Myllärinlaakson Omakotiyhdistys

diaarinumero, HEL 2019-001988.

Myllärintie 10, hankenumero 1821_9

Myllärinlaakson Omakotiyhdistys vastustaa Myllärintie 10 kaavamuutosta

Taustaa             Alueella (Myllärintanhua) sijaitseva kaupungin omistama vuokrataloyhtiö Myllärintie 10, tunnus 2645, on valmistunut vuonna 1987 ja on hieno esimerkki onnistuneesta ihmislähtöisestä rakentamisesta. Alue on voittanut kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun. Kohteen rakennukset on sijoitettu rinnetontille eloisasti tontin luonnon muotoja mukaillen. Rakennukset muodostavat elävän kyläyhteisön, joka sulautuu erinomaisesti 2–3 kerroskorkeudellaan sen vieressä olevaan matalaprofiiliseen omakotitaloalueeseen.

Kaupunki/ Heka on hakenut tontille kaavamuutoksen, joka mahdollistaa nykyistä huomattavasti korkeamman tehokkuusluvun (0,25 -> 0,65) Tämä mahdollistaa alueen rakennusmassan kasvattamisen nykyisestä lähes kolminkertaiseksi. Palkittu kylä purettaisiin ja paikalle rakennettaisiin 9 viisikerroksista taloa nykyisten 2–3 kerroksisten tilalle.

Huomautus     Myllärinlaakson omakotiyhdistys vastustaa näin suuren rakennustehokkuuden käyttämistä pientaloalueella.

Maankäyttö- ja rakennuslain 6 §:n mukaan ”Kaavaa valmisteltaessa on oltava vuorovaikutuksessa niiden henkilöiden ja yhteisöjen kanssa, joiden oloihin tai etuihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa” sekä ” Kaavoja valmistelevien viranomaisten on tiedotettava kaavoituksesta, sillä tavoin, että niillä, joita asia koskee, on mahdollisuus seurata kaavoitusta ja vaikuttaa siihen.” Myllärintie 10 sijaitsee kiinteästi omakotialueen yhteydessä.

Huomautamme, että Helsingin kaupunki ja Heka ovat valmistelleet tehokkuusluvun nostoa sekä uusia rakennussuunnitelmia vain yhdestä näkökulmasta eli saada Raide-Jokerille paljon käyttäjiä.  Alueelle tulle laatia rakennussuunnitelma, joka huomioi Myllärintanhuan yleisilmeen ja kerrosluku on enintään kolme.

Perustelut       Maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaan ”Kaavaa laadittaessa on tarpeellisessa määrin selvitettävä suunnitelman ja tarkasteltavien vaihtoehtojen toteuttamisen ympäristövaikutukset, mukaan lukien yhdyskuntataloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset ja muut vaikutukset. Selvitykset on tehtävä koko siltä alueelta, jolla kaavalla voidaan arvioida olevan olennaisia vaikutuksia.” Kiinteästi Myllärinlaakson omakotialueen yhteydessä sijaitseva Myllärintie 10:n rakentamisella on suora olennainen vaikutus Myllärinlaakson omakotialueeseen.

Maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:n mukaan ”Rakennuksen tulee soveltua rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä täyttää kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset.” Viisikerroksiset tiheästi sijoitetut kerrostalot ovat räikeässä ristiriidassa alueen matalan ja harvan rakentamisen kanssa. Tehokkuusluvun nosto yhden yksittäisen tontin osalta 0,25:stä 0,65:n rikkoo selvästi rakennuslain sopusuhtaisuuden vaatimuksen.

Palkitun alueen purkaminen ja korvaaminen tiheällä korkealla tehorakentamisella on selvässä riidassa Maankäyttö- ja rakennuslain 118 §:n kanssa, joka velvoittaa suojelemaan historiallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaita rakennuksia. ”Rakentamisessa, rakennuksen korjaus- ja muutostyössä ja muita toimenpiteitä suoritettaessa samoin kuin rakennuksen tai sen osan purkamisessa on huolehdittava siitä, ettei historiallisesti tai rakennustaiteellisesti arvokkaita rakennuksia tai kaupunkikuvaa turmella.” Alue on voittanut kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun.

Niinkin uusien kuin vuonna 1987 rakennettujen talon purkaminen ei ole hiilineutraalia rakentamista. Tuntuu ihmeelliseltä, että vasta 35 vuotta vanhat talot ovat purkukuntoisia.

Uusien talojen rakentaminen vaatii metsän kaatoa alueelta, sekään ei ole hiilineutraalia. Uusiin taloihin suunnitellut viherkatot eivät korvaa lähimetsää. Tontille suunniteltu rakentaminen muuttaa lähimaisemaa mm. ympäröiviltä viheralueilta tarkasteltuna. Tulevan Hallainvuoren luonnonsuojelualueen arvo piennee, kun viereen rakennetaan korkeita taloja.

Alueelle uusien korkeiden talojen rakentaminen vaatii hulevesilampien rakentamista. Hulevesilammikot nostavat pohjaveden korkeutta ja ovat kosteusriski mm. Harakkamyllyntiellä olevien omakotitalojen osalta.

Tulevan Karhunkallion asuinalueen kerrostalorakentaminen ei ole mikään peruste muuttaa Myllärinlaakson omakotialueen kaavaa. Yhdeksän 5 kerroksista taloa muuttaa omakotialueen ilmettä radikaalisti.

Liikenne           Ainoa kulkureitti alueelle on omakotialueen pääkatu Myllärintie. Muilta sivuiltaan alue rajautuu puistoon ja omakotitalotontteihin, joten muuta kulkureittiä alueelle ei myöskään voida rakentaa. Näin ollen kaikki Myllärintie 10 liikenne kulkee omakotialueen läpi. Myllärinlaakson alueen tiestö ja pysäköintimahdollisuudet on alun perin suunniteltu matalan rakentamisen autokannalle. Asukasmäärän lähes kolminkertaistaminen lähes kolminkertaistaa myös liikenteen ja pysäköityjen autojen määrän. Niukka asukaspaikoitus aiheuttaa sen, että kapeat asuntokadut kuormittuvat pysäköidyistä ajoneuvoista, mikä vaarantaa kevyen liikenteen turvallisuutta Myllärintiellä. Jo nyt on havaittu, että autot ajavat jalkakäytävillä. Myllärintie ei kestä näin suurta liikenteen lisäystä.

Lopuksi             Edellä esitetyn mukaisesti voidaan todeta, että kaupungin/ Hekan suunnitelmat eivät osoita hyvää rakentamistapaa ja ovat useassa kohdin ristiriidassa Maankäyttö- ja rakennuslain kanssa.

Myllypuroon on viime vuosina rakennettu uusia onnistuneita asuinalueita. Puu-Myllypuro sai kansainvälistä tunnustusta ihmislähtöisestä ja ekologisesta puutalorakentamisesta. Tämänkaltaista vanhaa asuntokantaa kunnioittavaa uudisrakentamista haluamme nähdä täällä Myllypurossa jatkossakin. Myönteinen kuva Myllypurosta on myös lisääntynyt edellä mainitulla rakentamiskulttuurilla.

Myllärintie 10 alueelle voitaisiin rakentaa puutaloalue ja jatkaa näin jo aiemmin hyväksi ja viihtyisäksi koettua puutalorakentamista Myllypuroon (vrt Puu-Myllykylä).

Raide-Jokeri ei voi olla ainoa kaupunkisuunnittelua ohjaava peruste. Myllärintie 10 tontille ei tule sallia yli kolmekerroksista rakentamista.

Helsingissä 5.1. 2023

Myllärinlaakson omakotiyhdistys

Matti Hotari, puheenjohtaja                              Matti Raikunen, sihteeri