EU-vaalit 2024

Kohti EU-vaaleja

Suomen Omakotiliitto nostaa esiin pientaloasujien arkeen vaikuttavia asioita tulevissa Euroopan parlamentin vaaleissa kesäkuussa. Omakotiliiton kolme päätavoitetta ovat kohtuulliset asumiskustannukset, pientaloasumisen edistäminen sekä kohtuullinen ja kannustava sääntely.

Osana EU-vaalikampanjaamme kysyimme puolueiden näkemyksiä asumiseen liittyvistä teemoista EU:n päätöksenteossa. Kysely lähetettiin kaikille puoluerekisteristä 23.4.2024 löytyneille puolueille.

Lue puolueiden vastaukset

Omakotiliitto vaikuttaa EU-tasolla

Omakotiliitto vaikuttaa EU-tasolla monella tapaa, muun muassa aktiivisena jäsenenä Euroopan kiinteistönomistajien liitossa UIPI:ssa. Lue lisää Omakotiliiton tavoitteista ja vaikuttamistavoista.

EU-vaalikeskustelun tallenne

Omakotiliiton EU-vaalipaneelissa Kevätmessuilla 2024 pureuduttiin puolueiden näkemyksiin EU:n vaikutuksesta Suomen asumisen sääntelyyn. Mitä on hyvä ohjata EU-tasolta, missä parhaat hyödyt tulevat kansallisella sääntelyllä? Kallistaako sääntely ja energiatehokkuusvaatimukset rakentamisen ja remontoinnin, miten tämän kanssa tasapainoillaan?

Paneelin juonsi Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander

Paneelissa olivat mukana: