Myllärinlaakson Omakotiyhdistys

Vuoden 2017 toimintaa

Vuosi 2017 oli yhdistyksen 58 toimintavuosi.

Vuosikokous ja johtokunnan toiminta 2017

Vuosikokous järjestettiin 6.4.2017 Myllykylän kylätalo.

Vuosikokous valitsi vuodelle 2017 yhdistyksen ja johtokunnan puheenjohtajaksi Eero Salmisen.

Johtokuntaan valittiin Kirsti Inkeroinen-Kalliokoski, Ossi Lehtinen, Seppo Hänninen, Juhani Juntunen, Kai Pekkarinen ja Matti Raikunen

Johtokunnan toiminta

Kauden ensimmäisessä kokouksessaan 9.5.2017 johtokunta valitsi: Varapuheenjohtajaksi Ossi Lehtisen, sihteeriksi Matti Raikusen, yhdistyksen varainhoitajaksi Kai Pekkarisen, sekä tilien- ja kirjanpidon hoitajaksi Kari Viitasen.

Johtokunta kokoontui toimintavuoden aikana 7 kertaa.

Johtokunnan sähköpostiosoite on: hallitus.moy@gmail.com.

Yhdistyksen toimintaa 2017

Lausunnot kaavoituksesta

Karhunkaatajan alueen asemakaavan: muutosesitystä koskevassa lausunnossaan 12.12.2016 johtokunta totesi sen suurimman puutteen olevan, että Viikintien ja Viilarintien liikenneympyrä poistaminen, ja kaiken liikenteen ohjaaminen Viilarinteille, ja siitä edelleen Myllärintien kohdalta Karhunkaatajan alueelle. Tämä muutos aiheuttaa liikennetukoksen Myllärintien päähän, kun Raidejokerin pysäkit, liityntäliikenteen pysäkit sekä pyöräilijät ja jalankulkijat risteävät samassa pisteessä. Myös läpiajoliikenne Myllärintiellä lisääntyy. Siksi Viikintien linjaus on säilytettävä nykyisellään. Lisäksi johtokunta totesi, että Myllärintien ja Viilarintien kulmaan ehdotetut kuusi (6) kerroksiset rakennukset, ja samoin Myllärintanhuan länsireunaan kallioleikkauksen partaalle suunnitellut rakennukset, eivät sovi lainkaan matalaan kaupunkikuvaan ja haluttu kerrosala on paljon helpompi sisällyttää Karhunkaatajan alueen läntiseen rakennuskantaan.

Johtokunta perusteli näkemyksiään kaavasta kaupunkisuunnitteluvirastolle. Kirsti Inkeroinen Kalliokoski, Kai Pekkarinen ja Eero Salminen kävivät 8.12.2016 keskustelemassa asiasta kaava-arkkitehti Laura Hietakorven kanssa.

Johtokunta jatkoi keväällä ja syksyllä kaavoitukseen liittyvien asioiden käsittelyä.

Johtokunta kutsui koko kaupunginsuunnittelulautakunnan jäsenet tutustumaan ehdotuksiimme 11.2. Paikalla saapui Kaupunginsuunnittelulautakunnan puheenjohtajan Risto Rautava. Johtokunnan jäsenet esittelivät hänelle yhdistyksen näkemykset kaavasta hänelle.

Johtokunta kutsui kaupungin valtuuston jäsenen Eveliina Heinäluoman johtokunnan kokoukseen 26.10.

Hänelle kerottiin näkemyksiämme kaavaehdotuksesta. Johtokunta painotti edelleen yllämainittuja seikkoja, jotka tulee ottaa huomioon kaavaa hyväksyttäessä.  Eveliina Heinäluoma kertoi, että asia tulee valtuuston käsittelyyn syksyllä 2018

Siis kaavaan voi vielä vaikuttaa.

Myllypuropäivä

23.9.osallistuttiin omalla infopöydällä Myllypuro - Seuran järjestämään Myllypuropäivään Ostarilla. Yhdistyksen toiminnan esittelyn hoitivat Juhani ja Eeva Juntunen, Ossi Lehtinen sekä Eero Salminen.

Kukkasipulien istutus

Syksyllä jaettiin halukkaille jäsenille kaupungin lahjoittamia kukkasipuleita istutettavaksi yleisille kaupungin alueille n.300…400.

Jäsentiedottaminen

Yhdistyksen verkkosivut ylläpidetään Suomen Omakotiliiton palvelimella, osoite: http://www.omakotiliitto.fi/Myllarinlaakso. Yhdistyksen jäsenillä on oikeus käyttää Suomen Omakotiliiton jäsenpalvelusivuja ilmoittamalla jäsennumeronsa. Yhdistyksen jäsenet saavat jäsenmaksun maksettuaan Suomen Omakotiliiton jäsenkortin jota näyttämällä jäsen saa alennusta mm. polttoainaista, maaleista, vakuutuksista, ym.

Yhdistyksellä on myös Facebook-sivut. Sivustoa ylläpitää Marita Manninen. Sivut löytyvät nimellä: Myllärinlaakson Omakotiyhdistys.

Yhdistyksemme löytyy linkkinä myös Myllypuro-Seuran ylläpitämältä Myllypuro.com –sivuilla, osoite:

Yhdistyksen jäsenyydet

Yhdistys on jäsenenä

·        Suomen Omakotiliitto ry:ssä. Yhdistyksen puheenjohtaja Eero Salminen on toiminut hallituksen varajäsenenä. Hän on ollut jäsenenä myös Omakotiliiton Helsingin piirin hallituksessa. Varahenkilönä on toiminut Ossi Lehtinen.

·        MOY:n jäsenet saavat Omakotiliitosta mm. Omakotilehden, apua ja neuvoja laki- ja teknisiin kysymyksiin sekä alennuksia yrityksistä ja palveluista. Jäsenet ovat saaneet Omakoti- ja Asuntomessujen pääsyliput puoleen hintaan. Jokaiselle jäsenelle postitetaan vuosittain jäsenkortti.

·        Helsingin kaupunginosayhdistykset ry HELKA:ssa. Johtokunnan edustajana on toiminut Seppo Hänninen.

·        Myllypuro – Seura ry:ssa, MOY:n edustajana on Ossi Lehtinen ja varalla Eero Salminen.

Oikein hyvää itsenäisyyspäivää kaikille ja tervetuloa mukaan toimintaan!

Johtokunta