat vapaasti. Auta luonnonkasvien muuttoa omalle pihallesi keräämällä siemeniä kasveista tai siirrä maanomistajan luvalla kasveja luonnosta.
  3. Tarjoa pesimispaikkoja maassa pesiville lajeille ja huolehdi maaperän moninaisuudesta. Kuiva hiekansekainen maa tarjoaa pesäpaikkoja. Jätä puuainesta maahan lahoamaan tai rakenna hyönteishotelli.
  4. Anna keväisin heräämisrauha. Älä murmeloi (käännä ja kitke) maata liian aikaisin tai liian paljon, vaan anna kimalaisten ja muiden maassa talvehtivien herätä rauhassa, hörpätä voimajuomaa kasveista ja alkaa kerätä yhdyskuntaa.
  5. Innostu öittiäisistä. Kuinka monta lajia bongaat pihaltasi? Saatat hämmästyä, kuinka paljon niitä onkaan! Ötökkätieto.fi on mainio apuri ötököiden tunnistamisessa. Sivulla on noin 1000 lajin kuvaus, joista 80 prosenttia on sivuston tekijän, Leena Luodon, pihalta.
  6. Älä listi ötökkää, jota et tunne. Tutki ensin, onko kyseessä haitallinen, hyödyllinen vai harmiton kaveri. Se selviää Ötökkätieto.fi -sivustolta tai kysymällä netin erilaisista neuvontaryhmistä tunnistusapua.
  7. Unohda pesuaineet pihassa, ne ovat luonnolle haitallisia. Myöskään keittiöaineet, kuten suola, eivät kuulu pihaan. Harkitse tarkkaan, milloin on tarpeen käyttää hyväksyttyjä torjunta-aineita.

Lue laajempi juttu Luo pihastasi pörriäisten keidas, josta löytyy ohjeet myös hyönteishotellin rakentamiseen ja vinkkejä pörriäisystävällisiin kasvivalintoihin.

Kasveja puutarhaan ilmaiseksi

Puutarhaan saa tunnetusti uppoamaan rahaa, mutta kaikesta ei tarvitse maksaa. On monta tapaa saada kasveja aivan ilmaiseksi: jaa, siirrä, kerää, vaihda! Lue lisää jutusta Näin saat kasveja puutarhaan ilmaiseksi.

Näin saat kompostorin höyryämään

Kompostoiminen ei ole vaikeaa, mutta hyväksi havaituilla nikseillä kotikompostointi toimii entistä varmemmin. Hyvinvoiva komposti muistuttaa täytekakkua, ja Näin saat kompostin höyryämään -artikkelin luettuasi tiedät, millä tavalla.

Mihin komposti tontilla?

Moni kompostoi keittiöjätettä tontillaan. Mutta mihin komposti kannattaa sijoittaa ja millaisia säädöksiä siitä on? Kysymys on monelle ajankohtainen, sillä biojätteiden lajittelu on tulossa pakolliseksi viimeistään kesällä 2024. Lue juttumme Mihin komposti tontilla?

Eroon vieraslajeista

Jättipalsami on syytä kitkeä pois pihalta ja luonnosta.
Muun muassa kurtturuusu, jättipalsami, komealupiini ja suuret tatarkasvit on määritelty haitallisiksi vieraslajeiksi, jotka tulee hävittää. Ne uhkaavat valloittaa paitsi pihan myös maamme luonnonvaraisia alueita. Käy taistoon omalla pihalla ja esimerkiksi yhteisissä vieraslajitalkoissa! Lue juttumme Pahikset pois pihalta ja Eroon kurtturuususta, espanjansiruetanoista ja muista epätoivotuista lajeista.

Lue lisää puutarha-aiheisia juttujamme

Katso hakemistosta kohdasta Piha ja puutarha

Muista myös jäsenten ilmainen piha- ja puutarhaneuvonta.

Lisätiedot neuvontasivuilta