Omakotiliiton kestävän kehityksen ohjelma

Omakotiliiton kestävän kehityksen ohjelma on laadittu Omakotiliiton nuorten työryhmän ja nuorten perheiden risteilylle osallistuneiden työpajoissa. Kestävän kehityksen ohjelma ohjaa ja neuvoo Omakotiliiton toimiston ja luottamushenkilöiden työntekoa. Monet ohjelman sisältävistä toimista on toteutettavissa myös yhdistystoiminnassa. Omakotiasumisen arkeen liittyvät kestävän kehityksen toimenpiteet julkaistaan Omakotiliiton ”75 vinkkiä omakotiasumiseen” yhteydessä.

Kestävä kehitys on maailmanlaajuisesti, alueellisesti ja paikallisesti tapahtuvaa jatkuvaa ja ohjattua yhteiskunnallista muutosta, jonka päämääränä on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet.

Kestävä kehitys on kehitystä, joka tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa. Sen kolmeksi peruselementiksi ovat muotoutuneet ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys.

Matkustaminen

Matkustamme ensisijaisesti julkisilla kulkuneuvoilla ja yhteiskyytejä suosien.

Kokoukset ja tapahtumat

Suosimme etäkokouksia ja keskitämme tapaamiset yhteisiin tilaisuuksiin. Huolehdimme esteettömyydestä ja etäkokouksissa tarpeettomasta energian käytöstä. Järjestämme kokoukset ja tapahtumat julkisen liikenteen tavoitettavissa olevissa paikoissa huomioiden osallistujien matkaetäisyydet. Huomioimme etäkokouksissa saavutettavat teknologiat.

Tarjoilut

Minimoimme hävikin ja jätteen suunnittelemalla tarjoilun määrän. Vältämme kertakäyttöastioita. Suosimme kasvis-, luomu- ja lähiruokaa sekä pientuottajia.

Työntekotavat

Teemme päätöksiä pitkäjänteisesti kokonaishyötyä arvioiden huomioiden elinkaariajattelu ja tukipalveluiden saatavuus ja jatkuvuus.

Kierrätys ja lajittelu

Huolehdimme osaltamme, että toimistotalossa jätteiden lajittelu onnistuu. Kierrätämme tarpeettomaksi käyneet tavarat.

Hankinnat

Vältämme tarpeettoman tavaran hankintaa ja mahdollisuuksien mukaan suosimme secondhandshop-hankintoja. Asioimme vastuullisten yritysten kanssa. Kilpailutuksessa otamme huomioon logistiset vaikutukset. Hankimme vaivattomasti kierrätettävää tavaraa.

Energiankäyttö

Käytämme uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä (jos mahdollista). Säädämme lämmityksen energiatehokkaaksi ja sammutamme käyttämättömät laitteet. Hankimme energiatehokkaita laitteita. Käytämme vettä säästeliäästi.

Osallisuus

Jaamme tietoa ja osaamistamme tasapuolisesti. Kannustamme jäseniä tulemaan mukaan toimintaan. Annamme kaikille mahdollisuuden tehdä hyvää Omakotiliiton arvoja noudattaen. Kannustamme yhteistyöhön muiden järjestöjen kanssa.

Taloudellinen

Huolehdimme taloudesta kestävällä tavalla, jotta liiton perustarkoitusta voidaan toteuttaa.