Lausunto VN/14715/2021: Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi sähkömarkkinalain muuttamisesta ja laiksi eräistä sähkökaupan keskitetyn tiedonvaihdon palvelujen käyttöönottoon liittyvistä toimenpiteistä

Suomen Omakotiliitto kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä lausua näkemyksensä esityksestä VN/6185/2021, joka koskee luonnosta hallituksen esitykseksi laiksi sähkömarkkinalain muuttamisesta ja laiksi eräistä sähkökaupan keskitetyn tiedonvaihdon palvelujen käyttöönottoon liittyvistä toimenpiteistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 72000 jäsentä.

Suomen Omakotiliitto esittää kirjallisena lausuntonaan esityksistä seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto toivoo, että käyttöönottojakson aikana ei olisi kieltoa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Pitkä ajanjakso, jolloin markkina olisi suljettu, voisi aiheuttaa muutoksia pientaloasukkaita hyödyntävään vapaaseen kilpailuun.

Suomen Omakotiliitto edellyttää vielä tarkempaa kirjausta järjestelmäuudistuksen kustannusvaikutuksien vaikutuksien minimoinnista pientaloasukkaille.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry

Janne Tähtikunnas

2021-07-01 Lausunto sähkömarkkinlainmuutoksesta (pdf) (147.8 KB)