Lausunto 5.4.2017

Työ- ja elinkeinoministeriö
00023 VALTIONEUVOSTO

Asianumero:  TEM/1155/00.04.01/2014  TEM048:00/2014

Asia: Lausuntopyyntö hallituksen esitysluonnokseen maakaasumarkkinoita koskevista laeista

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Esityksen sisältö ja vaikutus kotitalouksiin

Hallituksen esityksen ja ehdotetun sääntelyn tavoitteena on avata Suomen maakaasun tukku- ja vähittäismarkkinat kilpailulle sekä luopua Suomen soveltamista maakaasumarkkinadirektiivin sallimista eristyneiden markkinoiden poikkeuksista. Ehdotuksessa mahdollistettaisiin verkkoon pääsy maakaasun siirto- ja jakeluverkoissa, pääsy maakaasuverkon ulkopuolella sijaitseviin nesteytetyn maakaasun käsittelylaitteistoihin sekä maakaasun siirtoverkon eriyttäminen maakaasun toimittamisesta ja tuotannosta.

Esitys koskettaa myös kotitalouksia: Suomessa on noin 27 000 maakaasua käyttävää kotitaloutta. Näistä 21 900 käyttää maakaasua yksinomaan ruoanvalmistukseen. Maakaasua lämmityksen polttoaineena käyttäviä kotitalouksia ja asuinkiinteistöjä on Suomessa noin 5 100. Kotitalouksien ja asuinkiinteistöjen osuus maakaasun käytöstä oli noin 1 prosentti vuonna 2015.

Hinnoittelun oltava kohtuullista

Omakotiliitto pitää kuluttajien kannalta hyvänä asiana, että Suomen ja Viron välille rakennetaan kaasuputki (Balticconnector-kaasuputkihanke) ja että Puolan ja Liettuan välille rakennetaan yhteys (GILP-putki), joiden kautta Suomi liittyy EU:n maakaasun sisämarkkinoille ja tämän seurauksena Suomen maakaasumarkkinat avataan kilpailulle.

Omakotiliitto haluaa kiinnittää huomiota maakaasumarkkinoiden avautumista edeltävän ns. siirtymäajan sekä sisämarkkinoilla tapahtuvaan maakaasun myynnin ja jakelun hinnoitteluun. Hinnoittelun tulee tosiasiallisesti olla kohtuullista kuluttajille. Hinnoittelun muutosten sekä kertakorotusten tulee olla kotitalouksien taloudelliseen tilanteeseen nähden maltillisia.

Sähkön siirtohinnoittelu

Vaikka lausuntopyyntö koskeekin maakaasumarkkinalain muutosta, Omakotiliitto (viitaten aikaisempaan lausuntoonsa http://omakotiliitto.fi/sites/default/files/tiedostot/lausunnot/Lausunto-Siirtomaksukorotuskatto.pdf), haluaa tuoda esiin myös sen seikan, ettei sähkömarkkinalakiin esitetty ns. korotuskatto todellisuudessa paranna kuluttajien asemaa. Omakotiliitto esittääkin, että sähkön ja maakaasun jakelusääntelyn kehittämiseksi tulee tehdä kokonaisselvitys, jonka tavoitteena on tosiasiallisesti kuluttajien aseman turvaaminen ja parantaminen.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry