Lausunto 9.8.2020

Työ- ja elinkeinoministeriölle

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi biopolttoöljyn käytön edistämisestä annetun lain 5 §:n muuttamisesta sekä biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 2 §:n ja 38 §:n muuttamisesta
Asia: VN/34423/2021

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi biopolttoöljyn käytön edistämisestä annetun lain 5 §:n muuttamisesta sekä biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 2 §:n ja 38 §:n muuttamisesta.

Omakotiliitto on alansa ainoa valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Omakotiliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton, ja siihen kuuluu 233 paikallisyhdistyksen kautta jo yli 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa pientaloa ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa.

Esityksen mukaan kuluttajien osalta merkittävin vaikutus kohdistuu kotitalouksiin, joilla on öljylämmitteinen asuintalo. Yksittäiset kuluttajat eivät käytä muutoin merkittävissä määrin kevyttä polttoöljyä. Esityksessä todetaan, että Suomessa oli vuonna 2019 noin 130 000 öljylämmitteistä omakotitaloa. Tällöin 30 prosentin jakeluvelvoitetason vaikutus keskiarvon verran öljyä (1960 litraa vuodessa) käyttävän omakotitalon lämmityskustannuksiin olisi noin 600 euroa vuodessa verrattuna täysin fossiilisen polttoöljyn käyttöön. Omakotitalojen lämmitysmuotona öljylämmitys on vähentynyt selkeästi viime vuosikymmeninä ja saman kehityksen odotetaan jatkuvan. Esityksessä todetaan myös, että näin ollen öljylämmityksen vähentyessä kevyen polttoöljyn hinnan nousu koskettaisi yhä harvempaa kuluttajaa.

Omakotiliitto toteaa, että asumiskustannuksia tulee tarkastella laaja-alaisesti. Jo nykyisellään asumiskustannukset vievät kotitalouden käytettävissä olevista tuloista noin viidenneksen. Yksinasuvien eläkeläisnaisten kohdalla on asumismenotutkimusten mukaan asumiskustannusten osuus jopa 50 prosenttia. Heistä monet asuvat juuri vanhoissa vielä öljylämmitteisissä taloissa. Esitetty kustannusten nousu vuositasolla on kohtuuton, erityisesti tällä hetkellä energian hinnan jyrkän nousun takia.

Esitys on osittain ristiriitainen, sillä yhtäällä öljylämmityksestä luopumista tuetaan ja tämän johdosta olisi öljylämmityksen käyttö tulevaisuudessa vähentymässä. Toisaalta esityksen mukaan biopolttoöljyjä ollaan kehittämässä vaihtoehtona fossiiliselle öljylle. Omakotitaloasukkaan näkökulmasta voi olla vaikea päätellä mihin suuntaan lämmityksen uudistamisen kanssa tulisi edetä.

Omakotiliitto näkee yhtenä vaihtoehtona Lämmitysenergia Yhdistyksen näkemystä kuluttajien asumiskustannusten kohoamisen hillitsemiseksi edistämällä biopolttoöljyn käyttöä, koska joissain tilanteissa tämä voisi olla edullisempi vaihtoehto kuin koko lämmitysjärjestelmän uudistaminen. Lähtökohtaisesti lainsäädännön kautta ei tule lisätä asumiskustannuksia, kun pyritään ilmastotavoitteisiin.

Marju Silander
Suomen Omakotiliitto ry