Kierrätyssisustusta ja pieniä pihoja - Valkeakosken Talonäyttelyssä nousi esiin tavallisuus

Valkeakosken Talonäyttely esittelee 24.7. - 4.8. välisellä ajalla kymmenen kotia, joista nousee esiin maltillisuus joka suhteessa: pihat ovat pienehköjä, materiaalivalinnoissa suositaan tavallisuutta ja koditkin ovat kooltaan maltillisen kokoisia. Keräsimme yhteen inspiraatiota sisustuksesta ja pihoista.

Mitä kuuluu Sätereille?

Kesäkuun Omakotilehdessä esittelimme Säterin pariskunnan, joka rakensi Valkeakosken näyttelyalueelle jo yhdeksännen yhteisen talonsa. Näyttelyssä pääsimme vierailemaan valmistuneessa talossa, joka oli rakentunut pitkälti taiteen ympärille. Anneli Säteri kertoi, että pariskunnan mukana pitkään mukana kulkeneille tauluille oli suunniteltu ensin paikat, ja talon suunnitelmat olivat alkaneet rakentua niiden ympärille.

Reino Säteri katsoo valmiin kotinsa sohvalla pihalla kulkevia näyttelyvieraita.
Anneli Säteri halusi tapetoida uuden kodin seinät.

Talon joka kohdasta pilkottaa pariskunnalle merkityksellinen taulu.
Avokeittiön vieressä on komero, jonne saa piiloon muun muassa keittiökoneita.
Makuuhuoneessa on levollinen vaalea tunnelma.
Reino ja Anneli Säteri ovat onnellisia uudessa kodissa. Anneli odottaa erityisesti puutarhaan pääsyä kerrostaloasumisen jälkeen.
Keittiöön valittiin saareke Ikeasta. Reino pitää sen monipuolisuudesta. Se on yksi harvoja esineitä kodissa, jolla ei ole tarinaa.
Ruokailutila on yhtä olohuoneen ja keittiön kanssa. Ikkunat ulottuvat lattiaan saakka.
Uuteen kotiin mukaan päässeet taulut on huolellisesti valikoitu. Monesta taulusta piti myös luopua.
Asetelmat ovat taideteoksia itsessäänkin.
Pihalle tuli myös kasvihuone sekä pihasauna. Säterit nimittävät taloaan mummolaksi, eikä mummolaan kuulu sisälle sauna, sanoo isäntä.
Anneli Säteri sai ystäviltään perennoja puutarhaan. Puutarhan nimi onkin Ystävyyden puutarha.
Ystävien nimet on kirjattu pihan tauluun.

Pienten pihojen monipuolisuus

Talonäyttelyn pihat on hyödynnetty hyvin. Monessa pihassa kasvaa keittiön antimia perunasta lähtien, ja kasvimaiden sijasta kasvit saavat kasvurauhan erillisissä istutuslaatikoissa. Myös pörriäisiä ja hyönteisiä on ajateltu, sillä monella seinällä oli hyönteishotelli, ja alueella oli runsaasti luonnonkasveja.

Kaalit ja salaatit viihtyvät istutuslaatikoissa.
Luonnontilaista aluetta oli jätetty paikoin runsaasti.

Väriä saa pieneenkin tilaan vaikka terassin rappusille.

Kekseliäästi sisustettu kierrätysmateriaaleilla

Yksi näyttelyn taloista, Saara, on sisustettu kokonaan lahjoituksena saaduilla tavaroilla muun muassa kierrätyskeskuksesta. Sisustuksen suunnitellut Tytti Seppi haluaa valinnoilla osoittaa, ettei kierrätetty sisustus välttämättä näytä kirpputorisisustukselta. Lopputulos muistuttaakin enemmän keräilijän kodilta. Monessa kohdin vanhaa tavaraa on hyödynnetty uudessa käytössä.

Käytävällä punainen Ilmari Tapiovaaran Crinolette-tuoli ja ryijy. Taustalla makuuhuone.
Ruokailuhuone erottuu olohuoneesta sisustukseen sopivilla verhoilla.
Sisustussuunnittelija Tytti Seppi tekee yrityksessään Aesthetica Fabri käsityötaidetta, kuten käytävän seinäkankaat. IG: @aesthetica_fabri

Työhuoneesta löytyy jopa vanha kirjoituskone.

Kukkapöydän alta löytyy vanha kameran jalusta.

Vanhat tennismailat ansaitsivat paikkansa seinällä kauneutensa vuoksi.

Lastenhuoneen sängyn pääty ja tikkaat on tehty itse, sänky on Ikean lastensänky.

Keittiön välitilassa jatkuu ruskea värimaailma.

Olohuoneesta löytyy muun muassa 60-luvun sohvakalusto.

Näinkin hyllyn voi nikkaroida.

Terassin kalusteet ovat väri-ilottelua.

Puuta eri muodoissa

Monet Valkeakosken näyttelyn taloista ovat tunnelmaltaan luonnonläheisiä ja kodikkaita. Valkoinen talo -nimisessä kohteessa on perinteinen tunnelma, ja keltainen pönttöuuni hurmaa olohuoneessa. Sisustuksessa on käytetty eri tavoin puuta. Ilmanvaihtokin on perinteiseen tapaan painovoimainen.

Avoin alakerta on pohjaratkaisulta tupamainen.
Yläkerran aulasta on kulku makuuhuoneisiin.

Ekovalkean biotakka lämmittää tehokkaasti yläkerrassa.
Sormipaneelia on käytetty paljon yläkerrassa ja portaikossa, jotta puupintoihin saadaan vaihtelua ja monipuolisuutta.
Saunaan on kulku sekä sisäkautta että terassilta. Siten talossa kiinni oleva sauna on tunnelmaltaan kuin pihasauna. Lauteet on extra leveät.

Kalusteissa puuta on käytetty kekseliäästi muun muassa PUUKAIn yksilöllisissä tuotteissa, joita voi ihastella Neilikka-paritalossa. IG: @puukaicom

Työpöydän korkeutta voi säätää.
Vaaterekki sopii pieneenkin tilaan.

Yöpöytä ja nojatuoli ovat myös PUUKAIn mallistoa.

Omakotiliiton osastolla mukavaa seuraa

Omakotiliiton osastolla kannattaa myös pysähtyä ja vaihtaa kuulumisia yhdistysaktiivien kanssa ja liittyä jäseneksi, jos et vielä ole. Samalla saat mukaasi liittymislahjan.

Vasemmalta Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander, talous- ja kehityspäällikkö Katja Keränen, Mäntsälän omakotiyhdistyksen Martti Nykänen sekä Vihdin omakotiyhdistyksen Veikko Hallikainen.
Avajaisissakin puhunut Pientaloteollisuuden Kimmo Rautiainen pysähtyi Omakotiliiton osastolla.

Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors tutustui myös näyttelyalueeseen.

Myös Anneli Säteri liittyi paikallisen omakotiyhdistyksen jäseneksi.

Teksti ja kuvat: Viivi Handolin