Turvaa, tietoa ja huolenpitoa jo vuodesta 1947

Suomen Omakotiliitto perustettiin 30.3.1947 Säätytalolla. Perustamisen kimmokkeena toimi sodan jälkeinen, voimakkaasta maaltamuutosta johtunut asuntopula ja tarve ajaa omakotitaloasukkaiden etuja. Vanhojen alueiden asiat olivat huonoissa kantimissa ja uusien alueiden osalta palveluja ei ollut suunnitteilla.

Uusi liitto kokosi kaikkien omakotitaloalueiden talonomistajat yhteistyöhön. Suomen Esikaupunkien Kiinteistöliiton ja sen jäsenyhdistysten toimintaan liityttiin yli puoluerajojen. Ensimmäinen saavutus edunvalvontatyössä oli muutokset omakotikiinteistöjen verotukseen vuonna 1948.

Omakotiliiton tarina perustamisesta tähän päivään

• 1947 perustettiin Suomen Esikaupunkien Kiinteistöliitto
  • 1947 laki- ja rakennusneuvontaa jäsenille
  • 1948 ensimmäinen jäsenlehti julkaistiin
  • 1949 nimi muutettiin Suomen Pienkiinteistöliitoksi
  • 1980 ensimmäiset jäsenedut
  • 1993 nimi muutettiin Suomen Omakotiliitoksi
  • 1998 valtakunnallisen Omakotipäivän lanseeraus
  • 2002 talkkaritoiminta käynnistyy
  • 2022 liitossa on noin 70 000 jäsentä ja noin 250 jäsenjärjestöä

Liitosta on muodostunut yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä, jonka ääni tulee kuulluksi valtakunnallisessa lainsäädännössä pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden puolesta. Toiminta perustuu vapaaehtoistyöhön: liiton 1 100 vapaaehtoista yhdistysaktiivia hoitavat paikallisyhdistyksissä jäsenten asioita yhteistyössä liiton hallinnon ja toimiston kanssa.