Omakotiliitto 2021-2028

Visio

Omakotiliitto mahdollistaa paremman asumisen ja rakentamisen

Tehtävät

Omakotiliitto on pientalo- ja vapaa-ajanasumisen ja rakentamisen edistäjä

Toiminnan painopisteet

Edunvalvonta

Omakotiliiton vaikuttamistyö perustuu tutkimustietoon. Liitto vaikuttaa erityisesti asumiskustannuksiin ja tuo esiin erillisten päätösten yhteisvaikutuksen asumisen kustannuksiin. Vaikuttamistyön tavoitteena on hillitä asumiskustannusten nousua, tukea turvallista ja terveellistä rakentamista ja kunnossapitoa, monimuotoista asumista sekä asuinympäristön toimivuutta ja viihtyisyyttä.

Asiantuntijuus

Omakotiliiton toiminta nojaa asiantuntijuuteen, jota kehitetään sekä asiantuntijaverkoston, vapaaehtoistoiminnan että liiton oman asiantuntemuksen osalta.

Palvelut yhdistyksille ja piireille

Omakotiliiton toiminnan ydintä ovat paikallisyhdistyksissä ja piirijärjestöissä toimivat vapaaehtoiset aktiivit. Omakotiliitto tarjoaa vapaaehtoistyötä helpottavia palveluita sekä tukee yhdistysten paikallista vaikuttamista.

Palvelut ja edut jäsenille

Omakotiliitossa tehdään työtä jäsenille. Jäsenien neuvonta ja palvelu on keskeinen osa toimintaa, jolla tuetaan jäsenistön oman kodin kunnossapitoa, turvallista, terveellistä ja taloudellista asumista

Arvot

Avoimuus

Toimimme avoimesti, ja kuka tahansa on tervetullut mukaan toimintaamme. Tiedotamme päätöksistä läpinäkyvästi.

Yhteisöllisyys

Toimintamme perustuu hyvään yhteishenkeen, vapaaehtoisuuteen ja tyytyväisiin jäseniin. Ponnistelemme yhteisen hyvän eteen ja vaikutamme yhteiskunnassa. Jäsenistöä hyödynnetään toiminnassa ja lausuntojen antamisessa yhteisöllisyyden lisäämiseksi.

Vastuullisuus

Kannamme vastuuta hyvästä asuinympäristöstä sekä oikeudesta turvalliseen ja terveelliseen asumiseen. Huolehdimme osaltamme ympäristön suojelemisesta ja ilmastonmuutoksen hillinnästä.

Oikeudenmukaisuus

Luotamme vahvaan järjestöperinteeseen, jossa kaikkia kuunnellaan demokraattisesti ja tasapuolisesti. Edunvalvonnassa pyrimme siihen, että asumista koskeva sääntely on oikeudenmukaista nyt ja tulevaisuudessa.

Kohtuullisuus

Peräänkuulutamme kohtuullisuutta asumista koskevissa muutoksissa ja kustannusten kehittymisessä.

Päätetty Rovaniemen liittokokouksessa 2020.