Mökin sijainnilla vaikutusta maksuihin

Tiedote 5.6.2024

Millaisia kustannuksia mökkeily tuo mukanaan kiinteistöveron, sähkön ja jätemaksujen osalta? Tätä tarkasteltiin Omakotiliiton selvityksessä. Kalleimmalla mökkipaikkakunnalla mökkeilevä joutuu maksamaan jopa kaksinkertaisia kunta- ja aluekohtaisia maksuja verrattuna edullisimpaan kuntaan, joten ei ole samantekevää, missä kunnassa oma mökki sijaitsee. Lue lisää >>

Mökkeilyn kuntakohtaiset maksut vaihtelevat reilusti - suosituimmat mökkikunnat selvästi kalliimpia

Tiedote 7.6.2023

Suomalaisten into mökkeilyyn on edelleen huipussa. Yhteensä Suomessa on yli puoli miljoonaa kesämökkiä, keskimäärin 1,7 mökkiä neliökilometrillä, käy ilmi Tilastokeskuksen julkaisusta. Omakotiliitto selvitti totutusti kesän kynnyksellä suosituimpien mökkipaikkakuntien kunnallisia maksuja. Lue lisää >>

Mökkipaikkakuntien kuntakohtaisissa maksuissa huomattavia eroja

Tiedote 1.6.2022

Suomalaiset viettävät yhä enemmän aikaansa kesämökeillä. Omakotiliitto selvitti jo neljättä kertaa, millaisia maksuja mökkiläiselle tulee maksettavaksi suosituimmilla mökkipaikkakunnilla. Vertailu kertoo, että kuntakohtaisissa maksuissa on kuntien välillä yllättävän suuria eroja, sillä kalleimman ja halvimman kunnan välillä eroa on lähes 700 euroa vuodessa. Lue lisää >>

Suositut mökkipaikkakunnat kalleimpia

Tiedote 2.6.2021

Suomalaisilla on nyt kova mökkikuume, mutta lompakon kannalta ei ole samantekevää, millä paikkakunnalla kesäauringosta nauttii. Suosituimpien mökkipaikkakuntien kunnalliset maksut ovat moninkertaisia verrattuna huokeimpiin kuntiin, selviää Omakotiliiton tutkimuksesta. Lue lisää >>

Suurimmat mökkikunnat rahastavat mökkiläisiään yhä tiukemmin

Tiedote 2.6.2020

Omakotiliiton tekemän tutkimuksen mukaan mökkeily on kalleinta Savonlinnassa, Kuopiossa, Mikkelissä, Paraisilla, Kangasalla, Mäntyharjulla ja Lohjalla. Omakotiliitto muistuttaa mökkiläisten tuovan elinvoimaa paikkakunnalle, ja pakolliset kustannukset kannattaa pitää kurissa. Lue lisää >>

Suurimmat mökkikunnat ovat myös kalleimmat

Tiedote 11.6.2019

Omakotiliitto selvitytti mökkeilyn kustannuksia 20 mökkivaltaisimmassa kunnassa. Selvityksen perusteella mökkeily on kalleinta Savonlinnassa ja huokeinta Oulussa. Kalleimmat mökkeilykunnat Savonlinnan jälkeen ovat Kuopio, Mikkeli, Parainen ja Kangasala. Oulun lisäksi muita huokeita mökkeilykuntia ovat Rovaniemi, Pori, Kouvola ja Ylöjärvi.  Mökkeily Savonlinnassa maksaa vuodessa yli 1100 euroa, kun Oulussa kustannus on noin 480 euroa − eroa on yli 620 euroa. Keskimäärin mökkeily kustantaa reilut 770 euroa vuodessa vertailussa mukana olleissa kunnissa. Lue lisää >>