Ekologisesti digiaikaan - jäteveden puhdistamoa voi seurata netistä

Kari Salonen korvasi betoniset saostuskaivot pienpuhdistamolla. Nyt hän voi seurata puhdistamon toimintaa tietokoneeltaan ja saa sähköpostiinsa ilmoituksen mahdollisista häiriöistä.

Kari Salosen 1970-luvulla rakennetun kodin autotallin seinässä komeilee uutukaisen jäteveden pienpuhdistamon ohjauskeskus. Siitä Salonen voi tarvittaessa säätää esimerkiksi puhdistamon käyttämää kemikaalimäärää tai talouden henkilömäärää. Salonen pääsee seuraamaan hiljattain asennetun puhdistamon toimintaa myös tietokoneelleen ja älypuhelimelleen asennetusta suomenkielisestä sovelluksesta.

”Ainakin näin alkuun on mielenkiintoista seurata, mitä puhdistamossa tapahtuu. On myös hyvä, että jos puhdistamoon tulee jokin vika, järjestelmä lähettää sähköpostilla hälytyksen sekä minulle että laitteen valmistajalle ja asentajalle”, Salonen toteaa.

Aiemmin kaikki Salosten viemärivedet johdettiin neljän betonisen saostuskaivon kautta avo-ojaan. Koska osa tontista on pohjavesialueella, piti jätevesijärjestelmä kunnostaa uuden jätevesilain mukaiseksi.

Ensin Sipoossa asuva Salonen pohti kunnalliseen viemäriin liittymistä. Kaivuumatkaa olisi kuitenkin tullut huomattavan paljon, sillä viemäri on kaukana, eikä kunnalla ollut suunnitelmissa vetää sitä lähemmäs lähiaikoina.

”Myös itse liittymä olisi ollut aika arvokas. Lisäksi meillä on hyvä porakaivo. Jos olisin liittynyt kunnan verkkoon, myös käyttövesi olisi pitänyt ostaa sieltä ja kaivo olisi jäänyt käyttämättä”, hän sanoo.

Kari Salonen harkitsi myös talouden molempien vesivessojen muuttamista kompostoiviksi tai polttaviksi käymälöiksi. Tällöin harmaat vedet olisi voitu käsitellä vanhoihin kaivoihin asennettavien puhdistuskoneistojen avulla. Kaksi biokäymälää tuntui kuitenkin liian hankalalta vaihtoehdolta.

Yhdessä suunnittelijan kanssa Salonen päätyi korvaamaan vanhat saostuskaivot viiden kuution pienpuhdistamolla, jossa jätevesi puhdistuu biologis-kemiallisen prosessin avulla. Puhdistettu vesi johdetaan pumppukaivon avulla rajaojaan.

”Tonttimme toinen kulma on pohjavesialueen ulkopuolella, joten vesi on johdettava sille puolelle. Koska se on hieman ylämäessä, tarvitaan pumppua.”

Nopea projekti

Pienpuhdistamon asennus sujui nopeasti. Kaivinkone tuli tekemään kaivaukset torstaina ja puhdistamon asentajat hoitivat työnsä perjantaina. Seuraavan viikon alussa peitettiin kaivanto. ”Viemäri oli pois käytöstä vain perjantaina osan päivästä. Jo iltapäivällä saimme sen taas käyttöön”, Kari Salonen kertoo.

Hintaa remontille tuli töineen kymmenisen tuhatta euroa.

Salonen on lopputulokseen tyytyväinen. Talon ekologisuus parani huomattavasti, kun viemärivesiä ei enää johdeta käsittelemättöminä maastoon. ”Tuntuu hyvältä, että nyt vedet puhdistetaan ja ne on johdettu entistä parempaan paikkaan.”

Uusi järjestelmä ei vaadi juurikaan huoltotoimia. Puhdistamo on tyhjennettävä imuauton avulla noin kerran vuodessa. Lisäksi sinne on lisättävä kemikaalia, mutta Salosille asennetussa mallissa kemikaalisäiliö on niin suuri, että lisäys vuoden–kahden välein riittää.

Arjessa Kari Salonen on huomannut yhden muutoksen. ”Vanhojen kaivojen luona välillä vähän haiskahti, mutta uudesta puhdistamosta ei ole tullut minkäänlaista hajua”, hän sanoo.

Teksti: Elina Kilpinen, Kuvat: Sami Tirkkonen

Juttu on julkaistu Omakotilehdessä 2/2020

Lue myös: Jätevesiratkaisu uusiksi vanhaa hyödyntäen

Lue myös: Puhtaan järven ehdoilla - huoletonta jätevesien käsittelyä mökillä