Myllärinlaakson Omakotiyhdistys

Aihe               Huomautus toimenpidelupahakemuksesta

 

Lupatunnus LP-091-2020-02979, rakennuspaikka kortteli 91-405-4-229, Myllärintie

 

Myllypuron Omakotiyhdistys vastustaa luvan myöntämistä matkaviestintukiasemalle sille ehdotettuun paikkaan viherkäytävään, Myllärintien varteen, Leikkipaikka Hallainvuorta vastapäätä.  

 

Perusteet       Keskeinen sijainti

Ehdotettu paikka sijaitsee keskeisellä risteyspaikalla omakotitaloalue Myllärinlaakson pääkadun Myllärintien varrella puistokäytävässä, joka on Helsingin kaupungin suunnitelmissa osoitettu tärkeäksi virkistysreitiksi ja viherväyläksi. Osoitettu tontti on kaavoitettu puistoksi ja ympäröivät tontit on kaavoitettu omakotitonteiksi.

Myllärintie on ainoa yhteys alueelle etelän suunnasta ja ainoa reitti rakenteilla olevalle Jokeri-radalle. Puistokäytävä on ulkoilijoiden ja työ- ja koulumatkalaisten ahkerasti käyttämä. Puistokäytävän on kaupunki määritellyt tärkeäksi säilytettäväksi itä-länsi suuntaiseksi viherväyläksi. On selvää, että näin keskeisellä risteyspaikalla tukiasema vaikuttaa heikentävästi asumismukavuuteen ja huonontaa alueen kaavanmukaista käyttöä, asumiseen ja virkistykseen.

 

Viherkäytävän katkeaminen

Myllärintien ja Halistentien välinen puistokäytävä on leveydeltään vain muutama kymmenen metriä. Näin kapeassa kohdassa kaikkinainen rakentaminen vaikuttaa ympäristöön merkittävästi. Kun ehdotettuun paikaan rakennetaan: Masto, sen tarvitseman ajotie, lisärakennus, sekä suoja-aita (esim. ilkivallan takia), on rakennelmien vaikutus ympäristöön niin merkittävä, että kaavan tarkoittama viherväylä ja virkistävä ulkoilureitti käytännössä tuhoutuvat.

 

Myllypuron, Puotinharjun ja Roihupellon aluesuunnitelmassa 2016-2025

(https://www.hel.fi/static/hkr/aluesuunnitelmat/myllypuropuotinharju_alsu/MyPuRo_alsu_raportti.pdf )

on karttaleike (s.3) Helsingin kaupungin virkistys- ja viherverkostosta 2050, missä tämä ulkoilureitti on määritelty merkittäväksi ulkoilun runkolinjaksi. Näitä poikittaisia viherlinjoja on suunnitelmassa vain kaksi. Tämä on toinen niistä. Ei ole hyväksyttävää, että kaupallinen toimija saisi pystyttää ympäristöarvojen vastaisen maston suoraan kaupungin määrittelemälle ja päättämälle pääviherlinjalle, sen kapeimpaan kohtaan. (Karttaleike s.3).

                     

 

Johtopäätös Haettu rakennuslupa on selkeästi Maankäyttö- ja rakennuslain 12 §:n, 117§:n, 161 §:n ja 171 §:n vastainen.

 

Viihtyisä rakentaminen

Näiden pykälien mukaan rakentamisen tulee noudattaa ”hyvän ja käyttäjien tarpeita palvelevan, terveellisen, turvallisen ja viihtyisän sekä sosiaalisesti toimivan ja esteettisesti tasapainoisen elinympäristön aikaansaamista”. 12 §. Sekä ”Rakennuksen tulee soveltua rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä täyttää kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset.” 117 § 

Yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittaminen

Hakijan esittämää 30 metristä mastoa ei myöskään voi mitenkään tulkita Maankäyttö- ja rakennuslain yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittamista käsittelevän 161 §:n tarkoittamaksi vähäiseksi laitteeksi, joka näin voitaisiin sijoittaa puistoon. Pykälässä mainittu vaatimus kaavan toteutumisesta asumisen ja virkistyksen alueena ei myöskään enää toteutuisi.

Rakennusjärjestyksessä on määrätty, että mastot ja vastaavat tekniset pylväät on sijoitettava niin, etteivät ne riko tarpeettomasti maisemaa eivätkä aiheuta haittaa naapureille.

 

Poikkeaminen

Kunta voisi myöntää poikkeusluvan 171 §:n perusteella, jos hakijan perusteet täyttäisivät erityisen poikkeussyyn tunnusmerkit, 172 §. Hakija DNA:n hankkeeseen ei kuitenkaan liity mitään sellaista erityistä syytä, mihin vedoten poikkeuslupa voitaisiin myöntää. Hakijan esittämä peruste on pelkästään heidän omien liiketoimintaintressiensä mukainen. Valmiin tien viereen sijoitettu helposti tavoitettavissa oleva masto palvelee luonnollisesti DNA:n etuja. Mutta tämä etu ei voi ajaa asukkaiden edun yli.

Yksikään kohta poikkeamisen edellytyksistä, jotka on lueteltu 172 §:ssä ei täyty.  

Kohta 1) ”aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.” Alue on osoitettu puistoksi ja sen vieressä on asutus, päätie ja leikkipaikka. Valtava masto ja muu lisärakentaminen haittaa oleellisesti kaavan toteutumista virkistävänä viherväylänä ja ulkoilureittinä.

Kohta 2) ”vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.” Masto on suunniteltu sijoitettavaksi viherkäytäväksi osoitettuun kapeaan puistokäytävään. Maston ja sen vaatiman huoltotien sekä laitesuojan muodostama kokonaisuus kapeassa puistokäytävässä käytännössä katkaisee puistokäytävän, jonka tarkoitus on tarjota riittävän suojaisa ja kulkureitti myös luonnon eläimille kaupunkiluonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi.

Kohta 3) ”vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.” Myllärinlaakson omakotialue on yhtenäinen pientaloalue, jossa ei ole perinteisestä omakotialueesta poikkeavia rakennelmia. Masto olisi kiistatta tällainen.

Nykyiset tukiasemat ja tukiasemien paikkat

Myllypurossa on useita lähettimiä ja vahvistimia. Miksi uutta lähetintä / vahvistinta /antennia ei voida rakentaa niiden yhteyteen? Omakotialueen viereen Viilarintien etelä- länsipuolelle ollaan lähiaikoina rakentamassa uutta Karhunkaatajan aluetta johon on kuitenkin tulossa omat viestintätekniset rakenteet. Eikö niitä voida mitoittaa niin suuriksi, että ne kattavat omakotialueen eteläreunan? Muistutamme, että lähistön metsissä on runsaasti hyviä sijoituskohtia, jotka eivät rajaudu suoraan kenenkään asuintonttiin. Ympärillä on myös paljon korkeita mäkiä, jotka olisivat lähetinmastojen kannalta luontaisempi paikka. Nyt suunniteltu paikka on pehmeäpohjainen alava kostea notko, ympäröivien mäkien ja kallioiden välissä, joten se tuskin on maston tarvitseman perustuksen ja lähetyskantaman kannaltakaan kovin hyvä.

 

Asukkaiden vetoomus

Alueen asukkaat ovat asiasta hyvin yksimielisiä. Tämän vastineen mukana lähetettävässä vetoomuksessa on yli kuusikymmentä nimeä, jotka kaikki on kerätty alueen kolmen lähikadun, Kolsintie, Myllärintanhua ja Sarsantie asukkailta. Käytännössä siis kaikki alueen asukkaat halusivat osallistua adressiin. Vain jokunen nimi puuttuu, sillä aivan kaikkia ei tavoitettu. Vain yksi kieltäytyi kirjoittamasta ja muutama -alle viisi- jäi empimään. Tämä osoittaa, että asukkaat ovat hyvin yksimielisesti mastoa vastaan.

 

 

                      Kunnan tehtävä

Kunnan ensisijainen tehtävä on turvata asukkaidensa turvallinen ja viihtyisä asuminen sekä visuaalisesti kauniin kaupunkikuvan toteutuminen.

Edellä mainittuihin perusteluihin vedoten emme hyväksy televiestintämaston rakentamista alueemme keskeiselle kulkureitille, puistoon, asuntojen väliin.

                       

                      Helsingissä 20.4.2020

 

Ystävällisin terveisin,

Myllärinlaakson Omakotiyhdistys ry

                     

                     

Eero Salminen                      Matti Raikunen

Yhdistyksen puheenjohtaja    Yhdistyksen sihteeri