Myllärinlaakson Omakotiyhdistys

rakennusvalvonta@hel.fi

OIKAISUVAATIMUS HELIKOPTERIKENTÄN RAKENNUSLUPAAN KIVIKOSSA

Tunnus 47-0999-21-A,  LP-091-2020-02198

Helikopterikentän rakentaminen pelastuslaitokselle aikanaan varatulle tontille olisi asemakaavan vastaista, kuten kaupungin ympäristöseuranta-ja valvontayksikön päällikkö on lausunnossaan todennut. Pelastuslaitoksen helikopterilennot olisivat olleet yleishyödyllistä toimintaa, mutta nyt on kyse puhtaasti kaupallisista lennoista.

Väliaikaisen helikopterien varastohallin ja kentän kiirehtiminen ei ole tarkoituksenmukaista koska ensin on selvitettävä oikeilla hallintomenettelyillä, onko Kivikko lainkaan oikea paikka helikopterikentälle ja sen matkustajaterminaalille, joiden suunnitteluvaraus päättyy vuoden 2021 lopussa. Mitään kiirettä väliaikaisten tilojen rakentamisella ei ole, koska kyseiset helikopterit ilmeisesti on jo siirretty pois Helsingistä ja lupahakemuksen mukaan ne myöskin operoivat lähinnä maakunnassa.

Myllärinlaakson Omakotiyhdistys ry vastusti 12.12.2019 kaupunkiympäristölautakunnalle osoitetulla kirjelmällä Kivikkoon suunniteltavaa helikopterikenttää (Kaupunkiympäristölautakunta 11.5.2019, 18 /2019). Myllärinlaakson Omakotiyhdistys ry vastusti 23.3.2020 kaupunkiympäristölautakunnan lupajaostolle osoitetulla kirjelmällään Kivikon pelastusaseman tontin 47052 ympäristöluvan muuttamista kaupallisen helikopterikentän tontiksi ja sen varikkoalueeksi. Kaavailtu käyttötarkoituksen muutos tontilla 47052 on niin suuri, että kaikki kaavoituksen muutokset on käytävä läpi luottamusmieskäsittelyssä.

Hakijoiden ympäristölupahakemusta on arvosteltu myös sen meluselvityksen vuoksi, koska se ei ota huomioon asutusalueen ankarampia meluvaatimuksia ja, että sallittu lentomelutaso ylittyisi koska kenttä sijaitsee varsin lähellä Latokartanon asuinalueen pohjoisosaa, Kivikkoa ja sen liikuntapuistoa. Lisäksi kaupallinen helikopterikenttä häiritsisi kohtuuttomasti laajoja asuin-ja virkistysalueita, Viikissä Myllypurossa sekä Vanhankaupunginlahden linnustonsuojelualuetta.

Myllärinlaakson Omakotiyhdistys ry vastustaa vireillä olevaa helikopterikenttää ja tehty rakennuslupapäätös on syytä kumota.

Asia on ratkaistava asemakaavamuutoksen yhteydessä.

9.6.2021

Myllärinlaakson Omakotiyhdistys ry