Kiinteistövero

Omakotiliitolta jyrkkä ei kiinteistöverotuksen korottamiselle korona-toimenpiteenä

Tiedote 12.5.2020

Vihriälän työryhmä ehdottaa 8.5.2020 julkaistussa selvityksessä mahdollisena politiikkatoimena selvää kiinteistöveron korottamista. Omakotiliiton mielestä kiinteistöverotuksen nostaminen korona-korjaustoimenpiteenä on virhe. Lue lisää >>

Omakotiliitto: Jyrkkä ei eriarvoistamiselle, valtio asettamassa asumismuodot paremmuusjärjestykseen

Tiedote 15.10.2018

Kiinteistöverouudistusta on valmisteltu vuoden 2011 lopusta lähtien. Uusi lainsäädäntö muuttaisi kotien kiinteistöverotusta vuonna 2020. Valtiovarainministeriö on perustellut uudistustarvetta sillä, että nykyinen kiinteistövero ei kohtele verovelvollisia tasapuolisesti ja siksi verotusarvot tarvitsevat päivitystä. Omakotiliitto kannattaakin uudistuksen päätavoitteita: reiluutta, läpinäkyvyyttä ja helppoutta. Omakotiliitto vastustaa jyrkästi ehdotettua arvostamisperiaatteen muutosta, joka asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaan. Uudistuksessa kiinteistöverotuksen painopiste siirretään pientaloille, omakotitalot, paritalot ja rivitalot. Lue lisää >>

Omakotiliitto esittää ikääntyvien kiinteistöveron kohtuullistamista leikkurilla

Tiedote 28.3.2015

Pellervon taloustutkimuksen tekemä selvitys osoittaa, että kiinteistöverotus kohtelee kansalaisia eri tavoin, suurinta taakkaa kantavat ikääntyvät. Lue lisää >>