Puhtaan järven ehdoilla - huoletonta jätevesien käsittelyä mökillä

Jussi ja Satu Tainio halusivat mökilleen huoletonta asumista vuoden ympäri. Harmaavesisuodattimeksi valittiin helppokäyttöinen malli, joka tarvitsee huoltoa vain muutaman kerran vuodessa.

Satu ja Jussi Tainio viettävät paljon aikaa mökillä Väiski-koiransa kanssa. Usein paikalle saapuvat myös aikuiset lapset. Kuva: Jaana Tapio

Tontti laskee alla kimaltelevaan Elijärveen jyrkkänä, ja talon oikealla puolella nousee kallio. Alhaalla rannassa kohoaa tontin alkuperäinen saunamökki, josta on suora pääsy laiturin kautta järveen.

”Kun ostimme paikan, käytössä oli vain vanha saunamökki. Halusimme kuitenkin vapaa-ajanasunnon, jossa voisimme viettää aikaa ympäri vuoden ja jossa olisi tarpeeksi tilaa myös kahdelle aikuiselle tyttärellemme”, Pöytyän Yläneellä sijaitsevan kesäpaikan isäntä Jussi Tainio ja hänen vaimonsa Satu Tainio kertovat.

Niinpä tontille rakennettiin vuonna 2016 uusi päärakennus. Kaivuutöitä ei tontilla voinut kallioisen maaperän takia tehdä, joten vaihtoehtoja jätevesien käsittelylle jäi vähän. Järven läheisyyden vuoksi harmaat vedet ja viemärivedet oli eroteltava.

Nyt viemärivedet kulkeutuvat talon alle umpisäiliöön, kun taas harmaat vedet puhdistetaan kahdesta eri moduulista koostuvan Biolanin harmaavesisuodattimen avulla. Koska mökillä vietetään paljon aikaa, Tainioille oli tärkeää valita sellainen suodatin, jonka teho riittää omakotitasoiseen asumiseen. Biolanin suodattimen puhdistuskapasiteetti on noin 500 litraa vuorokaudessa eli se puhdistaa 1–5 henkilön pesuvedet.

Helppo ja huoleton

Biolanin suodattimessa on Tainioiden mukaan parasta helppokäyttöisyys. Suodatinmateriaalina käytettävä järvisirppisammal pitää vaihtaa muutaman kerran vuodessa, noin sadan käyttövuorokauden välein. Suodatinmateriaalin vaihtoon kuluu Tainioiden mukaan kerralla maksimissaan tunti. Vanhan materiaalin voi kompostoida.

Suodatin päätettiin sijoittaa tekniseen tilaan mökin alle muun muassa siksi, etteivät Tainiot halunneet pönttöä näkyvälle paikalle. Harmaavesisuodattimiin asennettiin varmuuden vuoksi sähkövastus, jottei suodatin jäädy kovillakaan pakkasilla ja toimii hyvin ympäri vuoden.

Suodattimen puhdistusprosessi perustuu mekaaniseen ja biologiseen puhdistukseen, jolloin suodatinmateriaalin pinnalla oleva pieneliöstö käyttää epäpuhtaudet ravinnokseen.
”Hajua tulee saman verran kuin kompostista. Olemme tyytyväisiä, ettei tarvitse käyttää myrkkyjä”, Jussi Tainio sanoo.

Tainioiden suosikkiharrastuksiin kesäasunnolla kuuluvat uiminen ja melominen, paljun käyttö, saunominen ja tikan heitto. Kalaakin järvessä on. Tainioille onkin ollut alusta lähtien selvää, että jätevesien asianmukaiseen puhdistamiseen panostetaan.
”Joskus entisaikaan mentiin shampoovedet päässä järveen, mutta me haluamme pitää järven kunnossa. Meidän omaa rantaahan tämä on.”

Biolan Harmaavesisuodatin 70. Kuva: Biolan

Teksti: Jaana Tapio

Juttu on julkaistu Omakotilehdessä 2/2020

Lue myös: Jätevesiratkaisu uusiksi vanhaa hyödyntäen