Myllärinlaakson Omakotiyhdistys

Periaatepäätösehdotus helikopterikentän rakentamisesta Kivikkoon

HEL 2022-004809 T 10 03 03

Alueelliset näkökohdat

Esittelijä toteaa ilmailutoiminnan suuret vaatimukset alueelta, johon toimintaa sijoitetaan. Tämä onkin tärkein monista syistä miksi suunnitellun Kivikon helikopterikentän läheisyydessä olevat asukkaita edustavat järjestöt vastustavat kentän sijoittamista keskelle suuria asumalähiöitä. Ammattimainen lentotoiminta sisältää monia osioita, jotka ovat vieraita normaalissa asumisympäristössä. Näitä vaatimuksia ei ole otettu huomioon asuin- ja liiketoiminta - alueita suunniteltaessa koska lentotoimintaa ollaan nyt tuomassa valmiiseen rakennettuun ympäristöön.  Kaavaehdotuksessa ei suljeta pois polttomoottorikäyttöisiä lentolaitteita, joten on oletettavaa, että niitä tullaan käyttämään. Vuoden 2016 yleiskaavan Helikopterikenttäselvitys päätyy Helsingin lentoaseman Seutulan kentän täyttävän parhaiten vaatimukset polttomoottorihelikopteritoiminnalle

Melu

Nykyaikaisen kuljetushelikopterin lentoonlähtö- ja laskeutumismelu ylittää 100 desibeliä. Tämä melu tunkeutuu läpi seinien ja ikkunoiden, erityisesti kun melua ei ole rakentamisvaiheessa otettu huomioon. Jos alkuperäiset kaupalliset tavoitteet toteutuvat, melutapahtuma voisi toistua toistakymmentä kertaa päivän aikana. Lentoonlähdön jälkeenkin kopterit ovat varsin matalalla häiriten melullaan: asuinalueita, harrastustoimintaa ulkoilu- ja liikunta-alueilla sekä Vanhankaupunginlahden linnustoaluetta.

Ympäristö

Keskitetty lentotoiminta edellyttää tavara ja henkilökuljetuksia olemassa olevaa tiestöä pitkin. Tällöin on huomioitava mm. polttoaineen kuljetus ja sen edellyttämä turvallisuusjärjestelyt. Varikkoalueen polttoaineen säilytys on erityisten rakentamis- ja turvallisuusmääräysten alaista. Alueen hulevedet voivat sisältää polttoainetta ja muita erityiskemikaaleja.

Myllärinlaakson Omakotiyhdistys ry vastustaa periaatepäätöstä, joka mahdollistaa helikopterikentän sijoittamisen Kivikoon.

Sähköinen lentotoiminta erilaisilla laitteilla edellyttää erityisen laajan selvityksen tekemistä. Muutama dia ei vastaa laajaa suunnittelunäkemystä.

Helsingissä 30.4.2022

Myllärinlaakson Omakotiyhdistys ry

Eero Salminen                                                                Matti Raikunen

puheenjohtaja                                                                sihteeri