Miten eri puolueet edistävät pientaloasumista?

Omakotiliitto kysyi nykyisiltä eduskuntapuolueilta kantoja pientaloasumiseen. Näin puolueet vastaavat.

Vastaukset puolueiden suuruusjärjestyksessä.

Mitkä ovat puolueenne pientaloasumisen edistämiseen liittyvät kärkitavoitteet?

Suomen Sosialidemokraattinen Puolue, SPD:

Kuntien tulee osoittaa riittävästi tontteja pientaloille. Suosittuja energia-avustuksia (mm. lämmitystapamuutokset) tulee jatkaa ensi hallituskaudella, jotta pientalojen energiatehokkuutta saadaan parannettua ja edistettyä vihreää siirtymää. Kohtuuhintaisen omistusasumisen malli tulee ottaa käyttöön.

Perussuomalaiset, PS:

Pientaloasumisen keskeinen ongelma on korkea energiaverotus. Alentamalla energiaverotus EU:n minimitasolle alennettaisiiin merkittävästi sekä asumisen että liikkumisen kustannuksia. Kysyntä ja tarjonta markkinoilla kohtaisivat paremmin potentiaalisten asumisvaihtoehtojen kasvaessa. Verotuksella on keinotekoisesti supistettu asumisen vaihtoehtoja pakottamalla ihmiset kasvukeskuksiin.

Kansallinen Kokoomus, Kok.:

Kokoomus haluaa, että suomalaiset löytävät erilaisiin elämäntilanteisiin, tarpeisiin ja toiveisiin vastaavia koteja. On tärkeää, että unelmat omasta kodista on mahdollista toteuttaa. Siksi kaupunkien ja kuntien kaavoituksessa on huolehdittava riittävästä ja monipuolisesta tontti- ja asuntotarjonnasta. Haluamme keventää ansiotuloverotusta ja parantaa kotitalousvähennystä. Asumisen kustannukset eivät saa nousta kohtuuttomasti, eikä asuntolainan ehtoja saa kiristää tarpeettomasti.

Suomen keskusta, Kesk.:

Keskusta korostaa vaaliohjelmassaan kaikkien mahdollisuutta itse omistettuun kotiin, lähiluontoon sekä asumisen laatuun ja väljyyteen. Etenkin nuorten aikuisten pääsy kiinni omistettuun kotiin on vaikeutunut. Rahat eivät tahdo riittää. Keskusta haluaa esim. yhdistää varainsiirtoverokannat tuottoneutraalisti siten, että kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden verokanta on yhtenevä (noin 2,7 %). Näin saadaan omakotitalon/pientalon ja asunto-osakkeen ostajat keskenään nykyistä tasa-arvoisempaan asemaan.

Vihreä liitto, Vihr.:

Haluamme varmistaa, että tarjolla on monipuolisesti erilaisia asumisvaihtoehtoja, talotyyppejä ja asumisen hallintamuotoja sekä omaleimaisia asuinalueita. Tämä sisältää myös pientaloasumisen edistämisen. Kaupungeissa haluamme ehkäistä eri asuinalueiden eriytymistä varmistamalla, että eri alueille rakennetaan asuntoja kaikenlaisiin elämäntilanteisiin.

Vasemmistoliitto, Vas.:

Kohtuuhintaisen asumisen edistäminen on puolueemme tärkeimpiä tavoitteita. Asumistukeen käytetään moninkertaisesti enemmän valtion rahaa kuin asuntotuotantoon.  Tämä suhde pitää muuttaa. Ihmisillä on oltava varaa asua siellä, missä on töitä. Ylisuurten vuokrankorotusten estämiseksi tulee selvittää Tanskassa tehtyä linjausta, jolla estettiin ylisuuret vuokrankorotukset määräajaksi.

Suomen ruotsalainen kansanpuolue, RKP:

Asuminen on tärkeä osa arkiturvallisuutta. Yhteiskunnan tehtävänä on luoda edellytykset pitkäjänteiselle asuntopolitiikalle, joka ei ole turhien säädösten rasittama. Haluamme, että kiinteistövero ei kohdistu kohtuuttomasti esimerkiksi omakotiasujiin. Kotitalousvähennyksen kehittämistä tulee jatkaa ja sen väliaikainen korotus tulee muuttaa pysyväksi. Haluamme kehittää yksityishenkilöille kannustimia ympäristöystävällisiin investointeihin, esim. tarjoamalla tukea energiaremontteihin.

Suomen Kristillisdemokraatit, KD:

Asumisen verotus on pidettävä kohtuullisena, kiinteistöveron korotukset torjuttava. Tukea energiaremontteihin on jatkettava ja laajennettava. Tärkeintä on huolehtia kotimaisesta energiantuotannosta, jotta pientaloissa on varaa asua jatkossakin. Energiaomavaraisuutta lisää mm. ydinvoima- ja tuulivoimarakentaminen. Asuntopolitiikkaa tulee tarkastella myös mm. huoltovarmuuden, aluepolitiikan, turvallisuuden ja sosiaalipolitiikan näkökulmista. Näitä näkökulmia edistetään myös pientaloasumisen kautta.

Liike Nyt, Liik.:

Kiinteistöveroa ei voi nostaa enempää ja rakennuslupahakemuksia pitää yksinkertaistaa ja byrokratiaa purkaa. Rakennuksien säätelyä pitää vähentää eikä lisätä. Rakennusmateriaalien käyttöä ei saa säädellä niin paljon. (Liike Nyt vastasi yhteisellä vastauksella kaikkiin kysymyksiin.)

Pientaloasukkaiden asumiskustannukset lohkaisevat kotitaloudesta riippuen jo 21–63 % käytettävissä olevista nettotuloista (Asumismenot 2022 -selvitys).

Mitä asioita ajatte, joilla tulette alentamaan asumiskustannuksia?

SDP:

Asuntotuotantoa ja tontteja tulee olla riittävästi, jotta asuntojen hinnat eivät nouse kohtuuttomasti. Lisäksi valtio voi vaikuttaa asumisen kustannuksiin esimerkiksi kotitalousvähennyksen sekä energiaremonttiavustusten muodossa erityisesti korjausten kohdalla. Valtion tulee jatkossakin kannustaa pientaloasukkaita tekemään energiaremontteja. Energian ja sähkön hinnan tulee olla kohtuuhintaista. Kiinteistöverotuksen tulee olla kohtuullista.

PS:

Kansallinen hiilineutraaliustavoite on siirrettävä vuoteen 2050, kuten se on lähes kaikilla muilla EU-mailla. Asumisen hintaa nostaa etenkin lämmityskustannusten raju nousu, jota ei selitä vain Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama energian hinnan nousu, vaan myös väärät energiapoliittiset ratkaisut ja yltiöpäisen ilmastopolitiikan ja vihreän siirtymän toimenpiteet. Suomessa tulee Ruotsin tapaan kytkeä ympäristöasiat läheisemmin yhteen muun politiikan kanssa ja lakkauttaa ympäristöministeriö.

Kok.:

Asuntojen hintojen ja vuokrien nousua hillitsemme parhaiten kysyntää vastaavalla asuntotuotannolla. Itse asumiskustannuksista suuri osa on peräisin energiasta. Sähkön ja lämmön kustannuksia saadaan alemmas raken­tamalla lisää kotimaista energiantuotantoa. Selvityksen korkein eli 63 %:n asumiskustannus nettotuloista on öljylämmitteisen talon yksinasujalla. Haluam­me varmistaa, että pientalojen energiaremontteja on kannattava tehdä, ja että osaajia sekä neuvontaa remonttien tekemiseen riittää.

Kesk.:

Keskeistä on energian hinta. Suomen on päästävä irti riippuvuudesta ulkomaisesta fossiilienergiasta ja panostettava yhä enemmän kotimaiseen uusiutuvaan energiaan. Näin energian hinta pysyy vakaampana ja kohtuullisempana. Kotitalouksien energiatehokkuuden lisäämiseksi ja fossiilisesta energiasta irti pääsemiseksi keskeisessä roolissa ovat suorat tuet ja tuetut lainat, joiden käyttöä tulee jatkaa.  Kotitalouksien osalta myös kotitalousvähennyksellä on tärkeä rooli.

Vihr.:

Korkeat energian hinnat ovat iskeneet erityisen kovaa pientaloasujiin. Vihreiden aloitteesta tänä vuonna tulevat haettavaksi energiaomavaraisuuslainat, eli valtion lainatakausmalli kotitalouksien ilmastoystävällisten inves­tointien tukemiseksi. Tällaista lainaa voi saada vaikkapa aurinkopaneelien tai maalämmön hankkimiseen ja näin alentaa kodin energiakuluja. Samalla on jatkettava kotien energiaremonttien ja öljylämmityksestä luopumisen suosittuja tukia.

Vas.:

On lisättävä voittoa tavoittelematonta asuntotuotantoa. Kohtuuhintaisilla asunnoilla saadaan painettua myös markkinavuokria alas. Koska vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrataso on etenkin kasvukeskuksissa karannut monien ulottumattomiin, on asuntotuotannon määrän lisääminen keskeisin keino hillitä tarjonnan aiheuttamaa painetta vuokrankorotuksiin. On jatkettava kohtuuhintaisten asuntojen määrän lisäämistä kasvukeskuksissa niin, että 40 % uudisrakentamisesta on tuettua ARA-tuotantoa.

RKP:

Kaikilla on oikeus kattoon pään päällä, omaan kotiin. Haluamme toimivat asuntomarkkinat, joilla kunnollinen asumistaso on kaikkien saavutettavissa kohtuullisin kustannuksin. Kaavoituksen ja rakentamisen tulee noudattaa kaikessa tasavertaisuutta ja tasa-arvoa sekä huomioida yhteiskunnan moninaisuus ja ihmisten tarpeet elämän eri tilanteissa.

KD:

Energian hinta on merkittävä tekijä asumiskustannuksissa. Korotettua kotitalousvähennystä öljylämmityksestä luopumiseen tulee laajentaa erilaisiin energiaremontteihin, myös varaavan tulisijan asentamiseen. Kotitalousvähennyksen vähennysprosenttia voi korottaa ja omavastuuta hieman laskea – julkisen talouden tiukka tilanne huomioiden. KD on esittänyt myös sähköveron alueellista porrastusta. Kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden varainsiirtoverokannan yhtenäistämistä voi selvittää. Kotitalouden kustannuksissa asuminen, liikkuminen ja muut kulut ovat lopulta yksi kokonaisuus.

Liik.:

Asumistutkimusten perusteella lähes 75 % ihmisistä vastaa haluavansa asua pientalossa. Tämä ei kuitenkaan näy valtion asuntopolitiikassa, sillä vain alle kolmasosa rakennetuista asunnoista on pientaloja. (Asumistoiveet-tutkimus).

Millä keinoilla tulette edistämään pientaloasumista seuraavalla eduskuntakaudella?

SDP:

Asuntojen hinnat määräytyvät markkinoilla. Siksi on tärkeää, että asuntoja rakennetaan riittävästi sinne, missä niillä on kysyntää. Keskeistä on, että asuntokaavoitusta on riittävästi. Valtio voi vaikuttaa rakentamisen normeihin ja kannustaa kuntia viisaaseen tonttipolitiikkaan, jossa huomioidaan myös pientaloasujien rakentaminen. Rakentamiseen ja asumiseen tarvitaan lisää elinkaariajattelua.

PS
:

Me perussuomalaiset haluamme laskea elinkustannusten määrää. Panostamme elinkustannuksien alentamiseen sekä sähkö-, bensa-, dieselin- ja lämmityspolttoaineiden veron alentamiseen että jakeluvelvoitteen poistamiseen. Jälkimmäinen ei edes juuri vaikuta valtion budjettiin.

Kok.
:

Pientaloasumista edistetään monipuolista tarjontaa lisäämällä. Tämä vaatii kaupungeilta ja kunnilta muun muassa sujuvaa ja tehokasta kaavoitusta ja rakennusvalvontaa. Tarpeettomilla normeilla ja ylimääräisellä sääntelyllä ei saa estää ihmisten asumistoiveiden toteutumista. Lisäksi haluamme maanomistajille vahvemman kaava-aloiteoikeuden lisäämään tonttitarjontaa. On tärkeä uudistaa maankäyttöä, kaavoitusta sekä luvitusprosesseja. Pientaloasumisen kysyntään vastaaminen on tärkeää, sillä etenkin nuoria perheitä saadaan houkuteltua näin kuntien asukkaiksi.

Kesk.
:

Keskusta haluaa muutoksen asuntopolitiikkaan: ylikorostuneesta tavoitteesta lisätä vuokra-asumisen osuutta pitää siirtyä toimiin, joilla edistetään ihmisten haavetta itse omistetusta kodista. Tarvitaan parlamentaarinen valmistelu asuntopoliittisesta ohjelmasta, joka huomioi sekä väestöään menettävien että kasvavien alueiden tarpeet. Asuntopolitiikka on erotettava ympäristöministeriöstä, jossa se jää ympäristöasioiden varjoon, ja siirrettävä esimerkiksi valtiovarainministeriöön.

Vihr.
:

Asuntoja tulisi rakentaa monipuolisesti ihmisten eri elämäntilanteisiin ja ikävaiheisiin. Monipuoliset liikkumisen mahdollisuudet kuten joukkoliikenne, kävely ja pyöräily, helpottavat omakotiasumista erityisesti kaupungeissa ja niiden ympärillä. Vihreille on tärkeää edistää kotimaista puurakentamista, jota iso osa pientalorakentamisesta on. Pientaloasujien sähkö- ja lämmitysenergiakustannukset on saatava laskemaan kohtuuhintaisiksi ja energiaremonttien tukeminen ja sähköntuotannon lisääminen ovat tähän hyvä tapoja.

Vas.
:

On tärkeää varmistaa kohtuuhintainen asuminen ja vuokratason pysyminen tasolla, mihin asukkailla on varaa. Tärkeää on, että kaikilla on varaa vuokrata tai ostaa oma asunto. Erittäin tärkeä tavoite on myös asunnottomuuden poistaminen kaikkialla Suomessa. On otettava käyttöön asumistakuu sekä välivuokrausmalli, jossa asukkaan sijaan asunnon vuokraa asukkaan puolesta esimerkiksi kunta tai hyvinvointialue.

RKP
:

Haluamme, että kaupunkisuunnittelu on sujuvampaa ja nopeampaa. Siksi haluamme helpottaa rakentamista ja kaavoitettujen tonttimaiden tarjontaa. Kaavoitetun tonttimaan saatavuudella on ratkaiseva merkitys, jotta asuntomarkkinat toimivat. Kunnillamme pitää aina olla riittävä maareservi kaavoitettuna. Tiedetään, että pientalot ovat usein energiatehokkaita ja että niitä rakennetaan usein puusta. Haluamme edistää puurakentamista – se on tärkeää myös ilmastotavoitteidemme näkökulmasta.

KD
:

Kaavoitus on kuntien vastuulla. Alueidenkäyttölain (ent. maankäyttö- ja rakennuslain) päivityksessä yhteydessä ensi hallituskaudella kokonaisuutta tarkasteltaneen uudelleen. Kaavoitusta on monipuolistettava ja suomalaisten keskittämistä muutamaan isoimpaan kaupunkiin jarrutettava. Suomea ei kannata rakentaa toiseen kertaan. Liikkumisen hinta ja toimivuus vaikuttaa myös merkittävästi kokonaisuuteen. Julkisen liikenteen kehittämistä on jatkettava ja liikkumisen hinta pidettävä siedettävänä.

Liik.:

Asumista säätelee 75 lakia ja asetusta Suomessa, ja EU:sta on tulossa lisää pientaloasumista koskevaa tiukkoihin aikatauluihin sidottua kiristyvää sääntelyä.

Miten kehittäisitte kannusteita, jotta rakennuskannan ylläpito on mahdollista myös kotitalouksille?

SDP:

Avustukset esimerkiksi energiaremontteihin ovat hyvä kannuste, samoin erilainen neuvonta. Avustusten täytyy vaikuttaa tehokkaasti päästövähennysten kannalta. EU-sääntelyn osalta tulee huolehtia siitä, että jäsenmailla säilyy riittävä päätösvalta. EU-sääntelyssä tavoitteena tulee olla, että esimerkiksi remontteja toteutetaan siten, kun ne ovat teknisesti, taloudellisesti ja toiminnallisesti mahdollisia.

PS
:

Liian monella on rahat loppu. Tulee kiinnittää huomiota suomalaisten palkan ostovoimaan sen sijaan, että suomalaiset verotetaan kuiviin.

Kok.
:

Kokoomus suhtautuu kriittisesti sääntelyyn, joka vaikeuttaa rakennuskannan ylläpitoa ja lisää asumisen kustannuksia. Haluamme helpottaa peruskorjausten ja energiaremonttien toteuttamista mm. lupaprosesseja sujuvoittamalla ja kotitalousvähennystä parantamalla. Tarvitsemme pitkäjänteistä rakennuskannan ylläpitoa, joten korjaustarpeiden ja remonttien suunnittelun ja toteuttamisen nivomista yhteen on myös järkevä edistää. Marinin hallitus lisäsi kautensa loppumetreillä rakentamisen hallinnollista taakkaa uudella rakentamislailla. Kokoomuksen mielestä suunta on täysin väärä.

Kesk.
:

Keskustan vaaliohjelmassa todetaan, että EU ei saa olla direktiivi- ja asetustehdas, joka tuottaa ihmisten ja yritysten toimintaa vaikeuttavia yksityiskohtaisia säännöksiä. EU:n lainsäädännön toimeenpanossa on turvattava jäsenmaiden kansallinen liikkumatila, myös asumista ja rakennuskannan ylläpitoa koskien. Sääntelyn byrokratiaa on purettava niin Suomessa kuin EU:ssa. On tärkeää varmistaa riittävät tuki- ja avustusmekanismit yksityisten kotitalouksien osalta mm. energiatehokkuusinvestointeihin.

Vihr.
:

On tärkeää varmistaa, että jokainen voi pitää kodistaan huolta. Korjauksista hyötyy niin asumismukavuus, kukkaro kuin ympäristö. Uuden rakentamisen sijaan on usein parempi pitää huolta jo olemassa olevassa. On tärkeää varmistaa, että pientaloille on saatavilla jatkossakin tukea energiatehokkuus- ja lämmitysmuutosremontteihin niin EU- kuin kotimaisista rahoituslähteistä. Kunnissa tulee edistää sujuvaa asiointia ja energianeuvonnan saatavuutta laajentaa.

Vas.
:

Asumista koskevien sääntelyn ja asetusten tulee olla perusteltuja tukien kohtuuhintaista asumista kaikkialla maassa. Kotitalouksia on tuettava. Arvoaan menettävien alueiden asunto-osakeyhtiöiden perusparannuslainoihin on annettava valtiontakuu, kun markkinoilta ei ole mahdollista hakea lainaa. Kosteuden ja sisäilman sekä homeen terveysvaikutusten tutkimiseen ja sairauksien diagnosointiin on varattava resursseja.

RKP
:

Hallitus on RKP:n aloitteesta kuluneella hallituskaudella laajentanut kotitalousvähennystä ja korottanut sen enimmäismäärää. Yhä useamman on voitava saada apua kotiin ja voitava siirtyä öljylämmityksestä kestävämpiin vaihtoehtoihin. Haluamme jatkaa kotitalousvähennyksen kehittämistä, koska se luo lisää työpaikkoja. Haluamme, että kotitalousvähennyksen väliaikainen korotus muutetaan pysyväksi ja että vähennyksen kehittämistä jatketaan.

KD
:

Asuminen on perustarve. Lisäksi asuminen on useimmille kansalaisille suurin menoerä ja oma asunto tärkein omaisuuserä. Tulevaisuuden asuntopolitiikkaa tulee kehittää vähähiilisyyden lisäksi myös muut näkökulmat huomioiden. Energia- ym. sääntely ei saa tehdä pientaloasumisesta ja -rakentamisesta liian vaikeaa. Asumisen säätelyä tulisi tarkastella ja tarpeetonta säätelyä karsia.