28.4.2022

Kannustamalla kohti energialoikkaa

Omakotiliitto jätti tällä viikolla kaksi kirjallista asiantuntijalausuntoa koskien Suomen U-kirjelmää 26/2022 EU komission esityksestä rakennusten energiatehokkuusdirektiiviksi. Toinen lausunto jätettiin suurelle valiokunnalle ja toinen talousvaliokunnalle, jossa Omakotiliitto oli myös kuultavana tiistaina 26.4.2022.

Valiokunnan käsittelevät lähiviikkoina direktiiviesitystä ja antavat omat lausuntonsa eduskunnalle.

"On hyvä, että Suomen kanta direktiiviesitykseen oli kriittinen", toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander. "Direktiivin tavoitteet ovat lähtökohtaisesti kannatettavia, mutta esityksessä on monia huolia koskien sekä olemassa olevia rakennuksia että uudisrakentamista. EU:n jäsenvaltion eroavat suuresti toisistaan, ja vaikka alue on jaettu neljään ilmastoalueeseen, vaikutukset ovat hyvin erilaiset esimerkiksi Suomessa, joka on pitkä maa pohjoisessa."

Energiatehokkuuden edistämisessä paras tie on kannustimet ja kustannustehokas pitkäjänteinen korjausrakentaminen, jossa huomioidaan rakennusten käyttöikä, sijainti ja korjaustoimien tehokkuus ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Energialähteiden päästöttömyyden osalta on tärkeää, että on tarjolla entistä monipuolisemmin kohtuuhintaisia uusiutuvaan energiaan pohjautuvia ratkaisuita, jotta kuluttajat voivat ottaa niitä käyttöön. Omakotiliitto nosti huoleksi myös saatavuusongelman ja kustannusten hallitsemattoman nousun. Resursseista, kuten materiaaleista ja osaavasta työvoimasta, on nyt jo pulaa.

"Myös sosiaalinen oikeudenmukaisuus on tärkeä huomioitava asia. Korjauskustannusten jakautumisen osalta olikin hyvä, että talousvaliokunnassa otettiin esille asia ja pyydettiin siihen jatkoselvitystä ministeriöistä. Nyt on tärkeä hetki lähteä tarkastelemaan omia kiinteistöjä, suunnittelemaan niihin mahdollisia energiatehokkuustoimia ja päästöttömämpää energiaa. Yhdessä voimme lähteä viemään eteenpäin järkevää ja kustannustehokasta pientalojen energialoikkaa", kannustaa Silander.

28.4.2022 Omakotiliiton lausunto suurelle valiokunnalle

25.4.2022 Omakotiliiton lausunto talousvaliokunnalle