Kirjaudu käyttääksesi huoltokirjaa

Sähköisen huoltokirjan käyttö edellyttää, että olet kirjautunut jäsensivuille. Kirjaudu sivuston oikeassa yläkulmassa olevasta sinisestä kuvakkeesta. Kirjautuneilla tässä alla pitäisi näkyä linkki huoltokirjaan. Huoltokirjaan pääset myös jäsensivuilta.

Omakotitalon huoltokirja auttaa ennakoimaan talon toimenpiteet

Muistatko milloin olet viimeksi tilannut nuohoojan? Tiedätkö kuinka usein märkätilojen tiivisteet pitäisi tarkistaa?

Omakotiliiton jäsenenä saat käyttöösi talon huoltokirjan, jonka avulla pysyt ajan tasalla talosi kunnosta ja pystyt ennakoimaan tulevat remontit ja niiden kustannukset.  Sen avulla ylläpidät laitteiden ja rakenteiden energiatehokkuutta. Hyvin pidetty huoltokirja on kiinteistökaupan yhteydessä tuhansien eurojen arvoinen.

Jäsenenä voit ottaa huoltokirjan käyttöösi painettuna kappaleena, palveluna verkossa tai voit tulostaa itsellesi huoltokirjan.

Painettu huoltokirja

Tilaa huoltokirja puhelimitse numerosta (09) 680 3710 tai sähköpostitse osoitteesta toimisto@omakotiliitto.fi. Lisää viestiin postiosoitteesi ja jäsennumerosi, joka löytyy jäsenkortistasi.

Pdf-versio

Pdf-version huoltokirjasta löydät jäsensivuilta. Ohjeen jäsensivuille kirjautumisesta löydät täältä.

Sähköinen huoltokirja

Sähköisen huoltokirjan käyttö edellyttää, että olet kirjautunut jäsensivuille. Kirjaudu sivuston oikeassa yläkulmassa olevasta sinisestä kuvakkeesta. Kirjautumisen jälkeen yläreunaan ilmestyy painike Huoltokirja. Katso ohjeet jäsensivuille kirjautumisesta tästä.

Eikö huoltokirja ole vielä käytössä?

Jäsenenä saat käyttöösi paperisten tai sähköisen huoltokirjan maksutta. Tutustu tarkemmin ja liity jäseneksi!

Huoltokirjan käyttö kannattaa

Hyvin pidetty huoltokirja on kiinteistökaupan yhteydessä useiden tuhansien eurojen arvoinen.

Jäsenenä saat huoltokirjan käyttöösi maksutta. Kirjaudu huoltokirjaan jäsennumerolla ja salasanallasi ja aloita käyttö. Perustamistiedoissa sinun tulee ainoastaan nimetä talosi ja tonttisi, muut tiedot voit täydentää myöhemminkin.

Jos et tiedä tunnuksiasi tai haluat paperiversion huoltokirjasta, ota yhteyttä liiton toimistoon toimisto@omakotiliitto.fi

Mitä huoltokirja sisältää?

Omakotitalon huoltokirjassa on monia hyödyllisiä ominaisuuksia.

Kulutuksen seuranta

Energian käyttö on yksi pientalon suurimmista menoeristä. Kun tunnet kulutuksen, voit suunnitella tarvittavia toimenpiteitä energian säästämiseksi.

Suomalaisissa kodeissa sattuu vuosittain yhteensä jopa 40 000 vuotovahinkoa. Seuraamalla vedenkäyttöä säännöllisesti on mahdollista havaita myös piilevä putkivahinko.

Huoltosuunnitelma

Kalenteri, joka opastaa ja neuvoo säännöllisiin huoltotoimenpiteisiin.

Käyttöpäiväkirja, kotisi tärkein tietopankki

Merkitse ylös tekemäsi huoltotoimenpiteet, remontit ja korjaukset ja niiden ajankohta. Muista laittaa ylös myös toimittajien ja muiden toimenpiteisiin osallistuneiden yhteystiedot.

PTS – pitkän tähtäimen suunnitelma

Tunnista kotisi rakeneiden ja laitteiden elinkaari, ennakoi ja varaudu remontteihin ajoissa. Hyvällä huollolla ja ylläpidolla pidennät rakennuksen käyttöikää.

Asiakirjat

Talleta kotisi asiakirjat joko sähköisenä tai paperilla samaan paikkaan. Huoltokirjaan voit liittää sähköiset dokumentit kuten käyttöohjeet.

Sähköinen huoltokirja – pikaohje

www.omakotiliitto.fi/huoltokirja

Sivusto on jäsensivujen alla ja vaatii kirjautumisen. Kirjautuminen vaatii, että rekisterissämme on sähköpostiosoitteesi. Lue lisää jäsensivuille kirjautumisesta tästä.

Tontin nimi

Tontin voit nimetä haluamallasi (tunnistettavalla) tavalla, mikäli et muista virallista nimeä tai tontilla ei sellaista ole.

Näit otat huoltosuunnitelman käyttöön

Valitse ylävasemmalta kuvake Omakoti / Perustiedot
-> mene kohtaan 4. Huoltosuunnitelma [muokkaa]
Ruksi talosi huoltokohteet. "Tehtäväpaketti" valitsee kaikki, jolloin voit ruksia pois ne, mitä talostasi ei löydy (esim. ilmalämpöpumppu tai keskuspölynimuri).
Tallenna

Mene kuvakkeeseen Huoltosuunnitelma / Huoltosuunnitelman käyttö

Nyt kalenterissa pitäisi näkyä erilaisia tehtäviä, joita tulisi suorittaa.
Jos huoltosuunnitelma on tyhjä, tarkista, että Kohdesalkkuna on valittu koko kiinteistö eikä sen mahdollinen alakohta.

Ruksi haluamasi tehtävä ja klikkaa kalenterin alta kuvaketta "näytä tehtäväluettelo", niin näet, mitä kaikkea tämä tähtävä pitää sisällään.
Ruksi tehtävä ja "Kuittaa valmiiksi" kun tehtävä on suoritettu.

Käyttöpäiväkirjamerkintöjen muokkaus

Kun menet käyttöpäiväkirjaan ja sinulla on siellä joku merkintä, se on joko Käsittelyssä tai Valmis

Käsittelyssä olevaa viestiä voi muokata, siinä on vihreässä palkissa "muokkaa" -kohta.

Jos merkintä on "Valmis" pitää se "palauttaa käsittelyyn", ja tämän jälkeen sitä voi taas muokata.

Tietojen tulostaminen

Kun menet ylhäältä kuvakkeista Käyttöpäiväkirjan kohdalle, avautuu alavalikko, jossa alimmaisena on Raportit. Sieltä voit tietyllä aikarajauksella tulostaa tekemäsi merkinnät. Samoin raportteja saa sekä Kunnossapito, Huoltosuunnitelma että Energia ja Vesi -osioista.