Vaikuttamistyötämme vuonna 2023

Linjasimme Omakotiliiton asumispoliittisessa ohjelmassa teemat eduskuntavaaleihin. Kolme edunvalvonnan päätavoitettamme ovat kohtuulliset asumiskustannukset, pientaloasumisen edistäminen sekä kohtuullinen ja kannustava sääntely.

Eduskuntavaaleissa vaikutimme ja viestimme aktiivisesti ja monipuolisesti pientalo- ja vapaa-ajan asumisen näkökulmista. Järjestimme vaalipaneelikeskustelut Oulussa, Vaasassa, Tampereella, Kuopiossa ja Helsingissä. Tilaisuuksia pystyi seuraamaan myös verkossa, ja niihin osallistui yhteensä 33 kansanedustajaehdokasta. Heistä yhdeksän valittiin kansanedustajiksi.

Asumista koskevista keskeisistä lakiuudistuksista eduskunnassa vahvistettiin rakentamislaki. Annoimme lausuntoja muun muassa sähkömarkkinoista, sähkön jakeluverkkojen valvontamallista sekä kiinteistö- ja varainsiirtoverosta. Olimme kuultavana Säätytalolla hallitusneuvotteluissa, eduskunnassa eri valiokunnissa sekä ministeriössä yhteensä 10 kertaa. Tapasimme yli 110 eri päättäjää tai sidosryhmää vuoden aikana.

Energian ja sähkön hinta

Jatkoimme vaikuttamista, jotta saisimme vähennettyä poikkeuksellisesta sähkön ja lämmitysenergian hintojen noususta aiheutunutta haittaa pientaloasukkaille. Tiedotimme eri tukimuodoista. Teimme asumiskustannuksista jäsenkyselyn, jossa oli mukana kysymyksiä sähkön hinnasta. Uudet sähkösopimuksen muodot puhuttivat pientaloasukkaita, mikä nostettiin myös edunvalvonnassa esille energia-alan toimijoille.

Sähkön jakeluverkot

Jatkoimme pitkäjänteistä ja suunnitelmallista vaikuttamistyötä sähkön siirtohintojen alentamiseksi. Viestimme ydin oli, että Energiaviraston tulee uudistaa valvontamallia kustannusvastaavammaksi työ- ja elinkeinoministeriön asettaman akateemisen työryhmän raportin ehdotusten pohjalta. Vahvan vaikuttamistyömme tuloksena Energiavirasto otti huomioon valmistelussa näitä ehdotuksia erityisesti kustannusvastaavuuden parantamiseksi. Näiltä osin vahvistettu uusi valvontamalli tulee parantamaan kuluttajan asemaa. Työtä on kuitenkin vielä jatkettava, sillä vaikutukset jäivät toivottua vähäisemmiksi. Odotamme edelleen EU-komissiolta vastausta kanteluumme ja olemme viestineet myös EU-komissioon Energiaviraston uuden valvontamallin etenemisestä, joka tuli voimaan vuoden 2024 alusta.

Asumisasiat eduskunnassa

Asumisasioiden verkosto järjesti ensimmäisenä toimintavuonna seminaarin omakotitalojen energiakyselystä maaliskuussa. Vaalien ja uuden eduskunnan toiminnan käynnistyttyä järjestettiin verkoston uuden kauden järjestäytyminen ja valittiin puheenjohtajisto. Syyskuussa järjestettiin järjestäytymiskokous ja marraskuussa eduskunnassa järjestettiin uudenlainen pop-up -tilaisuus, jossa oli mahdollisuus tutustua seitsemään asumis- ja rakentamisalalla toimivaan järjestöön. Omakotiliitto jatkaa verkoston koordinointia ja toiminnanjohtaja jatkaa verkoston sihteerinä. Mukana on ollut, ja mukaan on kutsuttu, kaikkien puolueiden kansanedustajia.

Verouudistuksia

Vaikutimme kiinteistöverouudistuksen jatkovalmisteluun tapaamalla muun muassa valtiovarainministeriön, Maanmittauslaitoksen, Verohallinnon ja Tilastokeskuksen edustajia. Uuden hallitusohjelman myötä tuli yllätyksenä kiinteistöveroprosentin maapohjan alarajan korotus lyhyellä varoitusajalla. Myös varainsiirtoveroon tuli muutoksia nopealla aikataululla. Veroprosenttia laskettiin hieman, mikä on ollut myös liiton ajamana tavoitteena.

Rakentamislain jatkovalmistelu

Toimitimme ympäristöministeriöön näkemyksiä, miten rakentamislakia tulisi tarkentaa, kun uusi hallitus ilmoitti rakentamislain avaamisesta ennen sen voimaantuloa 1.1.2025. Saimme nimetä edustajan rakentamislakiin liittyvään uuteen seurantaryhmään, jonka kaksivuotisen kauden tehtävänä on valmistella rakentamislain asetuksien uudistuksia. Olemme esittäneet, että pientalorakentamiseen ei saa tulla lisää velvoitteita, jotka lisäävät byrokratiaa ja kustannuksia.

Toiminta EU-tasolla, rakennusten energiatehokkuusdirektiivi

Keskeinen EU-vaikuttamistyömme tapahtuu yhteistyössä Euroopan kiinteistöomistajien liiton UIPIn eli International Union of Property Owners -järjestön kautta, jonka jäsen Omakotiliitto on. Toimimme lisäksi aktiivisena UIPIn Euroopan asioiden toimikunnassa. Osallistuimme kaikkiin UIPIn kokouksiin – yhteen paikan päällä ja kahteen etänä. Pääteemana oli aktiivinen vaikuttaminen EU-komission valmistelemaan rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin. Tapasimme lokakuussa Brysselissä neljä europarlamentaarikkoa. Direktiivistä EU:ssa syntyi neuvottelutulos joulukuussa. Tämän mukaan yksittäisiin asuinrakennuksiin ei tule pakollisia minimienergiatehokkuusvaatimuksia, vaan energiatehokkuuden parantamista tullaan tarkastelemaan koko rakennuskannasta keskimäärin. Tämä oli merkittävä edunvalvontasaavutus, jota tehtiin tiiviissä yhteistyössä UIPIn sekä niiden suomalaisten järjestöjen kanssa, jotka ovat rakennusten kanssa tekemisissä. Osallistuimme myös UIPIn järjestämään keskusteluun, jossa aiheena oli kiertotalouden edistäminen ja rakennusten energiatehokkuuden parantamiseen tähtäävän neuvonnan kehittäminen.

Työryhmät

Omakotiliitto vaikuttaa monissa eri sidosryhmissä ja ministeriöissä, joissa edustajiamme osallistui muun muassa seuraaviin työryhmiin:

• Energiateollisuuden asiakkuusfoorumi ja kaukolämmön asiakasyhteistyöfoorumi
  • Ympäristöministeriön Rakentamislain asetusvalmistelujen seurantaryhmä ja Talotekniikan viestintäfoorumi
  • Sosiaali- ja terveysministeriön Ikääntyneiden asumisen ohjelma
  • Työ- ja elinkeinoministeriössä energiayhteisöjen kehittämistyöryhmä
  • Oikeusministeriössä maakaariuudistuksen seurantaryhmä ja Kuluttajariitalautakunnan asuntoasioihin liittyvät jaostot
  • Suomen ympäristökeskuksen mökkihiilijalanjälkilaskurin ohjausryhmä
  • Itä-Suomen yliopiston Kiukaiden ympäristövaikutusten vähentäminen

Verkostoyhteistyö

Jatkoimme vaikuttamisyhteistyötä Pientaloteollisuus PTT ry, RaSi ry, Hirsitaloteollisuus ry ja Sahateollisuus ry -verkostomme kanssa. Järjestimme kansanedustajille suunnatun päättäjäwebinaarin 27.9.2023. Aiheena oli "Ihmislähtöinen ja ilmastoystävällinen
asuminen – ratkaisuita on olemassa". Puheenvuoroissa esiteltiin puurakentamista, asumispreferenssejä, kuntaa kaavoituksen edistäjänä ja EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin etenemistä. Webinaarilla on ollut 40 katsojaa.

Vaikuttaminen 2023 lukuina: 42 lausuntoa, 16 työryhmää, 10 kuulemista