Lausunto 9.6.2020
Eduskunnan talousvaliokunta
TaV@eduskunta.fi
Asia: HE 68/2020 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maakaasumarkkinalain 3 ja 93 §:n sekä sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain 27 §:n muuttamisesta
Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:
Suomen
Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien
valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon
kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan
asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä.
Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan
asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon
omistajan etua.
Tausta
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi maakaasumarkkinalakia ja sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annettua lakia. Ehdotetuilla laeilla pantaisiin täytäntöön maakaasun sisämarkkinoita koskevista yhteisistä säännöistä annetun direktiivin 2009/73/EY muuttamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/692.
Maakaasumarkkinalakiin lisättäisiin muutosdirektiivin mukainen yhdysputken määritelmä.
Maakaasumarkkinalain säännöksiä, jotka koskevat uuden infrastruktuurin vapauttamista eräistä maakaasuverkkojen sääntelyyn liittyvistä velvoitteista, esitetään muutettavaksi muutosdirektiivin vaatimusten mukaisesti. Vapautusmenettely ulotettaisiin koskemaan Suomen ja kolmansien maiden välisiä uusia yhdysputkia. Lisäksi täydennettäisiin vapautuksen myöntämisen edellytyksiä ja menettelyn sääntöjä.
Sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annettuun lakiin lisättäisiin säännös sääntelyviranomaisten välisestä yhteistyöstä Suomen ja kolmannen maan välisen yhdysputken sääntelyyn liittyvissä kysymyksissä.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi tilassa.
Hallituksen
esityksessä muutetaan maakaasumarkkinaan liittyvää lainsäädäntöä. Tässä
yhteydessä haluamme nostaa esiin, että lakiin sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta
tulee tehdä myöhemmin muutoksia sähkön siirtohintojen nousun hillitsemiseksi.
Valvonnasta
annetun lain pykälään 10 tulee lisätä vaatimukset verkkotoimintaan ja palveluun
sidotun pääoman arvostusperiaatteista, niin että se kuvaa verkkoyhtiön
todellista pääomarakennetta sekä määräykset siitä, että verkkoyhtiön tuoton
määrittämistavan tulee perustua verkkoyhtiön todelliseen tilanteeseen. Tuoton
määrittelyssä tulee huomioida sähkön siirron vähäinen riski toimialana. Lisäksi pykälään 10 tulee lisätä vaatimus sisällyttää
valvontaan investointien kustannustehokkuus.
Aiemmin keväällä lausunnolla olleessa lakiluonnoksessa
oli valvonnasta annetun lain pykälään 14 suunniteltu muutos, joka ei hillitse
siirtohintojen nousua, vaan siirtää siirtohintojen korotukset pidemmälle aikajaksolle.
Lakiluonnoksessa verkkoyhtiöille annetaan mahdollisuus kerätä aiemmin
kertyneitä valvontamallissa hyväksyttyjä enimmäistuottoja korottamalla sähkön
siirron hintoja seuraavan kahdeksan vuoden aikana nykyisen neljän vuoden
sijaan. Omakotiliitto vaatii, että suunnitelmasta tulee luopua. Jo nykyiselläänkin
lainsäädäntö mahdollistaa kiinteistölle kertyvän piilovelan, eli sähkön siirtovelan
verkkoyhtiölle, josta kansalainen ei ole edes tietoinen. Tällainen velka tulee
olla mahdollisimman lyhytaikainen ja sen täytyy olla kansalaiselle näkyvissä
esimerkiksi laskussa.
Laki maakaasumarkkinalain
3 ja 93 §:n muuttamisesta
Omakotiliitto ei näe estettä, että Hallituksen
esityksen 68 sisältämät laki- ja niihin liittyvät pykälämuutokset pykäliin 3 ja
93 tehdään.
Laki sähkö- ja
maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain 27 §:n muuttamisesta
Omakotiliitto ei näe estettä, että Hallituksen
esityksen 68 sisältämät laki ja niihin liittyvät pykälämuutokset pykälään 27 tehdään.
kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry
Ari Rehnfors
puheenjohtaja
Katja Keränen
talous- ja kehityspäällikkö