Keravalla esitellään kestävää elämäntapaa festivaalin muodossa

Niittykukkia, kestävää elämää, uusi asuinalue – esimerkiksi niistä on Uuden ajan rakentamisen festivaali URF tehty.

Keravalla on käynnissä kestävää elämäntapaa ja asumista esittelevä Uuden ajan rakentamisen festivaali URF. Tapahtumalla Keravan kaupunki juhlistaa myös 100-vuotisjuhlavuottaan. URF järjestetään Keravan kartanon kupeessa Kivisillan alueella, johon on rakentumassa myös kokonaan uusi asuinalue. Tapahtuma avattiin viime perjantaina, ja avajaisviikonlopun aikana se keräsi yli 5500 kävijää. Festivaali jatkuu 7.8. asti.

Festivaali järjestetään Kivisillassa, johon rakentuu uusi asuinalue. Alueen keskellä on hulevesiallas.
Ohjelmassa on luentosarjoja ja puheenvuoroja, rakennuskohteita, osallistavia työ- ja taidepajoja, kaupunkiviljelyä, konsertteja ja vastuullista lähiruokaa. Sunnuntait ovat perhepäiviä, joissa on erityisesti lapsiperheille suunnattua ohjelmaa. Alueella voi vierailla kestävän rakentamisen asuntokohteissa, ja eri pisteillä esitellään muun muassa luonnon rakennusmateriaaleja, kestäviä energiaratkaisuja ja perinnekorjaamista. Ohjelmanumeroita on yli sata, ja kaikki ohjelma on maksutonta lukuun ottamatta iltakonsertteja.
Tapahtumassa voi osallistua esimerkiksi tapetointi- ja savimaalaustyöpajaan.

Muistatko vielä Omakotilehdessä esitellyn Keudan hirsitalon rakennusprojektin? Talo sijaitsee festivaalialueella Keravan kartanon läheisyydessä, ja nyt on mahdollista nähdä, millainen siitä tuli! Tässä muutama maistiainen talosta:

Hirsinen omakotitalo rakentui Keudan eli Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän, Honkarakenteen ja Keravan kaupungin yhteistyönä.
Keittiöön on valittu suosittu väri, harmaaseen taittava vihreä. Ruokailutilan katseenvangitsija on puuseppäopiskelijoiden hukkapuusta tekemä ruokapöytä.
Sisustusartesaaniopiskelijat suunnittelivat talon kuvitteellisten asukkaiden kodiksi.
Lamellihirsiseinää on jätetty näkyville myös makuuhuoneessa.
Parin huoneen seiniltä löytyy opiskelijoiden maalaamia seinämuraaleja.
Talon vieressä on yhteisöviljelmä ja laiduntavia lampaita.
Myös Omakotiliitto on mukana festivaaleilla! Tule kojullemme juttelemaan tai kuuntelemaan Onnistunut talokauppa -paneelikeskustelua 1.8. klo 17 Niittylavalle.
Omakotiyhdistysten aktiivit ovat valmiita kertomaan lisää toiminnasta.

Uuden ajan rakentamisen festivaali Keravalla 26.7.–7.8.2024. Katso festivaalin tarkemmat tiedot urf.fi.

Tänä kesänä asumisen tapahtumia on asuntomessujen sijaan tarjolla kaksi. Keravan lisäksi asumista ja rakentamista esittelee Valkeakosken talonäyttely. Lue juttumme sieltä: Kierrätyssisustusta ja pieniä pihoja – Valkeakosken Talonäyttelyssä nousi esiin tavallisuus