Varastoi puu oikein ja polta kuivaa puuta

Puun polton tehokkuuteen ja päästöihin voi lämmittäjä itse vaikuttaa merkittävästi. Polttopuut säilötään kesällä ulkona ja talvella mahdollisuuksien mukaan sisällä liiterissä. Puut varastoidaan ilmavasti irti maasta. Kuivatettavat puut peitetään päältä, ei sivuilta. Puita ei tulisi myöskään varastoida seinää vasten tai talon muissa rakenteissa, koska puut voivat siirtää kosteutta ja ne myös tuovat lisää palokuormaa tulipalotilanteessa.

Keväällä kaadettu puu kuivuu nopeammin ja on oikein kuivatettuna käytettävissä seuraavana talvena. Jos puut on kaadettu syksyllä, tulee niitä kuivattaa seuraavan kesän yli. Tulisijassa poltettavan puun sopiva kosteusprosentti on 15-20 %. Puun kosteuden ollessa 40 %, tarvitset sitä 30 % enemmän kuin puuta, jonka kosteus on 25 %. (Lähde VTT)

Tulisijan sytyttäminen

Tehdasvalmisteisen tulisijan sytyttämisessä tulee noudattaa valmistajien ohjeita. Näin tulisijasi toimii suunnitellusti ja pysyy hyvässä kunnossa.

• Tuo puut sisälle paria päivää ennen polttamista kuivamaan.

• Tyhjennä tuhka-astia.

• Lado puut vaakatasoon halkojen tuohipuoli alaspäin.

• Jätä pesään vähintään kolmasosa tyhjää tilaa.

• Käytä sytyttämiseen pieniä puita.
  • Toiseen pesälliseen voit jo käyttää isompia halkoja.

• Sytytä tuli päältä, niin vältät turhan savun muodostumista

• Varmista ilman saanti sytytyksen ja polton aikana.
  • Säädä koneellinen ilmanvaihto optimaaliseksi lämmitysajaksi käyttäen takkakytkintä tai manuaalisesti.
  • Huomioi myös liesituulettimen vaikutus ilmanvaihtoon lämmityksen aikana.

RIL ry:n Tulisijan valinta-ja käyttöopas - puolueetonta infoa tulisijan valinnasta ja käytöstä

Maksuton tulisijan valinta- ja käyttöopas auttaa tulisijan ja savupiipun valinnassa sekä käytössä. Oppaan pääpaino on paloturvallisuudessa.
Lataa opas tästä tai kuvaa klikkaamalla.

Lämmitä puusauna pienemmillä päästöillä

Puun poltossa tulisi pyrkiä siihen, ettei piipusta tule lainkaan näkyvää savua. Mitä enemmän savua, sitä enemmän terveydelle haitallisia pienhiukkasia. Lue asiantuntijoiden vinkit, miten poltat puuta mahdollisimman puhtaasti, mitä haittoja päästöistä on ja miten puukiukaat kehittyvät. Lue artikkeli.

Tutustu nuohoojan nikseihin

Työtehoseuran ja HSY:n Urbaani puuvaja -hankkeessa on tuotettu opasvideot oikeaoppiseen puunpolttoon. Parhaat ohjeet juuri oman tulisijan käyttöön ja huoltoon saat tulisijan valmistajalta.

Tulisijan huolto

• Tyhjennä tuhka-astia

• Laita pelti kiinni vasta sitten kun hiillos on tummunut

• Muista nuohous kerran vuodessa

Säännöllisellä nuohouksella säästät

Seuraavalla videolla näet, miten nuohooja nuohoaa varaavan takan. Pitämällä tulisijat puhtaana tehostat lämmitysvaikutusta ja saat säästöä poltettavan puun määrässä.