Myllärinlaakson Omakotiyhdistys

Helsingin kaupunki

helsinki.kirjaamo@hel.fi

 

Kaupunginsuunnitteluvirasto

Mikko Aho, Anri Linden, Olavi Veltheim, Laura Hietakorpi

 

Tiedoksi:    Kaupunkiympäristölautakunta

Puheenjohtaja Anni Sinnemäki, varapuheenjohtaja Risto Rautava ja jäsenet

 

Ksv:n hankenumero 3362_1, karttaruudut 678502, 678503

Myllärinlaakson Omakotiyhdistyksen eriävä mielipide Karhunkaatajan alueen asemakaavan muutoksesta


1)      Yhteys Viikintietä Itäväylälle tulee säilyttää ennallaan, sujuvana ja turvallisena

2)      Kapeasta Myllärintiestä Myllypuron pientaloalueen halki ei saa tehdä läpiajokatua Kehä I:lle

3)      Viilarintien pohjoisosan ja Myllärintie 10 rakentaminen pitää toteuttaa alueen tyylin ja hengen mukaisesti, olemassa olevaa rakennustyyliä kunnioittaen ja alueen asemakaavaa noudattaen

Viikintien nykyinen liikenneympyrä takaa sujuvan ja turvallisen liikenteen

Viikintie on ainoa pohjois-eteläsuuntainen väylä Kehä I:n sisäpuolella.  Sen lisäksi on olemassa vanha suunnitelma tunneliyhteyden avaamiseksi Kehä I:ltä Viikintien ja Viilarintien risteykseen.  Tämä osoittaa, että liikenneväyläsuunnittelussa on Viikintie nähty tärkeänä runkoväylänä.  Viikintien ohjaaminen tiiviisti rakennettavan Karhunkaatajan alueen läpi on selvä huononnus aikaisempaan suunnitelmaan, jossa Viikintie säilyi paikoillaan ja Karhunkaatajan alue oli yhtenäinen ilman sitä halkaisevaa valtaväylää.

 

Kuva1Kun samaan aikaan suunnitellaan asuinrakentamisen merkittävää lisäystä myös Laajasaloon ja Vartiosaareen, on selvää että liikennepaine Itäväylältä Viikintietä pitkin pohjoisen suuntaan ei tule vähenemään.  Tietä myös ahkerasti käyttävät rekat, erilaiset jakeluajot ja muu ns. raskas liikenne eivät sovi ohjattavaksi uuden rakennettavan asuinalueen keskelle.  On myös huomattava, että ainoa päivystävä sairaala on Malmilla ja, että Laajasalon ym. uusien alueiden liikenne suuntautuu myös pohjoiseen, Tikkurilaan ja lentoasemalle, Itäväylä - Viikintie, tai Sahaajankatu - Viilarintie kautta.

 

Oheinen karttaleike havainnollistaa minkä kokoisesta alueesta on kyse.  Alue on maantieteellisesti yhtä suuri kuin koko Helsingin keskusta välillä Ruoholahti – Katajanokka – Vallila. Vertaa kartan siniset ympyrät.  Punainen ympyrä on suunniteltu Karhunkaatajan alue.  Musta viiva on Viikintie, jonka Karhunkaatajan alueen rakentaminen uhkaa pahasti ruuhkauttaa.

 

Viikintien nykyinen, toimivaksi osoittautunut paikka on korostettu keltaisella viivalla.

Joitain vuosia käytössä ollut hyvin toimiva ja turvallinen, sekä valmistuttuaan alueen asukkailta kiitosta saanut kiertoliittymä, merkitty karttaan numerolla 1.  Viilarintielle suunniteltu perinteinen valo-ohjattu risteys merkitty kartassa numerolla 2.

https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2016_kaava/3362_1_kaavaluonnoksen_periaatekaavio.pdf

kuva2

Nykyinen kiertoliittymä Viikintien ja Viilarintien risteyksessä (1) jakaa liikenteen sujuvasti kaikkiin suuntiin ilman ruuhkaa ja pysähdyksiä.  Tämä sujuvuus menetetään nykysuunnitelman mukaisella risteyksellä (2).  Ennen kiertoliittymän rakentamista Viikintien ja Viilarintien risteys oli todella tukkoinen.

Tämän suunnitelman toteuttaminen lisäisi pohjois-etelä -suuntaiseen matkustamiseen käytettyä aikaa alueella, joka on laajuudeltaan liki puoli Helsinkiä.  Samalla se myös hautaisi ikuisiksi ajoiksi mahdollisuuden avata sujuva reitti Itäväylältä Kehä I:lle.  Kehä I:n puolella on kuitenkin juuri valmistunut uusi Kivikon liittymä missä on varauduttu myös myöhemmin rakennettavaan yhdystunneliin Viikintieltä Kehä I:lle.  Suunniteltu Viikintien liikenteen ohjaus suoraan Myllärintien päähän olisi selvä osoitus autoilijoille käyttää Myllärintietä reittinä Kehä I:lle.  Tällainen suunnitteluratkaisu ei ole tyydyttävä.  Toteutuessaan se heikentäisi turvallisuutta ja asumismukavuutta sekä Karhunkaatajan että Myllypuron alueella.

 

Vaadimme liikennesuunnitelman toteuttamista siten kuin se esitettiin Raide-Jokerilinjan hankesuunnitelmassa.

Alla hankesuunnitelman kaavio Viikintien ja Viilarintien risteyksestä.

kuva3

https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2016_kaava/ak12400_selostus.pdf

Viilarintien pohjoispuolinen alue ja Myllärintie 10 tulee rakentaa vanhaa rakennuskantaa kunnioittaen ja alueen olemassa olevia kaavoja noudattaen.  Alueelle ei tule rakentaa yli kolmekerroksisia taloja.  Mamsellinmyllynkadun ympäristö Myllypuron vesitornin takana on juuri rakennettu onnistunut harmoninen kokonaisuus uuden tyyppistä tiheää puista pientaloaluetta.  Alue on toimiva ja viihtyisä ja sulautuu hienosti Myllypuroon ja ympäristöön.  Samoin Hallainvuoren alue noudattaa samaa rakentamisen linjaa.  Tätä vastaavaa rakennustyyliä noudattaen tulisi rakentaa myös Viilarintien pohjoispuoli sekä Myllärintie 10.

Emme vastusta täydennysrakentamista, mutta näissä suunnitelmissa se ontuu eikä vanhaa olemassa olevaa rakennuskantaa kunnioiteta.

 

                      Helsingissä 13.9.2018

 

                     Ystävällisin terveisin,

Myllärinlaakson Omakotiyhdistys ry

  

Eero Salminen                                          Matti Raikunen

Yhdistyksen puheenjohtaja                      Yhdistyksen sihteeri