Lausunto 6.3.2020

Liikenne- ja viestintäministeriö
00023 VALTIONEUVOSTO

Viite: LVM045:00/2019
Asia: Lausuntopyyntö: 26 GHz:n taajuusalueen huutokauppa / Auctioning of the 26 GHz spectrum

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Valtioneuvosto valmistelee verkkotoimilupien myöntämistä niin sanotulle 26 GHz:n taajuusalueelle. Toimiluvat myönnettäisiin Liikenne- ja viestintäviraston kesäkuussa 2020 järjestämän taajuushuutokaupan lopputuloksen perusteella. Toimiluvat myönnettäisiin taajuusalueelta 25,1-27,5 GHz valtakunnallisesti Manner-Suomeen 31.12.2033 saakka. Taajuusaluetta voidaan käyttää 5G-verkkojen rakentamiseen. Taajuusalueen käyttöönotto kasvattaisi tiedonsiirtokapasiteettia ja –nopeuksia sekä lyhentäisi yhteysviiveitä. Taajuusalue soveltuu suurten yhteysnopeuksien tarjoamiseen esimerkiksi kaupungeissa, liikenteen solmukohdissa ja yleisötapahtumissa.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoa seuraavista luonnoksista:
1) valtioneuvoston asetus radiotaajuuksien huutokaupasta taajuusalueella 25,1-27,5 gigahertsiä
2) valtioneuvoston asetus radiotaajuuksien käytöstä ja taajuussuunnitelmasta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta sekä
3) toimilupien hakuilmoitus.

Liikenne- ja viestintävirasto toimittaa samanaikaisesti lausuttavaksi luonnokset Liikenne- ja viestintäviraston huutokauppaa koskevasta määräyksestä sekä radiolupien teknisistä ehdoista.

Huutokaupasta löytyy lisätietoa valtioneuvoston verkkosivuilla osoitteessa: https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM045:00/201

Omakotiliitto kannattaa esitystä. On tärkeää, että mobiiliyhteyksien, mutta myös kiinteiden tietoliikenneyhteyksien luotettavuutta ja saatavuutta kehitetään, ja että kuluttajalla on mahdollisuus valita eri tietoliikenneteknologiavaihtoehtojen sekä operaattoreiden välillä.

5G verkon rakentaminen vaatii kuituyhteyttä, ja tarvittavat kuituyhteydet tulee rakentaa niin, että niitä voidaan 5G verkon lisäksi hyödyntää kiinteän kuituyhteyden kehittämisessä kustannustehokkaasti.

kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry