Lausunto 9.12.2019

Rakennustietosäätiö
00101 HELSINKI

Viite: RTS 19:50 Rakennuksen digitaalinen turvallisuus. Suunnittelijoiden ohje  RTS 19:51 Rakennuksen digitaalinen turvallisuus. Kiinteistönpidon ohje
Asia: Lausuntopyyntö

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Ohje-ehdotuksissa käsitellään talotekniikkajärjestelmien tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyviä tekijöitä, jotka suunnittelijoiden ja kiinteistönpidon organisaatioiden on huomioitava rakennuksen elinkaaren aikana. Ohje-ehdotuksissa esitetään myös keinoja tieto- ja kyberturvallisuusriskien hallintaan.

Omakotiliitto hyväksyy ehdotukset julkaistaviksi.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry