Uutiset ja tiedotteet

28.11.2023 10.31

Paloturvallisuusviikolla parannetaan nuorten aikuisten kotien turvallisuutta

Paloturvallisuusviikkoa vietetään 25.11.-1.12.2023. Viikko huipentuu palovaroitinpäivään, jolloin haastamme kaikki tarkistamaan kodin palovaroittimet. Viikon erityisenä kohderyhmänä ovat nuoret, juuri omaan kotiin muuttaneet aikuiset.

Tänä vuonna Paloturvallisuusviikon teemana on ensimmäiseen omaan kotiinsa muuttaneiden 18–24-vuotiaiden kodin paloturvallisuus. Nuorten aikuisten paloturvallisuusosaamisessa on parantamisen varaa, mutta he ovat myös vastaanottavaisia turvallisuusviestinnälle. Paloturvallisuusviikkoa vietetään 25.11.–1.12.

Paloturvallisuusviikon tämän vuoden kohderyhmän, omilleen muuttaneiden 18–24 -vuotiaiden paloturvallisuusosaaminen on kyselytutkimuksen mukaan huterampaa kuin vanhemmilla ikäryhmillä. Tilanne kuitenkin on sikäli hyvä, että nuoret ovat valmiita vastaanottamaan turvallisuusviestintää. Maaperä on hedelmällinen, kunhan joku kylvää. Siksi Paloturvallisuusviikon kohderyhmänä tänä vuonna ovat juuri omaan kotiinsa muuttaneet nuoret aikuiset.

Koska kampanjan kohderyhmä ovat nuoret, on myös kampanjan viestintä nuorekasta. Paloturvallisuusviikon viestiä tuo mediassa esiin tänäkin vuonna joukko somevaikuttajia. Mukana ovat Roni Bäck, Jäätynyt Banaani ja Diana Rantamäki. Ei olla liekeis –realityshow asettaa heidät turvallisuushaasteiden eteen. Kampanja näkyy vahvasti televisiossa ja sosiaalisessa mediassa, myös Omakotiliiton somekanavilla (Facebook ja Instagram).

Palovaroitinpäivänä kerrotaan uudistuvista palovaroitinsäädöksistä

Ensi vuoden alussa astuu voimaan laki, joka siirtää vastuun palovaroittimen kunnosta taloyhtiöille. Asian toteuttamiseen on kahden vuoden siirtymäaika. Käytännössä rakennuksen omistajan on huolehdittava, että palovaroittimet pidetään toimintakunnossa. Huoneiston asukkaan puolestaan on ilmoitettava omistajalle eli taloyhtiölle palovaroittimien vioista.