Lausunto 9.6.2020
Eduskunnan talousvaliokunta
TaV@eduskunta.fi
Talousvaliokunta
keskiviikko 10.06.2020 klo 11:00 / HE 64/2020 vp / Asiantuntijapyyntö
Asia: HE 64/2020 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain ja Energiavirastosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:
Tausta
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annettua lakia ja Energiavirastosta annettua lakia.
Euroopan unionin niin sanotun puhtaan energian paketin sisältämä uusi lainsäädäntö tuli voimaan 25 päivänä kesäkuuta 2019. Lainsäädäntöpakettiin sisältyvät sähkön sisämarkkinoita koskeva asetus, Euroopan unionin energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyöviraston perustamista koskeva asetus sekä riskeihin varautumista sähköalalla koskeva asetus. Sähkön sisämarkkinoita koskevaa asetusta sovelletaan 1 päivästä tammikuuta 2020. Riskeihin varautumista sähköalalla koskevan asetuksen mukaan jäsenvaltioiden on tullut nimetä asetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen viimeistään 5 päivänä tammikuuta 2020.
Hallituksen esitys sisältää ensimmäisen osan niistä muutoksista, joita puhtaan energian paketin lainsäädännöstä aiheutuu kansalliseen energiamarkkinalainsäädäntöömme. Sähkön sisämarkkinoita koskevaan asetukseen perustuvia seuraamuksia rajattaisiin siten, että asetuksen velvoitteiden rikkomisesta tai laiminlyönnistä olisi mahdollista määrätä seuraamukseksi seuraamusmaksu vain määrätyissä verkkosääntöjen ja suuntaviivojen rikkomiseen liittyvissä tapauksissa. Sähkön sisämarkkinoita koskevan direktiivin nojalla annettuihin komission asetuksiin perustuvat seuraamukset kumottaisiin. Energiavirasto nimettäisiin riskeihin varautumista koskevassa asetuksessa tarkoitetuksi toimivaltaiseksi viranomaiseksi.
Esitykseen sisältyvät lait on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi tilassa.
Omakotiliitto haluaa tuoda esiin, että hallituksen
esityksestä 64 on jätetty pois, ja siirretty myöhemmin käsiteltäväksi aiemmin
tänä vuonna lausunnolla olleet sähkönsiirtohintoihin vaikuttavat lakimuutokset.
Omakotiliitto painottaa, että sähkönsiirtohintojen
kehitykseen tulee puuttua. Kansalaisia ei ole lainsäädäntötyössä kuultu, ja
tilanne on kestämätön. Omakotiliitto toteutti helmi-maaliskuun vaihteessa
kansalaiskyselyn sähkön siirrosta jäsenkunnassaan. Vastauksia kyselyyn tuli
7599 kappaletta, 235 eri kunnasta. Kyselyn viesti oli selkeä. 92 % kyselyyn
vastaajista näkee sähkönsiirtohinnoittelun olevan kohtuutonta. Kansalaiset vaativat
verkkoyhtiöiltä kustannustehokkuutta (83 %) ja yhtiöiden tuotot ovat kansalaisten
mielestä ylisuuria (77 %). Valvontamallissa käytettävien kustannusten tulee perustua
todellisiin investointikustannuksiin (92 %). Selvityksemme mukaan 92 %
jäsenistämme on valmiina allekirjoittamaan kansalaisaloitteen, jos muutostahtoa
ei muuten löydy.
Alkuperäisessä lausunnolla olleessa esitysluonnoksessa
lainsäädännön kehittämisen reunaehtoja oli tulkittu ankarammin kuin olisi
välttämätöntä. Itä-Suomen yliopiston oikeustieteen tohtori Kaisa
Huhdalta tilatussa selvityksessä käy ilmi, että sähköverkkoyhtiöiden
valvontakäytäntöihin voidaan puuttua myös lainsäädännön keinoin asettamalla Energiaviraston
toteuttamalle valvonnalle lainsäädännössä reunaehtoja.
Alkuperäisessä lakiluonnoksessa laiksi sähkömarkkinalain muuttamiseksi
(26a§) suunniteltu korotuskatto on (12,5 %) on kohtuuton. Korotuskatto tulee
asettaa huomattavasti matalammalle tasolle.
Lakiluonnoksessa laiksi sähkömarkkinalain muuttamisessa on
myös hyvää. Verkkoyhtiölle tulee lainsäädännössä asettaa velvollisuus tuottaa siirto-
ja jakelupalvelu kustannustehokkaasti (19§) ja jakeluverkkoyhtiön tulee tehdä
kehittämissuunnitelma kahden vuoden välein. Kehityssuunnitelmissa otetaan myös
käyttöön vaihtoehtoiset, älykkäät tavat, toteuttaa toimitusvarmuus. (52§)
Alkuperäisessä lakiluonnoksessa sähkö- ja maakaasumarkkinoiden
valvonnasta annetun lain muuttamisesta ei puututa siirtohintojen kehitykseen.
Kaisa Huhdan selvityksen mukaan EU-lainsäädäntö tai perustuslaki ei ole
esteenä; lainsäätäjä voi määritellä reunaehtoja verkkoyhtiöiden valvontaan ja
näin vaikuttaa lainsäännön keinoin siirtohintojen kehitykseen.
Sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetussa laissa
tulee puuttua tiukemmin sähkön siirron hinnoitteluun. Mikael Collanin tekemän
selvityksen mukaan sähkönkäyttäjien (suomalaisten kuluttajien ja yritysten)
rahaa siirretään nykyisestä Energiaviraston valvontamallista johtuen sähkönsiirtoyhtiöiden
omistajille jo yhdessä vuodessa 480 miljoonaa euroa liikaa ylisuurien tuottojen
kautta. Kumulatiivisesti summa kohoaa miljardeiksi. Tälle rahalle yhteiskunnassa
olisi muutakin käyttöä.
Valvonnasta annetun lain pykälään 10 (10§) tulee lisätä
vaatimukset verkkotoimintaan ja palveluun sidotun pääoman arvostusperiaatteista,
niin että se kuvaa verkkoyhtiön todellista pääomarakennetta sekä määräykset
siitä, että verkkoyhtiön tuoton määrittämistavan tulee perustua verkkoyhtiön
todelliseen tilanteeseen. Tuoton määrittelyssä tulee huomioida sähkön siirron
vähäinen riski toimialana. Lisäksi pykälään
10 tulee lisätä vaatimus sisällyttää valvontaan investointien kustannustehokkuus.
Lakiluonnoksessa valvonnasta
annetun lain pykälään 14 (14§) on suunniteltu muutos, joka ei hillitse siirtohintojen
nousua, vaan siirtää siirtohintojen korotukset pidemmälle aikajaksolle.
Lakiluonnoksessa verkkoyhtiöille annetaan mahdollisuus kerätä aiemmin
kertyneitä valvontamallissa hyväksyttyjä enimmäistuottoja korottamalla sähkön
siirron hintoja seuraavan kahdeksan vuoden aikana nykyisen neljän vuoden
sijaan. Omakotiliitto vaatii, että suunnitelmasta tulee luopua, jos nykyiselläänkin
lainsäädäntö mahdollistaa kiinteistölle kertyvän piilovelan, eli sähkön siirtovelan
verkkoyhtiölle, josta kansalainen ei ole edes tietoinen. Tällainen velka tulee
olla mahdollisimman lyhytaikainen ja sen täytyy olla sähkön maksajalle näkyvä
esimerkiksi laskussa.
Laki sähkö- ja maakaasumarkkinoiden
valvonnasta annetun lain muuttamisesta
Omakotiliitto ei näe estettä, että Hallituksen
esityksen 64 sisältämät laki ja niihin liittyvät pykälämuutokset pykäliin 2,
12, 16 tehdään.
30§
Pykälän 30 osalta Omakotiliitto esittää,
että lause ”Tarkastusta ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen
asumiseen käytetyssä tilassa” poistetaan. Asumiseen tarkoitetun tilan
rajaaminen tarkastusoikeuden ulkopuolelle mahdollistaa asian selvittämiseen
liittyvän merkityksellisen aineiston siirtämisen kotiin, ja näin estää
tarkastuksen toteuttamisen täydellisenä.
Laki
Energiavirastosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Omakotiliitto ei näe estettä, että Hallituksen
esityksen 64 sisältämät laki ja niihin liittyvät pykälämuutokset pykälään 1 tehdään.
kunnioittavasti
Suomen
Omakotiliitto ry
Ari
Rehnfors
puheenjohtaja
Katja Keränen
talous- ja kehityspäällikkö