Myllärinlaakson Omakotiyhdistys

Helsingin kaupunki

helsinki.kirjaamo@hel.fi

 

Kaupunkiympäristötoimiala

Kaupunkiympäristölautakunta, ympäristö ja lupajaosto

Tiedoksi: kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho, pohjoisen yksikön päällikkö Antti Varkemaa

 

HEL 2020-000041

Ympäristölupahakemus, ShelCo 149 Oy Kivikon helikopterikenttä

ShelCo Oy on jättänyt ympäristölupahakemuksen Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö ja lupajaostolle koskien Kivikossa olevaa pelastusaseman tonttia 47052. Osoite Kivikonkuja 3. Hakijan aikomuksena on perustaa tontille helikopterikenttä.

Asemakaavassa 11670 alue on varattu pelastusasemalle, jolla olisi myös helikopterikenttä.

 

Myllärinlaakson Omakotiyhdistys vastustaa helikopterikentän perustamista ja ympäristöluvan muuttamista ja pitää jatkoselvitysten tekemistä turhana.

 

Muistutuksen perustelu

Ympäristö ja kaava

Kaupunginhallituksen elinkeinojaoston pöytäkirjassa 7/2019, 16.09.2019 viitataan ”Yleiskaavan laadinnan yhteydessä on tehty erillinen raportti ”Helsinkiin tulevan helikopterikentän sijaintipaikkaselvitys". Yleiskaavaa 2016 varten vuonna 2014 tehdyn perinpohjaisen selvityksen (Kaupunkisuunnitteluvirasto selvitys 12.5.2014, 1510009808) perusteella todettiin Helsinkiin sijoittuvien helikopterikenttäehdokkaiden osalta, että ”yksikään vaihtoehdoista ei sovellu kaupallisen helikopterikentän sijoituspaikaksi”. Selvityksessä todettiin parhaaksi helikopterikentän sijoituspaikaksi Helsinki - Vantaan lentokenttä, jossa ovat valmiit suunnitelmat ja toimintaohjeet lentomelun hallintaa varten. Jaoston pöytäkirjassa em. seikkaa ei todeta. Erityisesti on huomattava, että asuntorakentaminen Kivikossa ja sen ympäristössä on ollut huomattavan vilkasta ja uusia asuntoalueita on tulossa Malmin itäreunaan mikä kaikki edellyttäisi kokonaan uutta selvitystä.

 Kivikko on laaja asuntoalue samoin sen naapurissa olevat Viikki ja Myllypuro. Kaavaan on aikoinaan merkitty pelastusasema ja sille helikopterikenttä, jota olisi ajoittain tarvittu hälytyslentoihin. Kaavan mukaisen pelastusaseman kentän melualtistus ympäröiville asuntoalueille olisi ollut vain ajoittainen.  (Liite 1, Kaavoitus Helsingin uusi yleiskaava, M. Asplund)

Nyt hakijayhteisöjen esittämä kenttä olisi tukikohta aivan erilaiselle ja ammattimaiselle jatkuvalle lentotoiminalle, joka ei lainkaan sovi keskelle laajoja asuntoalueita. Hakijat ilmoittavat, että toiminta ei ole häiritsevää koska helikopterilla tehtävät työ ovat muualla kuin Helsingissä ja ne lentävät siksi vähän kentän läheisyydessä. Jos koptereiden työt ovat muualla kuin Helsingissä voidaan kysyä miksi niillä pitää olla tukikohta Helsingissä.

Tässä vaiheessa luvanhakijayhteisöt eivät aloita matkustajien kuljettamista, mutta ovat maininneet, että kaavamuutoksen jälkeen tarkoitus on aloittaa matkustajaliikenne,(Elinkeinojaoston pöytäkirja 16.9.2019) siksi ympäristölupa prosessissa on tämä tavoite otettava huomioon, ja huomata ne suuret määrät koteja, jotka silloin kärsivät päivittäin entistä suurempien helikoptereiden melusta.

Ote hakemuksesta ”Hakijoiden tarkoituksena on mahdollistaa helikopteritoiminta Helsingin alueella. Henkilökuljetusten ja matkustajaliikenteen lisäksi kentän toimintoihin tulisivat kuulumaan myös valmiuslennot ja koulutustoiminta. Työntekijöitä helikopterikentälle tulisi noin 40. Hankkeen yhteenlaskettu liikevaihto on noin 10 milj. euroa. Lentoajat kentällä tulevat olemaan klo 07.00–22.00 välisenä aikana. Kentän käyttäjien hallinnassa on 15–20 helikopteria.”

 

Ympäristömelu

Esitetyssä ympäristölupahakemuksessa on vähätelty melualtistusta ja laskettu sykkivä helikopterimelu keskimääräisenä, kun se jaksottaisena ja matalataajuisena on erittäin häiritsevää ja tunkeutuu läpi ikkunoiden ja seinien. Helikoptereiden lentoradat ovat varsin matalalla, kun ne ovat Viikin ja Myllypuron asuinalueiden päällä. On myös huomattava, että Viikin yliopiston rakennukset ja Ympäristöviraston rakennus ovat päälentoradan alla. Laskelmista saa sen kuvan, ettei siinä ole lainkaan ajateltu, että kenttä sijaitsee Kivikon asuntoalueen reunassa ja keskellä pientä teollisuusaluetta, mutta melu ei pysähdy matalien rakennusten seiniin vaan kantaa laajalle teollisuusalueen ulkopuolelle

 (Liite 2 Laserle oy, Arvio Ympäristömelusta, soveltuu myös pääkohdin asuinrakennuksiin)

 

Lentoturvallisuudesta

Kaikkinainen lentäminen on tarkoin valvottua ja turvallisuusseikat on otettava jatkuvasti huomioon. Lentämisen turvallisuus on korostetusti esillä, kun on kysymys matkustajien kuljettamisesta. Tarvitaan myös tiloja matkustajille, turvatarkastukselle, tullille jne. myös lennonjohto ja sen radio ja turvalaitteet tarvitsevansa tilansa. Kivikon alue ei turvallisuusmielessä ole parhaasta päästä, koska sen tontti on ahdas ja sen ympärillä on paljon asutusta.

Erityisen tontista 47052 tekee se, että helikopterien nouseva / laskeva liikenne osuu luoteis - pohjoistuulella risteävänä Helsinki - Vantaan kentälle laskeutuvan liikenteen reitille. Tämä laskeutuva liikenne on Kivikon kohdalla jo varsin alhaalla laskuliussa.

 

Hulevedet

Ympäristölupahakemuksen tekijät mainitsevat johtavansa kenttäalueen hulevedet öljynerotuskaivojen kautta mikä onkin luonnollista, kun kysymyksessä on alue, jossa käsitellään poltto- ja voiteluaineita. Hakija ei kerro miten naapurit, alue ja rakennukset suojataan massiivisen polttoainevuodon sattuessa. Enimmillään kenttäalueella voi olla kaksi säiliöautoa toisessa lentopetrolia ja toisessa bensiiniä eli yhteensä 40 000 - 60 000 litraa palavaa nestettä. Mikä yleensä edellyttää vuotoaltaita, johin koko nestemäärä mahtuu.

Tarkempi selvitys tarvitaan myös siitä, minne hulevedet valuvat. On mahdollista, että öljyisiä vesiä pääsee ojiin, jotka taas laskevat Viikin asuntoalueen läpi kulkevaan Viikin-ojaan, jossa on vesikasvi-istutuksia ja rakennettuja lintulammikoita esim. Viikin peruskoulun ala-asteen läheisyydessä.

On myös huomioitava että lupa-alue kuuluu pohjavesialueeseen.

 

Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualue ja Kivikon ulkoilualue

Tavoitellussa tulevaisuudessa Kivikon kentältä lähtevät helikopterit suurimalta osiltaan suuntaavat Viroon.  Kopterit lentäisivät väistämättä Vanhankaupunginlahden linnustonsuojelualueen yli tai ainakin sen reunaa hipoen. Kuljetuskopterin melu tulisi häiritsemään alueen linnustoa.  Jokaisen lennon yhteydessä kopterin melu tulee pelottamaan lintuja lentoon ja vakavasti häiritsemään lintujen normaalia elämää.

Vanhankaupungin lahden ja Viikin linnustonsuojelualue on myös erittäin tärkeä virkistys- ja ulkoilualue kaikille Helsingin kaupungin asukkaille.

Kivikossa sijaitsee myös erittäin suosittu frisbeegolf-kenttä.  Koptereiden aiheuttama melu vähentäisi huomattavasti kentän viihtyvyyttä.

 

Helsingissä 23.3.2020

Myllypuro, Myllärinlaakson omakotiyhdistys

 

 

Eero Salminen, puheenjohtaja                 Matti Raikunen sihteeri