Puukattilalämmittäjän huoltokirja

Kattilalämmittäjän huoltokirja on työkalu sinulle kattilan huollon ja kunnossapidon tueksi. Merkitse tekemäsi toimenpiteet huoltokirjaan ja hyödynnä huoltokirjan ohjeita.

Huoltokirjasta löydät muistiinpanosivut omille huoltotoimenpiteille, nuohoukselle sekä kattilan kunnostustoimenpiteille. Hyvä huolto pidentää laitteen elinkaarta ja puhdas kattila vaatii vähemmän polttoainetta. Esimerkiksi yhden millimetrin paksuinen nokikerros lämmönvaihtopinnoilla huonontaa lämmönsiirtoa noin viisi prosenttia ja lisää polttoaineen kulutusta 2‒3 kg lämmityskertaa kohti. Hyvällä huolenpidolla saat siis selvää säästöä ja huolehdit samalla myös lähiympäristöstäsi.

Huoltotarpeeseen vaikuttavia tekijöitä ovat polttoaineen laatu ja kulutus, lämmitysjärjestelmän tekniset ratkaisut sekä käyttöolosuhteet. Huollon tavoitteena on tuottaa lämpöä tehokkaasti ja pitää lämmöntuotannon hävikki mahdollisimman vähäisenä. Huollon tärkeä tavoite on myös laitteiston luotettava ja turvallinen toiminta.

Lataa huoltokirja tästä

Kutteri-logo

Puukattilalämmittäjän huoltokirja on tuotettu yhteistyössä Nuohousalan keskusliiton,
Bioenergia ry:n, Lämmitysenergia Yhdistys ry:n ja Motivan kanssa. Osapuolet ovat mukana Ympäristöministeriön Kutteri-sopimuksessa. Sopimuksella luodaan edellytykset sille, että kuluttajille ja käyttäjille tarjotaan bioenergialämmitysjärjestelmien käyttöön ja huoltoon liittyvää neuvontaa ja opastusta. Huoltokirjan on rahoittanut Ympäristöministeriö ja toteuttanut Suomen Omakotiliitto ry.